Föryngring

"markbereda" med röjsåg

16 inlägg 20175 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"markbereda" med röjsåg

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190210 För cirkus 25 år sedan köpte jag en sorts fräs (eller flera egentligen) som man monterade på röjsågen, den tog bort ytskiktet och underlättade markant vid plantering av tex. barrotsplant. Använde den exempelvis på små svåråtkommliga planteringsuppdrag, dvs man kunde inte "på folk vis" få dit en vanlig markberedare.

Nåja till saken! Är det någon som vet om och i sådana fall var man idag kan få tag i något liknande?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: "markbereda" med röjsåg

värmSkog  
#190211 Finns en sådan typ av klinga i denna länk

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1405

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190213 Terracuten i länken är bara skit. Men jag hade också en sån där brutalfräs till röjsågen på 80-talet. :smile: Dagen röjsågar håller nog inte.

Användarvisningsbild

Re: "markbereda" med röjsåg

värmSkog  
#190216 Det visste jag inte ens, har aldrig provat nått dylikt.
Finns det inte något motsvarande idag som dom ni körde med på 80-talet?

Användarvisningsbild

Re: "markbereda" med röjsåg

Bax  
#190225 Hur mycket skit är Terracuten?
Jag har en inäga på ca 0,5ha där jag funderar på att plantera björk.
Björken håller redan på att jobba sig in från kanterna men gräset kämpar emot, och jag tänkte hjälpa björken lite på traven och fräsa bort fläckar med gräs. Nog borde väl en Terracut räcka till den ytan?

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

ÅsaNisse  
#190235 Terracut-en är nog inte problemet. Den håller nog för den ytan, men vinkelväxeln på sågen gör det inte.
Rekommendation på denna lilla yta= POTATISHACKA

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

nalle34  
#190247 Här är en tråd om terracut

viewtopic.php?f=12&t=14432

Tror mer på gamla heliga viset med hacka göra rutor, tror det går fortare ochså?

Användarvisningsbild

Re: "markbereda" med röjsåg

Bax  
#190286 Åhå!
Då förstår jag.
Tack.

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190759 Synd det inte finns kvar, kanske vissa saker var bättre förr :|

   TS
Användarvisningsbild

Re: "markbereda" med röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190764 Terracutten är enligt mig,mer eller mindre en leksak jämfört med denna!...dyrare men ändå billigare! :smile:

http://shop.khsmide.se/index.php?route= ... ry&path=40

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

Elfving  
#190814
Huggarn skrev:Terracutten är enligt mig,mer eller mindre en leksak jämfört med denna!...dyrare men ändå billigare! :smile:

http://shop.khsmide.se/index.php?route= ... ry&path=40


Den där såg ut som en verklig vinkelväxeldödare :shock:


Men fungerar det bra och jobbet blir gjort, så känns kostnaden för att renovera röjsågen hanterbar när det är dags för bokslut.

Jag är dock tveksam till att den där funkar i praktiken? Nån som testat?

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190863 Hade också en liknande på 80-talet. Använde den vid hjälpplantering i högt gräs. Gick fortare än med hackan och så är det ju alltid roligare när det brummar. Trissan höll till kanske ett ha och då levde förtfarande vinkelväxeln.

Användarvisningsbild

Re: "markbereda" med röjsåg

Mäki  
#190865 Men var får man tag i en fungerande röjsåg från 80-talet som klarar av belastningen?
Dagen röjsågar klarar knappast av det.

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190867 Vid normal röjning så lever överlever vinkelväxeln oftast motorn. Kanske skulle man börja hamstra begagnade vinkelväxlar?

Avatar Fallback

Re: "markbereda" med röjsåg

anderswestergren  
#190926 "Vinkelväxeldödare", ja.
Jag har kört med en sådan hos min bror där vi skulle plantera Lind(!) i en del stormluckor invid ägogränsen.
Vinkelväxeln gick mycket riktigt åt helvete strax efter att jobbet var klart. Husqvarna-röjsågen (45cc) var ganska ny och hade inte gått många timmar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).