Skogsröjning

Skuren såg? Aspen?

17 inlägg 29706 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skuren såg? Aspen?

skogisen  
#189822 Efter 10år denna firma har hållt på med skogsröjning och manuell avverkning har ingen i laget lyckats få en röjsåg eller en motorsåg att skära under arbete, dock byts dom ut var annat år. Har hört många som har fått sina sågar att skära fast dom knappt har använts!
Vad kan det bero på? Personligen tror jag att det har först och främst med aspen bensinen att göra då jag har hört att dom har kört med den bensinen när sågen/sågarna har skurit. För oss har det på sin höjd kanske gått åt 5x25L dunkar med aspen under dom 10åren resten självblandat. Även så har jag märkt att sågarna är mycket slöare med aspen bensinen och luktar illa! Om de stämmer att aspen bensinen utgör allt detta så undrar man varför ens aspen bensinen finns? Miljöbränsle? Njaaa de lilla sågarna släpper ut varje dag är så lite att t.om bilen släpper ut mer bara på färden till jobbet!!!

Skulle vara kul och höra om någon här inne har fått sin såg skuren och om du använde aspen vid tillfället



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189825 Har röjt i 6-7 år och en skuren maskin under den tiden, alltid kört med enbart aspen, aldrig självblandat, överlag så tror jag att sågarna skär när man tagit fel bränsle.... Skall man följa diverse certifieringar med mera så har jag fått för mig att det är ett krav att använda miljöbränsle.

Avatar Fallback

Re: Skuren såg? Aspen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189827 Använder trådskaparen egenblandad akylatbensin eller slabbar han med mackbensin?

Avatar Fallback

Re: Skuren såg? Aspen?

ÅsaNisse  
#189835 Är sågen frisk från början så skär den inte oavsett vilken bensin du använder.
Det som är avgörande är oljeblandningen och att inte snålställa sågen för mycket. Det är häftigt med en såg som varvar max, men då händer detta att motorn blir överhettad och skär.

Avatar Fallback

Re: Skuren såg? Aspen?

skogisen  
#189840
SkogsGotte skrev:Har röjt i 6-7 år och en skuren maskin under den tiden, alltid kört med enbart aspen, aldrig självblandat, överlag så tror jag att sågarna skär när man tagit fel bränsle.... Skall man följa diverse certifieringar med mera så har jag fått för mig att det är ett krav att använda miljöbränsle.



Aspen bensin används emellan åt och blandningen görs med akylatbensin, Köpa aspens färdig blandade akylatbensin är inte en höjdare enligt mig,krav på miljöbränsle är det. Finns det andra sorters aspen bensin som är tillför andra motorer tex skotrar etc? kanske är så att folk väljer fel aspen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189868 finns ju aspen 4t (blå dunk) och aspen 2t (orange dunk)

Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

machonisti  
#189871 Har någon testat. Riktigt på riktigt har nån testat: hur länge kör man en motorsåg 2 taktmotor på ren bensin.

Finns klocktider eller skär den enbart under belastning???????

Har en skuren motorsåg och nån moped skar i ungdomen men ingen egentlig data.

Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189873
skogisen skrev:

Aspen bensin används emellan åt och blandningen görs med akylatbensin, Köpa aspens färdig blandade akylatbensin är inte en höjdare enligt mig,krav på miljöbränsle är det. Finns det andra sorters aspen bensin som är tillför andra motorer tex skotrar etc? kanske är så att folk väljer fel aspen?



Tja...Aspen är ju alkylatbensin!.....det är ju liksom deras "grej"!! :lol: så du blandar alltså Aspen med alkylatbensin? :smile: vet du överhuvudtaget vad du svammlar om?..färdigblandad aspen 2T funkar alldeles utmärkt...och har så gjort i minst 15 år!...FH...ok ultima..statoil är andra alkylatbensiner som också funkar!!....i dagsläget använder jag mest FH!....varför är inte aspens färdigblandade nån höjdare då? :roll:

dom flesta som klagar på aspen och andra alkylatbensiner skyller på att "det luktar illa"...."jag blir tjock i halsen" mm mm......men i själva verket så är dom snåla jäv..r!! ja men stå där i blåröken då!...få se vem som står längst!!

/ Huggarn.

Avatar Fallback

Re: Skuren såg? Aspen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189878 Jag har förstått att trådskaparen "svamlar" om att han köper ren alkylatbensin som han blandar med olja själv. Det kan nog vara förståndigt.

