Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kort eller lång ATV

10 inlägg 10675 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kort eller lång ATV

TobbeB  
#188620 Tänkte köpa en ATV till skogen och har en fundering om det finns någon för eller nackdel att välja en lång eller kort variant. Tittar på en GOES 520, det finns en "normal" variant och sedan en som är 20 cm längre.

Någon som vet av vilken är att föredra i skogen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kort eller lång ATV

axwell  
#188627 Goes har Olle Olsson koncernen som gen. agent., maskinen 520 är en äldre variant av CfMotos Allroad BE 500, några plastdetaljer skiljer.

ATV-Sweden är generalagent för bla CfMotos Allroad och Terralander, om du trots det skulle köpa en Goes så kan du få tag på reservdelar genom ATV-Sweden som har betydligt mer "hemma" och till lägre priser.

Under garantitiden (3 år) blir du visserligen låst till Dealy(=Olle Olsson).

Lång eller kort tvistar de lärde om.

Föredrar själv kort, den har tillräckligt stor vändradie för att vara klumpig, lång är ännu värre.

Drar inget tungt, det gör minitraktorn som är ett under av smidighet i den jämförelsen, lång bör vara bättre än kort vid tunga drag.

Avatar Fallback

Re: Kort eller lång ATV

mooos73  
#188672 Har haft en kort, har en lång. Upplever ingen större nackdel med en lång. Visst, svängradien men man måste ju hur som helst planera sina körvägar om man använder den i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Kort eller lång ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188687 En fördel med en längre är om man har backig skog som jag, att den inte stegrar lika lätt. Har förvisso en kort men med banden på blir den "som en lång" antar jag. Min stegra aldrig med banden på. Det är bra för halsgropen, slipper ha hjärtat där så ofta...

Användarvisningsbild

Re: Kort eller lång ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188706 Polaris har ju sin X2 modell som är längre och har extra sittplats/flak och den har
ju fått mkt goda recensioner. Jag lutar åt en sån när det blir dags.

Avatar Fallback

Re: Kort eller lång ATV

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189062 Vi har en arctic cat 700 diesel med det långa chassit och jag kommer aldrig köpa en kort igen. Tycker gången i terrängen blir mycket behagligare både med och utan släp.

Avatar Fallback

Re: Kort eller lång ATV

Gulo74  
#189610 Som med alla Fordon får du en "bättre" komfort i körningen med en längre hjulbas, nackdelen blir att även om en lång har samma markfrigång som en kort slår den i lättare under pga den längre hjulbasen...

så hur mycket sak du köra i skogen och hur är terrängen?

själv skulle jag säga att en kort har lite bättre terräng egenskaper men lite sämre komfort.

Användarvisningsbild

Re: Kort eller lång ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189615 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KAKCWg3szJU[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Kort eller lång ATV

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189662 Gulo74: där håller jag inte riktigt med. Vi kör våran 90 % i terräng och det är där jag tycker långt chassi har sin fördel, man slipper åka på bakhjul och blir allmänt mkt stabilare. Även utför är det stabilare.

Avatar Fallback

Re: Kort eller lång ATV

Gulo74  
#189711
zeaflower skrev:Gulo74: där håller jag inte riktigt med. Vi kör våran 90 % i terräng och det är där jag tycker långt chassi har sin fördel, man slipper åka på bakhjul och blir allmänt mkt stabilare. Även utför är det stabilare.


Håller med dig, men som jag skrev, inte komfort utan ta sig fram bättre över eländig terräng, lite bättre svängradie och bättre markfrigång

men som du skriver, geometrin på en kort gör då oxå att den stegrar sig lite lättare...

kort och gott... vill du ha mandel eller rund potatis, smaksak... :smile:

Bägge funkar då iaf :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).