Skogsröjning

Lönt att leja bort röjning?

34 inlägg 32371 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189288
stefan_nu skrev:Här kan du läsa lite
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... -tjansten/

Alltså är det bättre att en professionell röjare gör det. Det går snabbare, bli bättre och du tjänar på det.


Att det går snabbare är tveklöst sant, att det blir bättre stämmer kanske också. Men ingenstans i det du länkar till står det att man tjänar på det.

Om resultatet är lika bra som proffsröjare så tjänar du i timmen hälften av vad en sådan tar. Det är upp till dig om du tjänar eller förlorar på det.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189289
Boarpan skrev:... och behöver inte pilates för att kunna lära mig att andas.

:)) :)) :))

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

stefan_nu  
#189332
Mangan skrev:
stefan_nu skrev:Här kan du läsa lite
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... -tjansten/

Alltså är det bättre att en professionell röjare gör det. Det går snabbare, bli bättre och du tjänar på det.


Att det går snabbare är tveklöst sant, att det blir bättre stämmer kanske också. Men ingenstans i det du länkar till står det att man tjänar på det.

Om resultatet är lika bra som proffsröjare så tjänar du i timmen hälften av vad en sådan tar. Det är upp till dig om du tjänar eller förlorar på det.


Du tjänar i längden på att en professionell röjare röjer. Säger inte på nått sett att Helmer95 inte är duktig. Är du det ska du självklart göra det själv.
Stor fördel med en professionell är att han/hon vet hur mycket man ska ta och även att det går snabbare. Man kan ju tjäna annat än pengar.
Tillexempel kan man tjäna tid med familjen och barnen. Inte för att det inte är roligt att barnen är med i skogen och bygger kojor. Men tänk på säkerheten. Barn ska inte vara i skogen när man jobbar. Då tycker jag att det skulle vara roligare att till helgen gå ut och bygga kojor tillsammans med barnen och ta med varm choklad.

Dessutom kan du räkna med att köpa ett röjsåg för kanske upp mot 10000 så har ett proffs redan hunnit röja några hektar.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

ryssen  
#189337 Om du ska röja allt själv,börja med dom bestånden som är rätt tid att röja ,sedan dom eftersatta.annars är risken att dom "bra"röjbestånden hinner bli eftersatta innan du hinner dit,och då får du bara tidskrävande röjningar.
Och du tränar upp dina färdigheter som röjare på lätta röjningar ,så blir det lättar när du ska in i djungeln.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Boarpan  
#189382 Jo visst måste man vara försiktig när man har barn i skogen men det är ännu viktigar att barn lär sig säkerhetsavstånd. Var man kan stå för att vara säker. Jag har själv vuxit upp med en skogsarbetande familj och skulle inte vilja byta det för ngt överhuvudtaget. Sunt förnuft får man inte det skaffar man.
Jag jobbar som lärare och ser hur barn tappar bort sina föräldrar, för de gör inget tillsammans. Har man kämpat tillsammans med veden under några helger. Så går det mycket enklare att sitta ner och göra läxorna tillsammans.

Leja in skogsarbetare är en sista utväg. Då man inte orkar mer. självklart tjänar du mer på att leja bort jobbet än att göra det själv så gör det.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189392
stefan_nu skrev:Du tjänar i längden på att en professionell röjare röjer.


Nejdå, utan det beror helt på kvalieten på det jobb man gör, och hur mycket man vill tjäna på eget arbete. En amatör kan göra ett bättre jobb än ett proffs, och det är ju värt lite pengar bara det.


Säger inte på nått sett att Helmer95 inte är duktig. Är du det ska du självklart göra det själv.
Stor fördel med en professionell är att han/hon vet hur mycket man ska ta och även att det går snabbare. Man kan ju tjäna annat än pengar.

Tillexempel kan man tjäna tid med familjen och barnen. Inte för att det inte är roligt att barnen är med i skogen och bygger kojor. Men tänk på säkerheten. Barn ska inte vara i skogen när man jobbar. Då tycker jag att det skulle vara roligare att till helgen gå ut och bygga kojor tillsammans med barnen och ta med varm choklad.

Dessutom kan du räkna med att köpa ett röjsåg för kanske upp mot 10000 så har ett proffs redan hunnit röja några hektar.


