Skogsröjning

Lönt att leja bort röjning?

34 inlägg 32363 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lönt att leja bort röjning?

Helmer95  
#188943 Som rubriken säger undrar jag om det är lönsamt att leja bort röjning om man jämför både tid det sparar för en själv och hur mycket det kan kosta?

Just nu har jag ett "röjningsberg" på:
ca. fem ha eftersatt röjning
Runt tio ha röjning i olika röjnings stadier, lika mycket förröjning inför gallringar
+ ett visst antal ha som blir mogna för första röjning inom de närmsta fem åren



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Storken  
#188949 Lönsamt och lönsamt, det beror väl på hur man räknar...
Om du har en alternativ sysselsättning som du kan dra in mer pengar på än vad röjningen kostar att leja in så kan man väl anse att det lönar sig...
Annars så kan man väl nästan jämföra röjning med städning, inget man blir rik på, men den måste ändå utföras, för annars upphör verksamheten att fungera... :!:

Kostnaden brukar ligga mellan 300 - 350 kr i timmen. Hektarpris från 2000 och uppåt, så kan du räkna själv.

Det bästa du kan göra med "röjningsberget" är helt enkelt att börja i en ände och tugga dig igenom det! Det jobbigaste är just att bestämma sig för att börja! 8)
Ett alternativ är ju annars att leja bort en del av röjningen om du tycker det känns för mycket...

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Helmer95  
#188951 Kan ju påpeka att siffrorna var rätt mycket högre i våras innan jag började :wink:

Men går ju i skolan med så hinner ju inte redit med det man vill alltid, och när man väl hinner är det inte säkert man vill :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Storken  
#188954 Ok, jag förstår!
Om du ska leja bort en del så skulle jag föreslå att du gör det med underröjning och
den eftersatta röjningen eftersom det är det jobbigaste plus att det är viktigt att underröjningen görs ordentligt så man inte lämnar för klena stammar.
Så kan du göra den klenare röjningen själv när du vill... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Helmer95  
#188961 mm kanske skulle gå att leja bort det samtidigt med all gallring hemma oxå :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Storken  
#188964 Precis! Då får du ju en del inkomster från gallringen så ni slipper ligga ute med en massa pengar i onödan. $-)

Användarvisningsbild

Re: Lönt att leja bort röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188968 Jag tycker nästan tvärt emot storken :mrgreen:
Jag tycker det är roligare att röja underväxt så om det var min skog skulle jag börja beta av förröjningen själv och leja bort några trakter som är i rätt fas just nu.
Det eftersatta skulle jag nog försöka ge mig på själv eftersom det är så tidsödande = dyrt att leja bort.

Men om det är värt att leja bort det?
Ja absolut om du känner att du inte hinner med det själv, blir förmodligen kostsamt att låta det stå. Ingen kan ju se 40 år framåt i tiden och säga helt säkert vilka åtgärder som är rätt men jag tror att röjning lönar sig.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Storken  
#188983 He he! Jag tycker också att det är roligare att köra grövre röjning! :mrgreen:
Jag bara menade att det det är enklare att köra det klena om man är lite ovan.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

ulfgustav  
#189038 Den lönsamaste åtgärden en skogsägare kan göra är att själv sköta röjningen.
Ser man det som dels skogsvårdsåtgärd där man direkt ser resultatet, dessutom så är röjning en utmärkt motion

Användarvisningsbild

Re: Lönt att leja bort röjning?

Skogstomte  
#189041
ulfgustav skrev:Den lönsamaste åtgärden en skogsägare kan göra är att själv sköta röjningen.
Ser man det som dels skogsvårdsåtgärd där man direkt ser resultatet, dessutom så är röjning en utmärkt motion


Håller med, men om man inte riktigt hinner med tycker jag det är vettigare att ta hjälp med en del än att knäcka sig själv. Farligt om det känns som ett påhäng man inte orkar göra sig av med. Vi har själva tagit hjälp med röjning, inte direkt billigt men man slipper en sten i ryggsäcken.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Boarpan  
#189109 Röj själv och gå runt och le då du tänker på hur mkt pengar du sparar.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

stefan_nu  
#189204 Här kan du läsa lite
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... -tjansten/

Alltså är det bättre att en professionell röjare gör det. Det går snabbare, bli bättre och du tjänar på det.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Pensionär  
#189222 Det som är fördelen med att låta någon annan röja skogen är att han vågar ta så mycket som ska bort.
Jag vet ju hur jag själv är, röjer jag åt andra så blir det tillräckligt glest på en gång. I egen skog så börjar man lätt snåla.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Boarpan  
#189223 Den uträkningen ger jag inte mkt för. Skall du bara köra 4h per helg så har du missuppfatat detta med skogen som intresse. Vanlig dag för mig under helgen. Då jag är ihop med en stadsbo som älskar långa frukostar så fårjag helt enkelt köra en eller två tankar innan frukosten. Pausar en timme kör tillsmiddagen kl2 sedan eftermiddags kaffe efter i skogen. Allt som allt 6h effektiv tid med röjsåg i näven. Somnar gott om kvällen och behöver inte pilates för att kunna lära mig att andas.

Har haft med mig brorsonen i skogen på en del av passet han är 4,5 nu och älskar att vara med. Bygga koja hjälpa till med fylla sågen.
Tycker du att det bara är slit med skogen lej bort eller ännu hellre sälj till ngn som vill ha den.

Avatar Fallback

Re: Lönt att leja bort röjning?

Helmer95  
#189263 Visst är det skoj att va i skogen och hålla på men hinner man inte så lär ju "berget" minska!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).