Bioenergi

Småsäcksförsäljning

117 inlägg 48943 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189577
Nolltax AB skrev:
Jag kan tänka mig hugga upp massaved för den pengen...


Du kan få köpa ved av mig till halva det priset, sen är det bara att hugga upp, packetera, lagra, torka, sälja och distrbuera. Lätta tusnelappar! :;

Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189608 OKQ8 tar 79 kr för 40 l småsäckar här, priset blir 1975 kr/m3s.

Då kan jag ju ta 75 kr för 80 l säckar, det är ju under halva priset :)

Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

herjman  
#189613 Man bör nog ligga på ca 1:- litern om det ska betala den ökade arbetsinsattsen. OCH om man inte vill dumpa även "dessa" vedpriser :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189634 Ja, 1 kr/l är ju ett bra riktmärke!

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

-Tomas-  
#189637
herjman skrev:Vad packar ni andra med? Det finns ju mängder med olika hjälpmedel.

Kisas nya vedsving ser intressant ut men som med allt annat dom säljer så är det dyrt (och troligen bra)



Har kört lite med packstativ. Funkar bättre än utan men ska jag fylla säcken ordentligt (och därmed "lådan") så fastnar säckens nät i veden vilket gör att det inte går så snabbt och smidigt som jag önskat. Funderar på att ha en tunn skiva att lägga ovanpå veden när säcken träs över. Någon som har något bra tips?

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

foton  
#189646 Det är ganska enkelt att packa vedsäckar, och räkna ut hur mycket det blir per m3. Det svåra är att sälja dom till bra pris. Vedsäckar som ligger på en mack kommer en leverantör och lägger dit för halva priset, säljer macken 10 säckar i veckan så är dom kanske nöjda. Slutade med vedsäckar för ca. 10 år sedan när priset passerade 45 kr. för 60 l. ren björk. Nästan alla ville ha den hemkörd, lönsamheten var då nästan obefintlig. Då hade jag sålt i ca. 20 år.

Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

herjman  
#189658 Håller du på med ved alls nu Foton?

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

foton  
#189659 När jag slutade med säckarna började jag sälja 3 m. björk tills för något år sedan. Nu när varannan bonde har köpt vedmaskin är marknaden helt förstörd. Det kommer inte att bli några vettiga priser på många år. Gör björk massa i fallande längder, det är mer bet. än barr.

Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

herjman  
#189680 Jo det har man märkt, det står en vedmaskin på varenda bondgård numera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

herjman  
#189683 Någon som kör med vippstativ typ denna:

http://skogma.se/Servlet?page=1&setfram ... rent=s3420


Skulle vara kul att höra med någon som provat både vippstativ och sån pack kanal i plast

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#189742 jag tycker folk ska ta 10 kr mindre än litern så 50 kr för 60 l 30 kr för 40 l. Jag kör med 60 l och tar 50 kr det är ju skit bra betalt mot att sälja löst men det är inte så stor marknad för små vedsäckar där jag bor.

Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

herjman  
#189744 Jag tycker som vanligt att man ska ta så bra betalt det går! :lol:

När det gäller småsäckar behöver man ju inte tänka ved kontra el. Folk som köper småsäck kan ju inte elda för att spara pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

born11  
#189979 Jag gör 60L säckar, det tar lika lång tid att packa en 40L som 60L, jag lägger 15 säckar på en pall som jag sedan lastar av för hand på höskullen för att på hösten lasta på pall igen och sedan lasta in i lastbilen på toppen av kubikpallar. Jag har då hanterat varje säck 4ggr + att den ska lastas ut också.......Jag gjorde detta med 3000 säckar i fjol, alltså hanterade jag "15000 st". med 40L så hade jag hanterat "22500st"....
Siffrorna talar för sig själv men siktar man på 100-500 säck så har ju storleken mindre betydelse.
Får man inte ut 1:-/L så ska man inte fundera på detta, hanteringen kostar mycket tid!
Själv tar jag lokalt i Hälsingland 60:-/60L och i Stockholm med hemkörning 70-80:- inkl. moms. beroende på mängd, 25-250 st.
Jag förstår inte hur det kan finnas folk på detta forum som inte har vett att ta betalt.....Lägg ner istället för att förstöra för oss som vill få ut en vettig ersättning för vårt slit!!!

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#189991 jag tar som sakt 50 kr för 60l och jag tycker det är jätte bra betalt och jag hanterar dom 2 gånger från packning till uthuset sen till den som köper om det är någon som köper vill säga...

Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

herjman  
#190105
born11 skrev:Jag gör 60L säckar, det tar lika lång tid att packa en 40L som 60L, jag lägger 15 säckar på en pall som jag sedan lastar av för hand på höskullen för att på hösten lasta på pall igen och sedan lasta in i lastbilen på toppen av kubikpallar. Jag har då hanterat varje säck 4ggr + att den ska lastas ut också.......Jag gjorde detta med 3000 säckar i fjol, alltså hanterade jag "15000 st". med 40L så hade jag hanterat "22500st"....
Siffrorna talar för sig själv men siktar man på 100-500 säck så har ju storleken mindre betydelse.
Får man inte ut 1:-/L så ska man inte fundera på detta, hanteringen kostar mycket tid!
Själv tar jag lokalt i Hälsingland 60:-/60L och i Stockholm med hemkörning 70-80:- inkl. moms. beroende på mängd, 25-250 st.
Jag förstår inte hur det kan finnas folk på detta forum som inte har vett att ta betalt.....Lägg ner istället för att förstöra för oss som vill få ut en vettig ersättning för vårt slit!!!



Intressanta synpunkter!

En sak jag tänkt på ang säckvolymen.

Kan det inte vara så att köpare stirrar sig blind på priset och inte tänker på volymen, säck som säck så att säga, då borde ju 40L eller rent av 30L säckar kanske vara bäst.?

Att du inte bara la säckarna på pall, lindade nät runt och hanterade dom med lastare i tex maskinhall eller utetork under tak? Låter jobbigt att flytta dom av och på pall flera ggr

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).