Avatar Fallback

Re: Skuren såg? Aspen?

skogisen  
#189885
Huggarn skrev:
skogisen skrev:

Aspen bensin används emellan åt och blandningen görs med akylatbensin, Köpa aspens färdig blandade akylatbensin är inte en höjdare enligt mig,krav på miljöbränsle är det. Finns det andra sorters aspen bensin som är tillför andra motorer tex skotrar etc? kanske är så att folk väljer fel aspen?



Tja...Aspen är ju alkylatbensin!.....det är ju liksom deras "grej"!! :lol: så du blandar alltså Aspen med alkylatbensin? :smile: vet du överhuvudtaget vad du svammlar om?..färdigblandad aspen 2T funkar alldeles utmärkt...och har så gjort i minst 15 år!...FH...ok ultima..statoil är andra alkylatbensiner som också funkar!!....i dagsläget använder jag mest FH!....varför är inte aspens färdigblandade nån höjdare då? :roll:

dom flesta som klagar på aspen och andra alkylatbensiner skyller på att "det luktar illa"...."jag blir tjock i halsen" mm mm......men i själva verket så är dom snåla jäv..r!! ja men stå där i blåröken då!...få se vem som står längst!!

/ Huggarn.




Självklart blandar jag inte akylatbensin med aspen då aspen är färdig blandad!! haha... Jag tycker att aspen färdig blandade är annorlunda på de sättet att sågen blir slöare och luktar mer!...Och jag undrade först och främst om någon här inne på forumet har använt aspen bensin vid samband utav ett haveri i motorn av en såg,kan va privat eller på arbete och sen undrade jag över om det kan ha varit i samband med att man kanske har köpt fel aspen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

ananders  
#189889 Hade det varit allmänt förekommande att sågar skurit eller på annat sätt mått dåligt av 2-takts aspenbensin så är det väl knappast troligt att produkten varit kvar på marknaden.
Jag och min närmanst bekatskapskrets och de som jobbar i skogen på mitt jobb har kört med aspenbensin i åtskilliga år utan minsta bekymmer.
Och angående lukten sä känner jag knappt någon lukt ifrån avgaserna när det gäller aspen 2-takt.

Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

Kse  
#189893 Aspen har förmodligen inget med skärningen att göra, har kört med Aspen i minst 10 år och förbrukat 1000 tals liter och haft 2 st skärningar på den tiden. Den mänskliga faktorn är nog oftast felet, sen om det är han som kör, skruvar eller blandar bensinen låter jag vara osagt.

Att Aspen skulle förstöra sågarna är bara en seglivad myt.

Avatar Fallback

Re: Skuren såg? Aspen?

wrytter  
#189894 Hej.

Vi har sedan -93 sysslat med bl.a. skogsröjning/linjeröjning samt manuell huggning, och har så länge miljöbensinen funnits använt det(jag anser att en näringsidkare inom skogsvården som ej använder miljöbensin aldrig kan klassas som seriös) och jag skulle aldrig kunna påstå att någon såg skurit pga. att vi använt miljöbränsle. Kan väl kanske räkna på mina fingrar de antal sågar som skurit och det tycker jag är fullt acceptabelt då vi alltid minst haft 5 röjsågar och lika många motorsågar igång under varje säsong. Att inte köra på miljöbensin vore väl att inte ta ansvar för sina anställda och deras hälsa. Att sågen skulle lukta annorlunda, ja kanske men knappast till det sämre, men att den skulle gå sämre tycker jag är ren nonsens. Kanske känslan av "bristande" effekt i sågen istället har att göra med underhålls nivån?? Skulle även vilja påstå att det inte är någon större skillnad mellan Aspen 2t miljöbränsle och Stihls Motomix miljöbränsle, anställda tycker likaså.

TS, du får nog försöka få ut ersättning för skuren såg på annat vis;) (självklart vet jag inte om det är ersättning du är ute efter eller ej, så ta ej illa upp)

Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

ananders  
#189905 Läste på Aspen:s hemsida att lukten kom från oljan i blandningen. Tyckte man inte om lukten så kunde man köpa 4-takts akrylatbensin och bland i den oljan man brukar ha.

http://www.aspen.se/Hem/10_vanliga_fragor_och_svar

http://www.kollepedia.se/index.php?title=Akrylatbensin.

Användarvisningsbild

Re: Skuren såg? Aspen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189919 Känns ju dock som att risken torde vara större om man köper 4t soppa och blandar själv att risken för att sågarna skär skulle öka, Dessutom blir det mer jobb samt att risken alltid finns att man missar att blanda i oljan. Rent prismässigt tror jag inte man tjänar något på det heller.

Men kan ju vara att man inte tycker om lukten från avgaserna, själv märker man dock ej av dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).