Bioenergi

Ryss ved packat å klart

50 inlägg 29775 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

foton  
#190251 Det är så små marginaler på veden och det är lika mycket jobb med ved av sämre kvalitet som man måste sälja för mycket lägre pris. Det är mycket enklare att slänga det i groten.

Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

Vedproducent  
#190284
born11 skrev:Nyss hemkommen från en 17 timmars tur till Stockholm, och jag kan meddela att kunderna var väldigt nöjda med vedsäckarna, inga vedträn var över 10cm i klyvytan och tändved finns iblandat i säckarna.
6 kubikpallar + 378st 60L säck till 12 kunder, drygt 31m3 efter min räkning....

Väl så men du skriver att pengarna finns vid försäljning direkt till slutkund. Hjälp mig att förstå! Du lägger 17 timmars arbete på att köra ut 31 m3 ved? Med lastbil och förare så ligger ju timpengen på runt 800 kr/tim plus moms. Hur får du den ekvationen att gå ihop? 17000 kr för att köra ut 31 m3 ved? 36 kr säcken bara i fraktkostnad och sen veden så är du uppe i 83,50 kr säcken. Sen ska du ha en rimlig vinst för ditt arbete....Men jag är först att gratulera om du får 90-100 kr säcken av kunden.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#190376 Man kan väl säga att det är mitt söndagsnöje att åka ner med ved :grin: ..... Med tanke på vad andra skriver här på Bioenergitråden som verkar gilla att slita å svettas med att kapa ved utan att ha vett å ta betalt, så är mitt jobb att lasta, köra och lasta ut rena semestern jämfört med deras...... :lol:
Jag har direkta kostnader för diesel och medförare på 5000:-, bilen används till annan verksamhet också men visst ska man räkna ett par tusen på den också. Jag får 950:- för kubikpallarna och 70-80:-/st för 60L säckarna inkl. moms. Det har tagit 7 år att komma upp i dessa priser, och fast Sthlms vedlager tar dessa priser för 40L säckar så känns det som om jag ligger rätt i pris för min marknad.
De flesta här är väl halvbönder som är vana att inte räkna så noga på timpenning :surp:
Senast redigerad av born11 tis 16 okt 2012, 20:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

machonisti  
#190381
born11 skrev:
Alla här är väl halvbönder som är vana att inte räkna så noga på timpenning :surp:


Titelspridare?

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190438
foton skrev:Det är så små marginaler på veden och det är lika mycket jobb med ved av sämre kvalitet som man måste sälja för mycket lägre pris. Det är mycket enklare att slänga det i groten.

Sant förvisso men det beror ju också på vad man har för vedmaskiner. en sånhär och jobbet blir nog ganska enkelt oavsett träslag

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

snubblaren  
#190476
norrskog skrev:
foton skrev:Det är så små marginaler på veden och det är lika mycket jobb med ved av sämre kvalitet som man måste sälja för mycket lägre pris. Det är mycket enklare att slänga det i groten.

Sant förvisso men det beror ju också på vad man har för vedmaskiner. en sånhär och jobbet blir nog ganska enkelt oavsett träslag


Blir det inte ett jävla bök när man klingan blivit slö och ska slipas?

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

Tosca  
#190479 Hårdmetallklinga på dem oftast, så håller ganska länge om man inte har för skitigt virke.
Slipningen av dem överlåter man väl bäst åt ett riktigt sliperi.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190482 vet folk som har tre klingor. När två är slöa skickar man iväg dem för att kunna ha den tredje under tiden de är borta. Och ja de håller ca en månad om man kör var dag och för att inte komma ifrån ämnet allt förmycket så vet jag ju inte om ryssveden är hårdare än vår svenska 8) Men jobbet blir det samma med björk asp oavsett var i värden den planterats

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

foton  
#190496 Sågklingor är mycket bättre än kjedja, och inte jätte svåra att fila det tar bara längre tid, och behövs väldigt sällan.

Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

Vedproducent  
#190510 Det finns så klart fördelar med klinga. Framförallt mindre spån och så går det ingen sågkedjeolja. Men jag skulle aldrig tänka mig att stå 7 månader om året i det oväsnet som är av en klinga så det är absolut helt otänkbart med klinga för mig. Jag kör med riktiga kedjor 1500-2000 m3 färdig ved på varje kedja och filar ungefär var 3:e, 4:e dag så den kostnaden är lägre än med klinga. Men det går 2, 3 liter olja om dagen och det kostar ju en del. Sen säljer jag spånet så om det blir lite mer av det så får det gå bara jag trivs och kan arbeta med mina maskiner.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190522 finns ju hörselskydd som väl är. ;)

Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

stegmaster  
#190596
Vedproducent skrev:Det finns så klart fördelar med klinga. Framförallt mindre spån och så går det ingen sågkedjeolja.

Ja, det var precis "alla" dom fordeler som finns. :wink:
För annars er det storts sett näckdelar.
Inte bara er det en jäkla dur från en klinga, men den får ju dessutan snurra hele tiden (hela dagen).
Sen behöver man en veldig stor klinga om man vil kapa typ 40cm stockar (blir vel 100cm klinga)
Själv bytar jag på 2 kedjor.
Tar med hem 1 kedja varje dag det körs, och låter den gå 2 min i maskinslipen, så har man nyslipad kedja vid början av varje dag + en nyslipad i reserv om nåt skulle gå snett under dagen, typ kapa i en spik eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190613 ni får ju jobba hur ni vill igentligen. Det viktiga för mig ar att mina 40 kubik om året jag köper in blir så billigt som möjligt för att hålla stugvärme. Sen om det är ryssved finnfed norrlandbjörk skåneasp stockholmspoppel har inte så stor betydelse för mig. Ingen skog själv att skryta med så jag får helt enkelt leta vidare för att spara nån krona här eller där. Men om jag hade varit vedprodocent skulle jag satsa på ett snabbväxande träd för att få ut så mycket kubik som möjligt under mina levnadsår. Bra för miljön, och fint med löv i skogen. Ska ju investra i en sådan här panna framöver.http://www.cbbioenergi.se/

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

snubblaren  
#190621 Norrskog har du betalt för varje gång du nämner de pannorna? ;)

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

norrskog  
#190630 tyvärr inte;) Vad jag därimot vill visa är att det inte behöver vara finaste björk man kan elda med utan snabbväxande träd som så många hatar att jobba med skulle funka ypperligt det med

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).