Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Finn-trac/ tandem oxe

17 inlägg 14030 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Finn-trac/ tandem oxe

ÅsaNisse  
#189838 Någon som har en överbliven maskin av antingen Finn-track eller Tandemoxe-liknande som fungerar hjälpligt.
Jag har lite ideer i huvudet på att använda något sån maskin som bas i ett bygge och har letat efter liknande, men det verkar vara svårt att hitta.
Bör ju helst inte värderas efter guldpriset.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Finn-trac/ tandem oxe

stegmaster  
#189891 En Finn track och en vimek 606.
Om jag fattar rett, så er det 120tkr för varje.(Finns i Norge)

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=37289544


Bild



Bild

Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

ÅsaNisse  
#189914 Finn tracén kunde vatt nåt, men 100 mil och i ett icke EU-land med moms och tull mm. börjar kännas jobbigt.
Vore toppen om det finns något i södra mellersta sverige, eller som går att få en smidig transport från norrland. ev Finland. Det är ju tullfritt i EU.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finn-trac/ tandem oxe

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189917 Hur fungerar import från Norge?

Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189934 Betalade bara moms vid tullen på min Valmet 655 när jag tog in den från Norge ifjol men kolla med tullen vad som gäller, för han stod och tittade i en pärm innan han konstaterade att det inte skulle betalas tull.

Användarvisningsbild

Re: Finn-trac/ tandem oxe

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189941 Betalade du moms till Norge eller Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Finn-trac/ tandem oxe

stegmaster  
#190044 Vad jag vet finns det inte tull på lantbruksutstyr.
Jag köpte för et tag sen en Kisa stegmater direkte från Kisa Sverige til Norge.
Var ingen tull på detta, endast Norsk moms , gissar at ni svenskar betaler Svensk moms då.

Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

ÅsaNisse  
#190054 Jag kollade i tullverkets hemsida på tullfria varor och olika varukoder, men det var ingen lätt läsning. Där måste man ha utbildning på hur man ska söka för det var i stort sett baserat på 10-siffriga koder hit och dit. Dock hittade jag en kommentar på att det troligen inte skulle utgå tull på begagnade maskiner från Norge. Hoppas det stämmer. Sen återstår det ju "bara" att hitta en vettig frakt på 100 mil. Det rullar ju pengar om man inte hittar någon som ändå kör tom för att hämta lass på andra hållet.
Den Finntracen jag sett tidigare hade längre band på traktordelen, med gummihjul. Denna ser ut att ha stålhjul. Kan det stämma?

   TS
Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

350  
#190218 hej! Mina svågrar har haft föregångaren till finn tracen den hette timur,körde den i mitten av 80-talet.Det sämsta med den maskin var bandstället,just det på bilden,stålhjulen är belagda med gummi som lossnade hela tiden och var Dyra!resultatet blev bandkrängning om man hadde tur,i värsta fall förstörde man hela bandet. Även spräckte stålhjulet vid något tillfälle.kolla du upp priser på band och gummibeläggning,om det ens går att få tag på innan du gör affär.som skotare skulle jag inte rekomendera denna maskin,fy...n vad vi låg i surhålorna och skruvade. Dom hadde även en finn trac som skördare har för mig att det var ett grangärde agg på den,den funkade bra.
mvh.350

Användarvisningsbild

Re: Finn-trac/ tandem oxe

machonisti  
#190220 Den här funkar i stort sett likadant.

20120412070.jpg


samma svar som föregående, underbar så länge banden är nya men sen he he hee.

Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

ÅsaNisse  
#190232 Grejen är att det ska vara något litet och smidigt utan för mycket kilon.
Jag tror en finntrac skull kunna funka, men den i Norge var såld i fredags.
Hydrostat drivningen gör att det passar mina syften ganska bra och då faller Terri bort.
Flera tips mottages tacksamt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

sveakatten  
#190234 Iller, eller är den för klen?

Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

350  
#190239 Det finns ju pivario variator till Terri som är en bättre maskin än Finn tracen,dock dyrare.

Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

ÅsaNisse  
#190240 Iller är väl en helmekanisk historia eller?? Drivning på kärra med knutar osv. om det finns uttag?
Terri med pivario vet jag inget om, men stora prislappar har jag sett.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finn-trac/ tandem oxe

sveakatten  
#190244 viewtopic.php?f=21&t=14312

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar