Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125388 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nonkan  
#189119 Med tanke på hur många som yrkesmässigt kör med felaktiga motorsågar (trasiga säkerhetsdetaljer m.m.), gräsklippare utan dödmansgrepp, saknar skyddskläder m.m så tror jag nog man kan vara ganska lugn. Det finns inte en chans att någon hinner kolla så att kraven efterlevs.

Sedan tycker jag själv att det är ren självbevarelsedrift att ha signalfärgade kläder vid skogsarbete.

Därmed inte sagt att jag tycker man ska bryta mot de regler som finns, men jag tror att man kan börja med att se till att det finns rätt kompetens på de som jobbar med skogsarbete innan man drar för stora växlar på att skyddskläderna uppfyller en viss varselklass.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

volvo_buster  
#189157 Kommer någon ut i min skog så kommer jag säga till dem att samma regler gäller på denna arbetsplatsen som på alla andra, varselväst enligt gällande regler annars har de inte där att göra. Tjabbar de emot så hänvisar jag till att min försäkring inte täcker skador som uppstår på tredje person vid vistelse inom arbetsområdet, i detta fallet HELA min skog! Sen skiter jag i om de ska plocka bär eller annat trams!

Överförmynderi kallar jag det arbetsmiljöverket iscensätter med dylika regler och paragrafer! Om man är så enfaldig att man tror att lite reflexer och grälla färger ska hjälpa mot arbetsrelaterade olyckor då tror jag man bör prova verkligheten UTANFÖR sitt tjänstekontor!

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#189299 En lagenlig huggarstövel andas likt en astmatiker.
Det blir surt kring fossingarna.
Risk för diverse fotsvamp å liknande....
Vad kostnad drabbar samhället vård av fotsvamp?
Har arbetsmiljöverket utrett dylik fråga?
Det finns bra sockor på marknaden som ventilerar bort fukt.
Dags att lagstifta kring?

-Men så dumt, en lag som säger denna socka eller vite... Hur tänkt där blev?

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

totte  
#189306 För att inte tala om vådan av för tajt kalsong.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#189310 Tanken osökt skenade vilt....

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#189312

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mangelu  
#189541
Nolltax AB skrev:http://www.youtube.com/watch?v=5zey8567bcg


Ha ha ! En riktig klassiker..... =))

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189633 varselkläder har jag inget emot...

men att man skall köpa huggarstövlar till röjningen är däremot att ta i... arbetsmiljön kommer att försämras rejält, vissa röjjare funderar till och med på att sluta om de ej får ha på sig sina meindlkängor eller under vintertid ej få ha vinterfodrade stövlar...

Hoppas verkligen att arbetsmiljöverket tar och skriver om sina nya riktlinjer vad gäller huggarstövlar som ändå ej hjälper mot en röjsågsklinga...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189669 Finns i.o.f.s. Meindl sågskyddskängor i skågskyddsklass 3 http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s2813 och http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s2813

Enligt egen erfarenhet är de något mindre i skostorleken jämfört med vanliga Meindl-kängor, men lika sköna!
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 11 okt 2012, 20:33, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

jonsered95  
#189675 Jag har ett par Mindld-kängor av modellen air stream och de använder jag när jag röjer och hugger och nästan alltid när jag gör nåt i skogen för de är hur sköna som helst och man märker knappt att det är huggarkängor man har på sig.
MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

lodjuret  
#190030 Nu hugger jag mest för husbehovet men har svårt att se att jag skulle köpa nytt klädesplagg för överkroppen på grund av detta. Närmast jag kommer varselkläder på överkroppen är varseljacka sent eller tidigt på året och då främst till och från sågställe samt vid fika och filning....

Som det är nu så är det dunk, motorsågskåpa och hjälm som har en färg som sticker ut.


Bortsett från stålhätta, hur stor nytta gör egentligen huggargänger på röjklingan?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Fredrik N  
#190074 Nu är det väl så att arbetsmiljöverket gör det här för att strama upp reglerna för yrkesverksamma.
Jag har själv sprungit på utläningar som jobbade för en svensk företagare. Nya fina Stihl sågar hade dom, men inga skyddsbyxor, ingen hjälm, slitna jeans och vanliga skor. Dom gick i en gamal gallring och sammlade ihop gärsgårds stolpar.
Om man sågar ved på gården eller hugger privat så gäller inte reglerna.
Där i mot så är det inte fel att följa deras rekomendationer, även om man är en privat skogshuggare.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

lodjuret  
#190075
Fredrik N skrev:Nu är det väl så att arbetsmiljöverket gör det här för att strama upp reglerna för yrkesverksamma.
Jag har själv sprungit på utläningar som jobbade för en svensk företagare. Nya fina Stihl sågar hade dom, men inga skyddsbyxor, ingen hjälm, slitna jeans och vanliga skor. Dom gick i en gamal gallring och sammlade ihop gärsgårds stolpar.
Om man sågar ved på gården eller hugger privat så gäller inte reglerna.
Där i mot så är det inte fel att följa deras rekomendationer, även om man är en privat skogshuggare.



läsar man artikeln som är länkad i första inlägger står det

"– Fler än vi är kritiska men få har förstått att varselklädskravet omfattar även skogsägare som jobbar ensamma i egen skog. Det här kommer att bli en chock för näringen. Vi har kritiserat många detaljer, annars hade föreskriften blivit en ren katastrof, fortsätter han"

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Fredrik N  
#190081 Problemet blir hur dom rent juridiskt skall gå till väga.
Som privat person kan du riva och stå i när du river asbest, men inte som yrkes arbetande.
Arbetsmiljöverket är satta att se till att det skall vara en så bra arbetsmiljö som möjligt.
Men vad jag gör på min fritid kan dom inte bestämma.
Men jag är ju inte dummare än att jag andvänder dom skydds kläder och skodon som finns.
Jag vil ju klara av att gå till skogen nästa dag också.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190098 Som skogsägare har du per automatik näringsverksamhet, varför skogsägare nog får räknas som yrkesverksam även när vederbörande jobbar i sin egen skog. Det gäller rimligtvis även om skogsägaren har en annan huvudinkomst än sin skog.

Själva vedbacken (för eget bruk) är en sak. Men när du tar ner och plockar ut veden från skogen, så utför du samtidigt skogsvård - varför du då räknas till gruppen yrkesverksamma!

Dessutom har jag för mig att om du säljer veden på rot till en vedhuggare, så är du som skogsägare juridiskt ansvarig för att vedhuggaren har erforderlig utbildning och skyddsutrustning för jobbet.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).