Motorsåg och handhållet

Fälla lutande träd

53 inlägg 42468 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fälla lutande träd

snuffis  
#189542 Tjenare!

Jag ska börja lite gran med att fälla lite träd åt folk jag känner och sådär, och till helgen ska jag iväg och fälla ett par träd, men till problemet är att ett lutar lite granna mot sommarstugan som står där. Men om jag använder handvinshen så måste det väl gå att få trädet dit jag vill? Det är ett "normalträd" ganska rakt och sådär



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189545 Hoppas du inte skadar dig eller huset. Du har väl försäkring? Annars kan folket du känner få betala de skador du åsamkar på dig eller andra.

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

snuffis  
#189546 Okej, Nej jag har ingen spec försäkring för det, men får kanske hoppa det trädet och bara ta de lätta träden han vill ha ner :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189547 Träna på nåt liknande innan du provar med skarpt läge.
Winch borde funka.

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

snuffis  
#189548 jag har gjort detta några gånger innan men då har vi använt traktor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

machonisti  
#189573 Har fällt många lutande träd. Det behövs ibland bara en svag vindpust och en halvsekunds koncentrationssvacka och segertåget blir en resa till tinget.

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Huskyman  
#189575 Avstå! Det är det bästa råd jag kan ge dig om du inte har gått utbildning nivå C samt har företag med ansvarsförsäkring samt en gedigen erfarenhet av fällning av lutande trän.

Inte värt det. Även om du riggar trädet så kan repet gå av eller annat strul.

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

Phantom  
#189576 Du ska känna dig helt säker innan du ger dig på att fälla lutande/svåra träd åt andra än dig själv. Som nämnts tidigare så bör du ha en försäkring om du hjälper andra.
Att jobba med vinsch och kilar kräver en hel del träning innan man känner sig säker. Och att tänka på är att, som också nämnts, en liten lätt vindpust kan ändra fällriktningen som man inte alltid kan förutse.

Inget träd är det andra likt och en noggrann planering inför varje fällning i trädgård/tomt är viktigt.

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

snuffis  
#189579 Okej ska upp dit till helgen. Han sa att det inte var nå krångligt med vinssch överhuvudtaget, kan ju bara vara mindre träd som står bökigt till men jag kan ju ta med kameran och ta kort på de träd vi tar ner om ni e intresserade?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

machonisti  
#189580
snuffis skrev:Okej ska upp dit till helgen. Han sa att det inte var nå krångligt med vinssch överhuvudtaget, kan ju bara vara mindre träd som står bökigt till men jag kan ju ta med kameran och ta kort på de träd vi tar ner om ni e intresserade?


Känner igen " det är inte krångligt alls, små trän etc" Så svarar man nå då ska jag väl knäppa dem då. Kommer dit och börjar känna sig knäsvag.

Ta gärna nåt kort!

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

Tony4x4  
#189581 Det är bara att chansa .... INGEN kommer ihåg en fegis :mrgreen: x_x

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

snuffis  
#189582 haha njae vet inte om det blir nå chansningar:P men jag tar det om jag tycker det känns säkert, men inte om det är ett superträd som är 80cm vid roten och lutar ordentligt över huset :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

machonisti  
#189586 Efter några öl får du säkert fart på sågen och fälltekniken tillsammans med kompisen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

snuffis  
#189587 motorsåg och öl det låter som farliga saker:P

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

aywa  
#189598 I detta fall är valet enkelt, avstå om du känner MINSTA LILLA osäkerhet gällande byggnader osv runt själva träden. Ett "oj" hjälper så lite vid ett avsmällt hörne på taket...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).