Gallring

Gallring i "rotsnurrbestånd"

26 inlägg 14749 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Skogsforskare  
#179913 Exakt vad som händer med rötterna hos stora träd har vi ganska dålig koll på, men man är ganska säker på att rotsystemet relativt sett blir mindre efter gödsling. Rotsystemet dimensioneras nog i första hand efter vad som behövs för att få tag i tillräckligt mycket kväve, så det är relativt sett större på en magrare mark än på en bördig mark.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179934 Kan man säga då att bestånd som redan är instabila inte skall gödslas pga ökad risk för omkullblåsning?

Jag tycker mig ha konstaterat att det oftast är träd på bra boniteter som blåser omkull. Tallarna på magrare marker brukar oftast stå pall medan både gran och tall på bättre boniteter kan rasa omkull. Kanske beror detta på deras större kronor samt högre relativ höjd.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

kjetilroeste  
#179943
OAS-forests skrev:Kan man säga då att bestånd som redan är instabila inte skall gödslas pga ökad risk för omkullblåsning?

Jag tycker mig ha konstaterat att det oftast är träd på bra boniteter som blåser omkull. Tallarna på magrare marker brukar oftast stå pall medan både gran och tall på bättre boniteter kan rasa omkull. Kanske beror detta på deras större kronor samt högre relativ höjd.


Etter dagmar så er det stort sett furu som har blåst ned, gran i samme bestandet står gjerne igjen. Iallefall her omkring. Går ut ifra dette har noe med symetrien på krona. Furu har stort sett bredest krone i toppen, mens grana er bredest nærmere bakken... En liten tanke bare :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Mäki  
#179947 Tall har pålrot vilket betyder att den brukar stå stadigare om inte roten brister medan gran har roten i ytan vilket betyder att den är vindkänsligare.
Här var det mycket gran som blåste om kull när det stormade senast.

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Skogsforskare  
#179963 Gödsling gör att trädet bygger ut kronan upptill och därmed blir instabilare, så gödsling ökar risken att skadas av vind och snö. Om man gödslar i samband med gallring ökar risken mer och den högre risken kvarstår under fler år.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

machonisti  
#190502 Skall gödslig ett antal år efter gallring och i så fall cirka 5 år då eller?

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Skogshuggaren83  
#190521 Det bästa vore väl att gödsla 10-20 år innan slutavverkning?
Då borde träden ha slutit sig igen efter sistagallring och rötterna brett ut sig samt att gödslingseffekten inte är ikvar när slyet växer på hygget. Och att träden får boosten när årsringarna börjar tätna.
Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Mäki  
#190544 Du tänker rätt.
Läste en studie om gödsling och där kom dom fram till att det var mest ekonomiskt att gödsla 10 år före slutavverkning och jag förmodar att man menade avverka så fort det tilläts.

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190546
Mäki skrev:Du tänker rätt.
Läste en studie om gödsling och där kom dom fram till att det var mest ekonomiskt att gödsla 10 år före slutavverkning och jag förmodar att man menade avverka så fort det tilläts.
Jag tror tankarna varit så att gödslingseffekten är slut efter den tiden. Avverkningstiden skall därför inte ligga lägre bort eftersom vissa vill ha lönsamhet snarast när en åtgärd som varit kostnad är utförd.

Optimala avverkningstiden kan varieras p.g.a. andra orsaker men när gödslingseffekten är slut skall det avverkas.
Men det borde vara fel att gödsla för gammalt bestånd. Det är som att försöka göra ett allsvenskt fotbollslag av ett gammalt korplag.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

machonisti  
#190547
Bertilsson skrev:
Mäki skrev:Du tänker rätt.
Läste en studie om gödsling och där kom dom fram till att det var mest ekonomiskt att gödsla 10 år före slutavverkning och jag förmodar att man menade avverka så fort det tilläts.
Jag tror tankarna varit så att gödslingseffekten är slut efter den tiden. Avverkningstiden skall därför inte ligga lägre bort eftersom vissa vill ha lönsamhet snarast när en åtgärd som varit kostnad är utförd.

Optimala avverkningstiden kan varieras p.g.a. andra orsaker men när gödslingseffekten är slut skall det avverkas.
Men det borde vara fel att gödsla för gammalt bestånd. Det är som att försöka göra ett allsvenskt fotbollslag av ett gammalt korplag.


När skulle en gödning i så fall var optimal?

Avatar Fallback

Re: Gallring i "rotsnurrbestånd"

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190553
machonisti skrev:
Bertilsson skrev:
Mäki skrev:Du tänker rätt.
Läste en studie om gödsling och där kom dom fram till att det var mest ekonomiskt att gödsla 10 år före slutavverkning och jag förmodar att man menade avverka så fort det tilläts.
Jag tror tankarna varit så att gödslingseffekten är slut efter den tiden. Avverkningstiden skall därför inte ligga lägre bort eftersom vissa vill ha lönsamhet snarast när en åtgärd som varit kostnad är utförd.

Optimala avverkningstiden kan varieras p.g.a. andra orsaker men när gödslingseffekten är slut skall det avverkas.
Men det borde vara fel att gödsla för gammalt bestånd. Det är som att försöka göra ett allsvenskt fotbollslag av ett gammalt korplag.


När skulle en gödning i så fall var optimal?
Om frågan riktas till mig så har jag inte mer svar än vad jag skrivit. För troligen har olika gödselmedel och blandningar olika lång effekt. Även beroende på mark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).