Föryngring

Grantoppar

14 inlägg 14251 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grantoppar

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1008 Hej

Har någon erfarenhet av att klippa topparna på julgranar?
Har planterat åkermark och där växer det så det knakar, men dom blir ack så klena!!
Skulle vilja bromsa växten på längden så de hinner bli kraftigare.



   TS
Arevo
Avatar Fallback
Fredrik  
#1024 Hej Ferguson,

Jag var så fräck att jag flyttade din tråd till föryngring, hoppas det är ok...

Har du läst tråden om åkerplantering här intill:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=112

Jag har ingen erfarenhet av att toppklippa granar annars, men jag hoppas det finns kunskap hos någon annan, lycka till!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1033 Hej

Det är lungt Fredrik!

Ska kolla om åkerplanteringen, tack för tipset!!

   TS
Avatar Fallback

misshandla...

L-A  
#1042 Hej!

Jag fick ett tips av en julgransbonde för några år sen att gå på med motorsågen och mer eller mindre ta bort all bark utom typ fyra lister i brösthöjd +-50cm.

Teorin är att då att granen får så jobbigt att toppskotten blir kortare. Har väll inte riktigt hunnit utvärdera om det funkar, men jag tror mig se att det gör det!

Rent praktiskt gör jag som så att de granar som ej duger som granar i normal höjd går jag över och misshandlar på så här sätt. Om granen ändå ej duger så tar jag ner trädet ändå, o om man vill är det då oxå en bit.

Har även gjort denna misshandel på rena skogsföryngringar där det kommer granar under förväxande varggranar. Får då även bättre kvalitet på de underkommande granarna.

Lycka till.
/L-A

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1046 Tjena L-A!

Tack för tipsen, denna metod har jag aldrig hört om förut men det är ju inte helt omöjligt att det funkar.
Får nog göra som du och testa på träd som inte är så bra.
Detta är dock inte riktiga aktuellt än då granarna är så små,
men jag har märkt på tidigare planteringar att det blir några klenisar..

MVH Ferguson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grantoppar

machonisti  
#190318 Gammal tråd!

Hur gick det med julgranarna?
Fungerar barkningspricipen?

Är intresserad att odla julgran eller annat träslag som fordrar skötsel.

Avatar Fallback

Re: Grantoppar

foton  
#190360 Försökte att odla julgranar för en del år sedan, planterade med 1 m. förband. Det gick att hugga en del som julgranar men dom flesta stack iväg och blev långt mellan grenvarven.

Användarvisningsbild

Re: Grantoppar

machonisti  
#190369 Testade du liknande manöver som är nämt ovan?

Avatar Fallback

Re: Grantoppar

Tall  
#190531 Har sökt överallt om info om detta ämne,verkar vara lite hemligt om detta`!

Avatar Fallback

Re: Grantoppar

Boarpan  
#190533 Bara lite tankar ingen kunskap!!
Inomhus granar brukar vi plocka i nedtryckta granar och utomhus granar på planteringar. När de växer för fort så blir inte grenarna tillräckligt starka för att kunna bära lysena. Jag skulle nog satsat på en björkskärm eller heltenkelt gå runt med häcksax och formklippa dem. Kubikmeter priset blir ju hyffsat i jalla fall om man får ut vettiga granar.
Klippa toppen bör nog inte göras i första hand låt den få bli till optimal storlek och sedan klipp toppen i 3 år så bör du få en kraftigare stamm och grenar.
Har även provat att sätta kungsgran stannde i växten på 80cm ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Grantoppar

towes  
#190534 Gjorde en intervju med en julgransodlare härom året. Då framgick det ganska klart att det sämsta underlaget för julgransodling var väldigt bördig mark (låglänt mark med djupt mulljordrikt och därmed kväverikt jordlager, t.ex. jordbruksmark). Helst skulle det vara lite sämre, gärna sandblandad mark - "tallmark", dock inte för dålig. Detta för att granarna skulle växa lagom långsamt och få täta grenvarv. Även gärna höglänt pga frostrisken.

Så svaret till frågan som rör långa toppskott ligger väl snarast i valet av mark för att slippa problemet, om man har valmöjlighet vill säga.

Förutom eventuell gräsbekämpning så var det största arbetsmomentet beskäring, där alltför långa skott kortades med sekatör. Om det innefattade långa årsskott i toppen är jag dock mycket tveksam till. Man ser ju hur de älgbetade granplantorna blir, de får ju gärna ett sidoskott som ny topp. Däremot lades stor vikt vid att avlägsna dubbeltoppar och även att forma hela granen till en väl balanserad form.

Det är ju inte utan att man till och från varit lite sugen på att själv pröva... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Grantoppar

towes  
#190535 Hittade förresten en sida om odling av Nordmannsgran. http://www.hornbach.se/cms/sv/se/projek ... ingar.html

Här står ett och annat som säkert kan vara till nytta även för vanlig granodling. Klipper in några avsnitt från sidan. Särskilt intressant vilka olika metoder som finns för att hämma toppskottstillväxten.

Notera även konsekvenserna av att skada toppskottet.

Skötselarbete under uppväxtfasen
...
Under det fjärde eller femte året beskär många granproducenter stammen till en höjd av ca 15-20 cm – på denna höjd måste man ändå ta bort grenarna vid avverkningen. Genom att beskära så tidigt luftas granen bättre och samtidigt bromsar man dessutom upp toppskottens tillväxt under den växtperioden. Från det sjätte året formbeskär man granen och kortar av de övre skotten.

Toppskott
Den utvuxna toppen på en gran kallar man för toppskott. Om toppskottet skadats allvarligt t.ex. på grund av frost eller viltbetning övertar ett sidoskott denna funktion och bildar en ny topp. Sidoskotten konkurrerar med varandra om detta, vilket i olyckliga fall kan leda till att granen utvecklar flera toppar.

Tillväxtbegränsning av toppskottet
För att hämma toppens tillväxt och därmed hålla avståndet till grenraderna jämnare använder sig julgransodlarna av olika metoder. Den numera vanligaste metoden är att hämma saven med en typ av tång som man sätter på toppskottet.

Tillväxtreglering av sidoskotten
Genom att korta av de yttersta skotten manuellt hämmas granens växt i sidled. Denna metod kallas för formbeskärning och ger en smalare gran.

Användarvisningsbild

Re: Grantoppar

machonisti  
#190537 Mycket intressant läsning. Området jag tänkte som odling av julgran eller annat är eventuellt för bördigt eftersom det är ett gammalt farmområde.
Åtminstone skall jag testa med ett mindre antal julgranar. Håller för närvarande på och klipper granar för att testa mig fram.

Bland annat har jag en utejulgran på rot som skulle behöva lite tillväxthämmare, kan knäppa en bild när det är ljust.

Ett problem enligt min mening är när man klipper sidoskott ser granen rätt bra ut på håll men när man kommer närmare ser den inte naturlig ut.

Användarvisningsbild

Re: Grantoppar

machonisti  
#190681 Hela tråden handlar om julgranar med rubriken grantoppar finns det nån fixare som skulle kunna fixa in ett (jul).

12.10.18 033.JPG


En gran som jag klippt och hållit som utejulgran, men den växer för snabbt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).