Avverkning (slutavverkning)

Skördarmätare

38 inlägg 19717 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

skogsbaronen  
#189429 jepp det anser jag oxå. affären är inte klar förän alla kort är på plats... får in en expert som skall kolla igenom alla mina papper.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

volvo_buster  
#189435
skogsbaronen skrev:jepp det anser jag oxå. affären är inte klar förän alla kort är på plats... får in en expert som skall kolla igenom alla mina papper.


Kanon!
Då hoppas jag det löser sig till din fördel!

Håll oss andra uppdaterade om hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätare

Mäki  
#189444 Jahaa men då är det ju bara 0,5% kast på skördaren vilket är toppen bra :-bd


Kalibreringen skall kollas regelbundet jag kör efter slumpmässigt varannan dag och större koll varannan vecka om det inte dyker upp något fel tidigare.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

mashun02  
#189460
Mäki skrev:Jahaa men då är det ju bara 0,5% kast på skördaren vilket är toppen bra :-bd


Kalibreringen skall kollas regelbundet jag kör efter slumpmässigt varannan dag och större koll varannan vecka om det inte dyker upp något fel tidigare.


Kanske är tummarn som har fel!?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189484 SDC redovisar bara insända data och har inget med mätningen att göra, den sköter VMF. Vi skickar skördar och skotar raporter dagligen till SDC, jag vet inte om VMF gör likadant med inmätningsdata.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

sjohult  
#189621 Hej en skördare kalibrerar du så gott som dagligen iaf om skördaren är kvalitets säkrad, annars är de ca 1 gång i veckan. Och det får skilja +- 4 % både på diametern.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189625 +-4 mm inte %?

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätare

Skogshuggarninorr35  
#189628
sjohult skrev:Hej en skördare kalibrerar du så gott som dagligen iaf om skördaren är kvalitets säkrad, annars är de ca 1 gång i veckan. Och det får skilja +- 4 % både på diametern.



Det där är inte riktigt sant för om du gör en kontrollmätning och den stämmer mot skördaren så behöver du inte kalibrera varje gång.
Men kontrollmätningar ska ske ett par gånger om dagen.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

sjohult  
#189631
Sludent skrev:+-4 mm inte %?

jo de stämmer jag skrev fel ;)

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189674 Finns oxå historik över utförda kalibreringar i maskindatorn.
Varje gång man är inne och kalibrerar längd lr diameter så sparas ändringarna i datorn ocm man kan se när och hur mycket som kalibrerats.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189676 Att nöja sig att med +-4 mm i avvikelse kan ändå ge stora förluster. Mer behöver oftast beaktas.
Jag utgår från att det är uppenbart att en för klen stock mot minimidiameter, prisklass eller specialstock är förödande för lönsamheten för virkesägaren.
Denna metod, ensidigt använd, kan innebära att var 4.e bit tappar en diameterklass.

Därför måste datorn arbeta med diameterövermål inlagt i datorns prisfil.

Vissa maskingrupper som inte är med i den dyra insändningen av mätuppgifter till SDC, tillämpar att i stället kalibrera så stockarna blir några mm grövre än vad skördaren mäter/tror.
De sista ger mer volym på mätsedel än i egen produktionsrapport.

- Detta kan vara faktorer att beakta i den jämförelse som görs i problemet i denna tråd.
Vanligtvis ökar volym på mätsedel mot produktion om det finns kompetent personal inblandad.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

skogsbaronen  
#189817 Har den som bedömmer virkes volymen ngt ansvar för att volymen stämmer någorlunda?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

skogsbaronen  
#191438 Hur skall man gå vidare?

inmätt volym säger en sak, och skördar rapporten sägen en annan sak?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

Tosca  
#191448 Gäller mätkvittona från SDC inmätt volym hos industri eller inrapporterad volym via skotar/skördarrapportering?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

sputtnick85  
#246470 Den som kan få fram ett aggregar som mäter bättre än +- 4 mm på alla moduler är inte dålig. Det är ju faktist maskinell mätning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).