Logistik, Transport

Köpa Fiat strada

31 inlägg 47616 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa Fiat strada

neslund  
#189014 Har funderat på å köpa mig en fiat strada, har kikat på en -08. Någon som har någon erfarenhet av dessa bilar. Markfrigång, hur är den efter grusvägar, är de en bil å köra till avverkningar med?. kör just nu en skoda pickup som jag varit riktigt nöjd över men börjar rosta sönder å läcker in vatten utan hejd. tacksam för erfarna svar



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189018 Köpte en flong ny år -04 som gått 13500 nu. Den känns lite billig och plastig men skenet bedrar. Riktigt rejäla grejor. Markfrigången kan man inte klaga på. Bättre än på många 4WD.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

neslund  
#189055 okey, på mitt tidigare jobb körde vi fiat dobio och dom också käntes lite plastiga, problmet med dom modellerna var värmen i kupén. är de bra värme i stradan? och drar den så lite som det står i alla rescensioner 0,5L/milen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189056 Varmt blir det i den lilla hytten det är inga problem. Soppan är inget som jag har fördjupat mig men jag antar att det är dieseln som går på 0,5. Min är av de sista bensinarna som de reade ut men jag kör 50/50 E85. Den trånga hytten är det jag stör mig mest på. Inte ens en bössa går in bakom sätena utan att fälla fram dem. De nyare har längre hytt men då kan där inte rymmas nån röjsåg där bak.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

neslund  
#189057 nu satt det även dieselvärmare på den här så de borde inte va nått problem kanske. jo de e 1.3 diesel turbo motor. okey, matkonten går in bakom stolarna men som du säger då blir väll flaket en aning kortare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

kornberg  
#189078 Vi hade 10 st på jobbet som köptes nya 06 när dieselmotorn kom. Det slutade med att det alltid stod en på verkstad. Den jag hade under 5 år tillbringade ca 1 av dem på verkstad. Hade caddy innan och jävlar va jag saknade den. Men nu åker jag defender istället :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189095 Defender FTW!

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

Storken  
#189114 Jag har en Strada -06 1,9 JTD och den brukar ligga på 0,6 i förbrukning.
Billig och bra att ta sig från A till B med, men tyvärr lite för dålig komfort och ljudnivå i hytten. Tycker gott att det kunde varit lite större hjul på den, sitter bara 175x14 nu.
Röjsågen går in om man lägger den på digonalen...

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

fibblegård  
#189134 Jag har en 06:a 1,9d som gått 9000mil. Har bytt en del styrleder men är ingen stor kostnad. 1,9 går mycket bättre än 1.3d tycker jag, framför allt bättre vrid om tex ska dra släp. Annars funkar den helt ok.

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

JD 2006  
#189141 1,3 liters dieseln går ju som tusan medans turbon laddar iaf. Har dock varit en del motorhaverier på den modellen, men vilka bilar har inte det idag t.ex. L200 el. King Cab.....

Har kört en -08 Strada Adventure ca 4000mil och jag blev faktiskt possitivt överaskad på den vad gäller det mesta. Riktigt hög markfrigång jämfört med caddy. Även dragit lite koja med den......dock inget att rekomendera :lol: :lol: ....Går på luft den där 1,3:an 0,45-0,55.
Kan väl vara som Storken skrev om ljudnivån i hytten men jag tror om man är lite pedant så går det nog att fixa till med lite tid i ett garage och lite ljudmattor mot golv och bakvägg.

Har faktiskt själv varit sugen på en att ha privat men de blev en passat istället, hoppas de hjälpte dig i grubblerierna lite iaf.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

neslund  
#189144 okey, ja bränsleekonomin verka ju lovande. såg att skatten låg på 3000kr, inte allt för farligt. man få ju lite separations ångest vad gäller skoda pickupen men samtidigt må ja dåligt varje gång ja titta på den pga all rost å vattenpölar på golvet. på fredag ska jag låna hem den å provköra å se hur de känns, positivt med högre markfrigång, alltid ett plus :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

neslund  
#189824 Det blev ett köp på stradan, riktigt imponerad av den faktisk även fast jag bara kört cirka 7mil. Jag är 193cm lång å ja ryms super bra å matkonten bakom stolen. Väldigt trevligt då de visade sig att de va fjärrstyrning till webasto värmaren :) blir att jaga till helgen å få då se hur den är efter småvägarna i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189841 Fortsätt gärna rapportera, jag har också en Skoda med blöt golvmatta.

Själv skulle jag gärna ha en Strada med långa flaket, men dom verkar vara ovanligare ju senare årsmodellen är, nu kan man ju t.o.m välja jättekort flak.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

neslund  
#189862 Den här har 10cm kortare flak än skodan men är då 10cm bredare. så borde rymmas lite grejer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

snubblaren  
#189881
neslund skrev:Det blev ett köp på stradan, riktigt imponerad av den faktisk även fast jag bara kört cirka 7mil. Jag är 193cm lång å ja ryms super bra å matkonten bakom stolen. Väldigt trevligt då de visade sig att de va fjärrstyrning till webasto värmaren :) blir att jaga till helgen å få då se hur den är efter småvägarna i skogen.


Hur mycket extra fick du ge för värmare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).