Motorsåg och handhållet

stihl trimmer fs 200 cylinder

5 inlägg 5228 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl trimmer fs 200 cylinder

brum brum  
#190582 hej, jag har en skuren fs 200 och jag undrar om en cylinder eller ev bara kolv från någon av stihls motorsågar är utrustad med samma kolv och eller cylinder :?:
jag är osäker över skicket på vevpartiet och vill helst inte kosta på nya grejor i röjsågen



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl trimmer fs 200 cylinder

traktorz  
#190604 Vi har haft vår FS200 i tretton år, huvudsakligen som grästrimmer med slyklinga, lite med tråd, och knappt med röjklinga. Alltid tankat Aspen 2-T och den har gått som en klocka hela tiden.

Jag skulle tveklöst reparera med passande reservdelar, om skicket i övrigt är OK.

Avatar Fallback

Re: stihl trimmer fs 200 cylinder

Nonkan  
#190639 Gammal eller ny 200? De nyare heter modell 4134, kolla någon del där artikelnumret är ingjutet, börjar numret på 4134 har du nyare varianten. Slutade säljas i mitten på 2000-talet. Äldre FS200 var en röjsåg som fanns tidigt 80-tal, heter 4109 har jag för mig.

I alla fall, om det är den nyare (4134) så sitter samma cylinder på olivträdsskakaren SP200, lite tveksamt att du har en sån liggande :), cylindern används inte på några motorsågar.

Jag hade ersatt maskinen med en FS130, det är efterföljaren. Samma rigg men annan motor. Svårt att motivera kostnaden för cylinderbyte.

Avatar Fallback

Re: stihl trimmer fs 200 cylinder

brum brum  
#190663
traktorz skrev:Vi har haft vår FS200 i tretton år, huvudsakligen som grästrimmer med slyklinga, lite med tråd, och knappt med röjklinga. Alltid tankat Aspen 2-T och den har gått som en klocka hela tiden.

Jag skulle tveklöst reparera med passande reservdelar, om skicket i övrigt är OK.


håller med om att det är en bra maskin synd bara att delarna plockar iväg så i pris, kollade upp det igår och lägga ut mellan 2-3 tusen kr på bara delarna känns inte lockande
tycker jag tyvärr, det borde löna sig bättre att reparera gamla grejor :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl trimmer fs 200 cylinder

brum brum  
#190671
Nonkan skrev:Gammal eller ny 200? De nyare heter modell 4134, kolla någon del där artikelnumret är ingjutet, börjar numret på 4134 har du nyare varianten. Slutade säljas i mitten på 2000-talet. Äldre FS200 var en röjsåg som fanns tidigt 80-tal, heter 4109 har jag för mig.

I alla fall, om det är den nyare (4134) så sitter samma cylinder på olivträdsskakaren SP200, lite tveksamt att du har en sån liggande :), cylindern används inte på några motorsågar.

Jag hade ersatt maskinen med en FS130, det är efterföljaren. Samma rigg men annan motor. Svårt att motivera kostnaden för cylinderbyte.


he he här får man svar på det man vill och lite till :grin: olivträdsskakare hur i hela friden kan du ha ordning på det :?: själv har jag problem med att få fram sprängskisser även till vanliga maskiner emellanåt.

det är den nyare varianten jag har, hittade datumstämplar i plasten från -99, men som du skrev nonkan så lägger jag inte ut det reservdelarna kostar till maskinen pga för höga reservdelspriser, maskinen får helt enkelt läggas uppe på garageloftet i väntan på sitt vidare öde.

har även funderat på den där fs 130 du skriver om och att riggen passar mellan maskinerna låter mkt bra i mina öron :wink: då jag har något i mina gener som gör att det känns tryggt att i viss mån vara självförsörjande på delar (det måste vara någon överlevnadsinstinkt av något slag om än i modern form. hunden gräver ner sitt ben och jag lägger bråte på loftet) 8) och väntar på billiga delar till den eller tar delar från den.

mvh brum brum

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).