Allt det där kan man ta med i beräkninge och ändå tjäna ganska mycket pengar per timme i skogen som "amatör".

Jag antar att du är professionell röjare som vill ha mer uppdrag? Lite ödmjukhet mot dina kunder skadar kanske inte. ;)

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

stefan_nu  
#189557

Jag antar att du är professionell röjare som vill ha mer uppdrag? Lite ödmjukhet mot dina kunder skadar kanske inte. ;)




Professionell skulle jag inte påstå. Men det beror ju på vad man anser är professionell. Alla som jobbar i skogen vill ju ha mera uppdrag. Men just nu skulle jag säga nej tack. Har mer än vad jag klarar av för tillfället.

Skriver dock som jag tycker. Låt en professionell ta hand om din skog om du själv inte är det. Tror de flesta håller med om det gäller elen i huset.

Har sett många amatörer göra fel i sin röjning. Och som sagt lönsamhet mäts mer än i bara pengar.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189561 Jag har sett många proffs göra fel med elen i hus och jag har sett många proffs göra fel i min skog också (dock ej med röjning). Till skillnad mot skogsskötsel så är det förbjudet att pilla med elen hemma, så det var ett dåligt exempel

Skriv du som du tycker, det gör vi nog alla. Jag tyckler tex att du inte har har presterat någon kalkyl som visar att det är lönsammare att du röjer i min skog än att jag gör det.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Boarpan  
#189563 Det största felet nybörjare gör är att man röjer för lite så man får gå in och ta det en gång till. detta mår inte plantan dåligt av utan du får en bättre planta som klarar oförutsedda händelser bättre då du har fler per hektar.
Att en proffsröjare skulle vara bättre än en egenröjare betvivlar jag. Mer effektivare absolut bättre kan ifrågasättas.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

ryssen  
#189566 Dom flesta åtgärder är bättre än inga åtgärder alls!

Användarvisningsbild

Re: Lönt att leja bort röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189706 Proffessionell är man ju direkt när man tar betalt för att göra ett arbete så om man lever på att röja åt andra så är man proffessionell, därmed inte sagt att man är bra :mrgreen:

@boarpan: det är väl lite hårt att säga att man inte ska äga skog om man inte sköter den själv, det är ju nästan tvärt om, att trådskaparen verkligen visar intresse för sin skog då han vill ha den röjd men kanske känner att han själv inte hinner med det. Ska man göra allt själv så sätter man ju andra sysslor åt sidan om man redan har fullt upp, då är det bättre att delegera arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Lönt att leja bort röjning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189717 Om du skall börja röja börja med de lätta områderna som tidigare skrivits, ta med dig ett 4 meters spö sträck ut det efter att du röjt lite, bara räkna stammar ta sedan x 2 och därefter x 100 så får du ut antal stammar per ha, se dock till att göra ett flertal ytor så snabbt som mjöligt så får man en bra koll på om man röjjer för hårt eller för lätt...

finns snören också som är 5.64, dessa är dock ett elände om det är riktigt tätt....

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

surjämten  
#189795 Hej alla välmående röjare ! Några synpunkter i röjandet. Du lär dig något! Du får motion o mår bra! Det ger ekonomi! Du lär känna din skog bättre! Du får röjningen som du vill ha den vid denna tidpunkt!

En lagom takt för mig har varit 30-50 liter per säsong under femton års tid. Arbetspassens längd tre till fyra timmar per dag. Prioriteringsordning i min skog: 1 ungskog 2 underröjning 3 nu ett blötare område med björk. Sätt igång eller ha tålamod !!

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

opekka  
#189797 Visst kan man röja själv, det man hinner och orkar med. För egen del är röjningen prima konditionsträning. Nästan som meditation när man strävar på i skogen.

Själv lägger jag hellre tid på att röja än att jaga och har med tiden blivit mer effektiv.

Röjer efter tankesättet att alla åtgärder är bättre än inga åtgärder. Och så lär jag känna min egen skog.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189799
stefan_nu skrev:
Mangan skrev:Till skillnad mot skogsskötsel så är det förbjudet att pilla med elen hemma, så det var ett dåligt exempel


Så du du kör inte rattfull för att det är det är olagligt.


Så du kör inte rattfull för att det inte lönar sig? Du tar priset...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).