Skotare

Band eller ej i blötan?

32 inlägg 11900 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
smaland  
#18747
Vikman skrev:band skyddar ju däcken oxå


De kan också skada däcken. Har haft bekymmer med banden till min maskin. Jag kör med olofsfors bandhttp://www.olofsfors.se/Shared/Images/ProductImages/Forest/Tracks/B14D8AAC-9AE4-4DF4-B9CC-B1C7F5C6635D~__H.jpg
Vi har fått för oss att den biten som sticket ut utanför länkarna gör så att sidan på bandplattan trycker in i däcksidan -> söndersliten däcksida.
Kan de vara så tror ni?

Rottne skotare
Avatar Fallback
bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18752 Har aldrig hört någon annan som har haft det problemet... det är inte så att ni har fel band? Kanske Band som är avsedda för 700 hjul och att ni kör med 710 hjul?
Det är ju inte så stor skillnad med det kanske är det lilla som gör det...

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#18753
Vikman skrev:man ska ha band på för det finns då bara fördelar med det

Valmet 890.3 ska det va


På en 890 så är det nog mest fördelar med band.. Har svårt att tänka mig att du kör gallring med den.. :wink:

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18755 Banden skyddar däckets mönster jättebra, sidorna är det ju sämre med, speciellt om banden är lite slak, då kan dom nog som småland säger till och med skada däcket.

Småland, vad sitter dom på för maskin? Har får för mig att dom är väldigt breda.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18763 Vi har aldrig haft nåra problem med detta.. inte vad jag vet iaf.Men jag kan ju tänka mig att de kan hända om de är lite slaka :?

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18765 Glömde säga att det är viktigt med att ha högt lufttryck i däcken vid körning med band, annars tar sidorna stryk. 5-8 kg beroende på maskinstorlek!

Avatar Fallback
bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18769
Maldas skrev:Glömde säga att det är viktigt med att ha högt lufttryck i däcken vid körning med band, annars tar sidorna stryk. 5-8 kg beroende på maskinstorlek!


Ja det är ju lätt att man får onödiga pungteringar om man kör med för lite luft, speciellt om man kör med band.
Senast redigerad av bjorn_k87 tis 05 feb 2008, 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18770 Däckkrängarn jag använder säger (påstår) att eco-banden är tuffare mot däcken än den gamla modellen på band. Han påtalade exakt det problemet som smaland verkar ha.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18778 det kan ju skada men jag tror det skyddar mer än det skadar
vi kör då med band i gallring på våra 860:er och det är då inga problem

Avatar Fallback
smaland  
#18838
Maldas skrev:Banden skyddar däckets mönster jättebra, sidorna är det ju sämre med, speciellt om banden är lite slak, då kan dom nog som småland säger till och med skada däcket.

Småland, vad sitter dom på för maskin? Har får för mig att dom är väldigt breda.

Banden sitter på en 1410. Vi kunde inte ha dom på 1110:an. Tog i. Skillnaden mellan 700 och 710 däck är minimal. Men har nog kört med lite lite luft i. Tryckte i 6 kilo på vagnen iaf. Runt 4 på traktordelen. Blir så hemskt stötigt annars :?

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18970
Vikman skrev:det kan ju skada men jag tror det skyddar mer än det skadar
vi kör då med band i gallring på våra 860:er och det är då inga problem


Men du kör väl i norrland?? Skulle vi dels köra med en 860 i gallring skulle vi aldrig mer få ett jobb... :cry: Ni har väl antagligen rejält breda vägar också, kör man i lite trånga gallringar med rötter som är vid ytan så skadar man garanterat träden med banden...Men visst på mossar och blöta marker är det ju värt det.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19144 jo det gör ja... vi har kring tre och en halv meters vägar och 30 meter mellan vägarna

Användarvisningsbild
masterchief  
#19146
Vikman skrev:jo det gör ja... vi har kring tre och en halv meters vägar och 30 meter mellan vägarna

Du är välkommen ner hit och köra gallring i våran terräng med en 860 8)
Det är trångt emellanåt med 4m vägar och vagstyrd 6hjulig rapid bland block och branter :wink:
Allvarligt talat så mina uppdragivare rynkar lite på näsan att rapiden är för stor.
Fast bra släta objekt så funkar det med större maskiner, ingen tvekan där 8)

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19160 jag ha varit där nere å kört så ja vet hur terängen ser ut och så kan du ju hälsa uppdragsgivarn att man ska sluta leka med mopeder i gallring

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19253 Meningen med gallring är väl att det ska vara någon skog kvar!! Annars kunde man ju lika gärna hugga ner all skog!! 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).