Bioenergi

Ryss ved packat å klart

50 inlägg 29784 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

Vedproducent  
#190664
norrskog skrev:ni får ju jobba hur ni vill igentligen. Det viktiga för mig ar att mina 40 kubik om året jag köper in blir så billigt som möjligt för att hålla stugvärme. Sen om det är ryssved finnfed norrlandbjörk skåneasp stockholmspoppel har inte så stor betydelse för mig. Ingen skog själv att skryta med så jag får helt enkelt leta vidare för att spara nån krona här eller där. Men om jag hade varit vedprodocent skulle jag satsa på ett snabbväxande träd för att få ut så mycket kubik som möjligt under mina levnadsår. Bra för miljön, och fint med löv i skogen. Ska ju investra i en sådan här panna framöver.http://www.cbbioenergi.se/

Det där med billig blandved är bara att glömma om du vill ha någon lönsamhet som vedproducent. Fast jag har en hel massa skog själv så köper jag in björken och säljer alla andra trädslag som massaved/timmer. Anledningen är ju så klart att det inte är lönsamt. Tex skiljer det runt 70 kr m3 fub i inköpskostnad mellan asp och björk. Motsvarar ju då bara cirka 35 kr per m3 stjälpt. Säljer du björk för 550 kr/m3 så måste du då ha 515 kr/m3 för aspen tex så är lönsamheten lika. Klart att pannved och grova raka stockar höjer produktionen och det är värt mycket men kubikpris som vissa snurrar om saknar ju helt kunskap om vilka kostnader som finns med vedproduktion.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190731 idag skillger det inte nämvärt på asp och björk i massapris.

Det nya aspmassavedspriset är 325 kronor per m3fub. Barrmassavedspriset är 280 kronor per m3fub och priset på sortimentet övrigt löv är 280 kronor per m3fub. Björkmassavedspriset ligger kvar på 350 kronor per m3fub.

Så ska man gå på massapriser hade aspen lönat sig betydligt bättre. Växer betydligt snabbare än både björk och barr. Så din uträkning kan nog stämma att du bör ligga på runt 550 klyvet och klart kubiken. Sen beror det ju på var man bor självklart. Här uppe säljer ju var enda kotte ved känns det som Nordmaling, umeå, vännäs, bjurholm, vindeln, bara för att nämna några byar och städer med en radie på 10 mil ca. och i många fall fler än en säljare per by

hade man varit rik och haft tillgång till egen lastbil skulle man ju kunnat köpa några hundra kubik färdigklyvt. stoppat det i säckar och levererat det ner till storstäderna. Så ryssved känns överflödigt.


http://www.blocket.se/vasterbotten/Bjor ... m?ca=2&w=1

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#190762 Jag håller med om att det är att gå över ån efter vatten, men som jag räknar så får jag betala minst 420:- m3 skälpt (+M) för att få hem färdigkapad ved hem på gården och jag ser inte att jag kan tjäna mer på att packa den i 60L säck, lagra och hantera den än att köpa färdig för 38:- + M. Någon av medlemmarna kanske kan få fram en kalkyl att jag har fel?

Jag har ju förstört hela mitt ursprungliga resonemang genom att låna 130k och i våras investerat i en Pallax tr/35 med Kellfri stockbord så under vintern-våren- försommaren kommer jag att kapa och packa de ca 3000 säckar jag behöver till nästa säsong, så nu sitter jag ju fast i min investering och får leva med den som ni andra :oops:

Jag jobbar nu med att packa 200st 60L säckar fjolårsved som komplement till resterande Ryssved så jag kan leverera nästa söndag innan jag tar hem nästa trailer. Jag fick slut på tomsäckar så nu måste jag göra 40L och vilket helvete det är med dessa, har ett vippstativ som retar upp en 😡 ... Förstår inte varför inte alla packar 60L om man ser till effektiviteten iallafall.

I debatten om att kapa annat än björk håller jag med Vedproducent att det inte lönar sig att lägga ner allt jobb för försäljning på andra träslag.
För egen förbrukning tycker jag att är otroligt slösaktigt om man eldar säljbar björk själv :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

machonisti  
#190836 born 11 jag håller med om resonemanget om björkeldning för eget bruk.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190851 Just det som är det sjuka i kråksången. Säljaren kan elda med skitved som vissa kallar det för. För eget bruk, men köparna ska behöva köpa det dyrt. Säger nu inte det är fel för antingen vill man tjäna pengar på inkomst eller spara på utgiften. och träden kommer bara att öka som råvara. Dels för eget bruk men även industriellt. Och träden räcker ju knappt till som det är idag. Så för att få till en förändrig är det skogsägarna som måste börja tänka om oavsett om det är i ryssland eller skåne man bor. Braskaminer för myseldning säljs som aldrig förr. Och det är nog där ni vedpruducenter gör den största vinsten skulle jag tro. Säger inte att ni blir rika på det och inte avis på er som håller på. Men även Pellestungnar, värmeverk, drivmedelframkallning, byggbranschen vill ju öka skogens råvara med.
Bara här i umeå slogs det ner över 7 500 trädpålar, upp till 11,5 meter långa, på en vägsträcka som är 320 meter . Vill ni läsa allt om detta bygge så lägger jag in länken nedan. . Vi får väl vara glada att tyskarna kör med sitt kol fortfarande för skulle de med börja gå över till flis så kommer det börjas skövlas ordentligt framöver. Vad vill jag ha sagt med detta då i en tråd om ryssved. Ja igentligen inget mer än att varför gå över ån efter vatten när vi här i sverige skulle kunna öka pruduktionen betydligt av råmatrial. Vilket vi nog även blir tvugna till inom en snar framtid. Bara glädjande förvisso.
Skulle vara kul om nån kunde berätta för mig vad åldern ligger på ungefär på en björk som är lämplig att huggas upp till ved
http://www.svevia.se/Toppmeny/nyheter/n ... -umea.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).