Föryngring

asp i hägn

11 inlägg 7334 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

asp i hägn

Storgransodlaren  
#189830 Undrar om någon räknat på hur stor areal hägn det skulle behövas för att det ska löna sig att hägna ett hygge med asp, efter slutavverkning?
Föreställer mej att jag skulle kunna producera många sköna m3 bara genom att ta hand om asparnas rotskott. Slippa planteringar och dyra hybridplantor etc.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: asp i hägn

rokon  
#189843 En cirkel på hägnet ger mest yta i förhållande till åtgång på nät. Detta var bara en aspekt.

Användarvisningsbild

Re: asp i hägn

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189850 Ska du avveckla ett aspbestånd? Sen du tänker satsa på rotskotten. I så fall växer det väl så in i h-vete att man inte behöver hängna.

Avatar Fallback

Re: asp i hägn

Storgransodlaren  
#189867 Skojar du, Vedmaskin?
På mina 100 hektar finns det inte en enda, absolut inte en enda lövplanta som inte är betad....
Al, hägg, vide, asp, björk, ek och förstås tall och lärk. Allt är betat.
På ett hygge som togs upp för två år sedan avverkades en aspdunge på ca 3000 m2. Alla uppkommande, tätt växande, aspskott är betade på 70-80 cm höjd. Såg ut som en klippt häck i somras.
Jag brukar ha 3-5 älgar gående på marken samt 10-15 rådjur. Året om.

Och rokon, jag vet att en cirkel är mest stängseleffektivt, men naturen sätter andra gränser.

Så, visst behöver det hägnas, men frågan är hur stort/för att löna sig!?

   TS
Avatar Fallback

Re: asp i hägn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189877 Antagligen jättestort. Om du inte får bidrag, se punkt 2 i listan här.

http://www.skogsstyrelsen.se/sv/Aga-och ... rsattning/

Användarvisningsbild

Re: asp i hägn

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189943
Storgransodlaren skrev:Skojar du, Vedmaskin?
På mina 100 hektar finns det inte en enda, absolut inte en enda lövplanta som inte är betad....
Al, hägg, vide, asp, björk, ek och förstås tall och lärk. Allt är betat.
På ett hygge som togs upp för två år sedan avverkades en aspdunge på ca 3000 m2. Alla uppkommande, tätt växande, aspskott är betade på 70-80 cm höjd. Såg ut som en klippt häck i somras.
Jag brukar ha 3-5 älgar gående på marken samt 10-15 rådjur. Året om.

Och rokon, jag vet att en cirkel är mest stängseleffektivt, men naturen sätter andra gränser.

Så, visst behöver det hägnas, men frågan är hur stort/för att löna sig!?


Nej jag skojade inte. Men jag utgick ifrån hur aspet växer här hemma. Visst äter viltet på asparna. Men här är inte lika mycket vilt.

Tro ja de att du behöver hängna med så mycket djur.

Avatar Fallback

Re: asp i hägn

foton  
#189963 Varför vill man odla Asp? Nu för tiden när värdena mäts i kw verkar det inte lockande. Transportera aspdelar till upplag för flisning är nog inte kul.

Avatar Fallback

Re: asp i hägn

Storgransodlaren  
#189968 Den förste som kan berätta vad aspveden kommer att vara värd om, ca 30 år eller vad den då kommer att kunna användas till, står upp!
Jag vill odla asp, dels för att den finns gratis i form av rotskott, dels för att jag försöker hålla en mångfald avseende arter och produktionsmetoder i mina skogar.

Så, åter till min ursprungsTråd; Undrar om någon räknat på hur stor areal hägn det skulle behövas för att det ska löna sig att hägna ett hygge med asp, efter slutavverkning?

Kompletterat med; hur hög kan volymproduktionen bli om man utgår från aspskottskog? Kan den verkligen bli avsevärt sämre än om jag planterar dyra hybridaspplantor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: asp i hägn

machonisti  
#189969 Beror på vem du frågar. Säljaren av hybrid skryter säkert om sin produkt och mest alla andra har sett asp som ett gissel.

Har några fläckar med asp men har inte reflekterat över lönsamhet. De flesta är krokiga på 1,5 m pga älgbete. Annars ökar volymen snabbt i aspbestånd men som sagt har inte fört bok.

Användarvisningsbild

Re: asp i hägn

JensSkoog  
#221227 Du skal ikke se bort fra at om 30 år så er asp ettertraktet som sagvirke. Har sett det brukt som kledning på bygg, og det er flott. Har også noen egenskaper som saknes hos gran og furu. Håper du får fram en fin bestand.

Användarvisningsbild

Re: asp i hägn

vetinte  
#221229 Tycker det vErkar som en ypperlig god tanke. :grin:
Kommer att följa detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).