Traktorer och processorer

HYPRO

66 inlägg 69748 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HYPRO

simson junior  
#174769 Första åren körde jag med min Buster 400 med takmonterad griplastare. Det gick alldeles utmärkt i klenare gallring. Nu hänger den efter en Volvo 700 (4 frontvikter) och hör aldrig att varvet ändras, hur hårt man än belastar Hypron

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: HYPRO

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175040 Hej
Är det inga problem vid vinschning av hela träd jag menar är inte traktorn i lättaste laget. Risk för att den välter ?? Vinschen är ju ganska stark har jag förstått.

Avatar Fallback

Re: HYPRO

simson junior  
#175063 På Bustern har jag 18:4-34 som legat på en 650 tidigare. BM 700 är en tung maskin den välter inte i första taget. Hypron har låg tyngdpunkt och stödben så den står stadigt. Med snö och is händer det att ekipaget glider något i sida.

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Sealhunter75  
#175949 Hejsan!

Funderar på om en hjulburen hypro 755 är värt sitt pris? Den skulle främst användas till första och andra gallringar! Eller har ni andra förslag! Använder idag en gammal Deutz DX4.30 som skogsmaskin. Hur lyckas inkopplingen av Hypron till traktorn?

Mvh

Nybörjare

Användarvisningsbild

Re: HYPRO

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177488 Funderar lite på vilka traktorer ni använder med traktorprocessorerna. Hypro 300 är relativt lätt, men 450 med kran väger en del. Hur blir det med bärigheten och balansen med den traktorn ni använder till den?

//.D

Avatar Fallback

Re: HYPRO

ned  
#177526 Har en 450 med Valmet 6200 framför och det går jättebra, innan körde vi ett år med en Valmet 465 och den var för lätt i fronten ändå hade vi lastare på den.

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Lindianerna  
#177529 intressant ämne!
Har funderingar på hypro 300:an!! - hur blir det med riset? blir ju fort en stor hög!!?
Lätt att flytta för hand? hur mkt kan man köra /timme ca i snitt??

Hur är det med 450:an - kör man utanför? är ju gött med kran!!

Avatar Fallback

Re: HYPRO

nicklas_andreasson  
#180882
Sundhult skrev:Funderar lite på vilka traktorer ni använder med traktorprocessorerna. Hypro 300 är relativt lätt, men 450 med kran väger en del. Hur blir det med bärigheten och balansen med den traktorn ni använder till den?

//.D


Har en valtra A92 köpte en hypro 450 xl med 6m kran för ett tag sedan märkte att valtran blev l mycket lätt i nosen så vätskefylde däcken fram och hängde på rejält me frontvikter sen gick den stabilt!

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Helmer95  
#188135 450 klarar ju faktiskt även mindre slutavverkningar 8) Man kanske får kapa rotstocken manuellt ibland men inte så farligt :wink:

Avatar Fallback

Re: HYPRO

fidde66  
#189785 Vad ligger ni i förbruknig med Hypro 450n per timme ? Har ni PTO pump eller inte ?
Vore kul att se hur det ser ut emot stegmatre typ Kesla 40LF.

Användarvisningsbild

Re: HYPRO

hlb  
#193612 Kör Hypro 455XL med 6 m kran på Valmet 565 med tank och mycket frontvikter fram. Förbrukning 4-5 l/tim beroende på typ av gallring. Vinschning drar väldigt lite.

Tips för att förhindra vältning vid fällning med vinsch av mycket stora träd, som lutar åt fel håll. Sätt ett öppningsbart brytblock lågt i processorn som utgående wire får passera så flyttas bara traktorn om trädet skulle vara för tungt för att få över på korrekt håll.
Brytblocket med bred skonsam stropp behövs också om inte stormfällda träd ligger i rätt riktning mot processorn.

Kapacitetsmässigt kan inte Hypron tävla med en proffisionell skördare, men timpriset är mycket lägre och resultatet efter gallrig ger minst 50 000:- mer/Ha vid kommande slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: HYPRO

hlb  
#193615 450 XL skall det vara. Sorry!

Avatar Fallback

Re: HYPRO

volvo_buster  
#193635
fidde66 skrev:Vad ligger ni i förbruknig med Hypro 450n per timme ? Har ni PTO pump eller inte ?
Vore kul att se hur det ser ut emot stegmatre typ Kesla 40LF.



Kesla LF40 monterad på vagn med egen PTOpump drivet av en NH 5040 drar 3,16 l/h med ett varvtal på 1100. Skotning med samma maskin och samma vagn med Keslan avmonterad drar 2,76l/h. Där huggningen är sista gallring! Ger 5,92l/h förbrukning för huggning och skotning, detta är iaf jag nöjd med ;)

5,92 l x 15kr/l = 88,80 x 0.8 = 71,04kr/h i diesel. Detta räknat på ett dieselpris á 15kr/l inkl moms.

Avatar Fallback

Re: HYPRO

fidde66  
#193996 kul att se lite siffror på båda maskinerna

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Lindianerna  
#194058
volvo_buster skrev:
fidde66 skrev:Vad ligger ni i förbruknig med Hypro 450n per timme ? Har ni PTO pump eller inte ?
Vore kul att se hur det ser ut emot stegmatre typ Kesla 40LF.



Kesla LF40 monterad på vagn med egen PTOpump drivet av en NH 5040 drar 3,16 l/h med ett varvtal på 1100. Skotning med samma maskin och samma vagn med Keslan avmonterad drar 2,76l/h. Där huggningen är sista gallring! Ger 5,92l/h förbrukning för huggning och skotning, detta är iaf jag nöjd med ;)

5,92 l x 15kr/l = 88,80 x 0.8 = 71,04kr/h i diesel. Detta räknat på ett dieselpris á 15kr/l inkl moms.



När du säger 5,92L/h... är inte det en timme skotning(2,76L) + en timme "skördare" (3,16L)??
Går riktigt billigt hur som helst!! :)
funkar det bra att ha stegmataren på kärran? går själv lite i dom tankarna men vill gärna höra lite + och - vad det gäller vinschning och sikt m.m.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).