Skogsnyheter

virkesföråd

8 inlägg 3245 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

virkesföråd

skogare  
#189259 är det någon som har en komentar till det virkeföråd som dom två bröderna i skogslandhar på sin fastighet .



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: virkesföråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189290 Är det Hyssnabröderna igen?

Avatar Fallback

Re: virkesföråd

skogare  
#189457 kan nog vara dom hittar inte tidningen.

tycker det börjar bli bra med virke när det går över 500/ha men dom har 1500 låter inte
sant och är det sant så vill jag gärna se det beståndet.

   TS
Avatar Fallback

Re: virkesföråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189506 Var på exkursion i fredags till Tönnersjöheden. 126-årigt granbestånd på god mark (G32). Det stod dryga 850 m3sk/ha, och nästan lika mycket till hade producertas och gallrats ut (eller självgallrats).

Användarvisningsbild

Re: virkesföråd

totte  
#189521 Har också varit till Tönnersjöheden på exkursion för många år sen i ett liknande bestånd, nånstans över 800 m3sk. Bör ha varit hösten 82. En norrbottning som var med sa: "Nu kan jag dö lugnt, nu har jag sett allt!". Det är faktiskt enormt imponerande att beskåda.

Avatar Fallback

Re: virkesföråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189522 Antagligen samma bestånd, alla turister får se det! :D

Avatar Fallback

Re: virkesföråd

alias  
#189523 Är det Anders och Johannes Eriksson du menar (hoppas det blev rätt här, är inte bra på namn)?

Jag får inte ihop deras siffror med produktionstabeller över möjlig ideal-produktion i förhållande till angivet ståndortsindex.

Vet att jag testräknade ett tidigare exempel i en skogsbilaga till ATL där jag vill minnas att de angav volym per hektar samt medeldiameter (framgick ej om den var grundytevägd eller aritmetisk), stamantal/ha och beståndsålder i en tabell.

Tror att de snackade om ett SI på ca G26 i artikeln men att jag när jag räknade baklänges kom fram till att den borde ligga skyhögt över detta (någonstans G36-G42, kommer ej ihåg - kan se till helgen om jag hittar åt tidningen).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: virkesföråd

totte  
#189524 Kan nog tänkas :grin: ! Var på sörlandsresan med skogsinstitutet i Bispgården, sista terminen. Kul att se var det i vilket fall!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).