Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Spåra mobilen vid jobb i skogen

16 inlägg 12524 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spåra mobilen vid jobb i skogen

selsmoran  
#184371 Jag behöver en app till mobilen eller annat listigt för att min familj skall kunna se var i skogen jag befinner mig.

Jobbar ensam hela tiden och åker till olika objekt.

Provat lociloci men den har för dålig precision. Just nu visar den bara mastens position och för mig blir det minst 2 km fel. Det funkar inte om man behöver hitta igen mig. I en cirkel med så stor radie lär ingen hitta mig.
Hur gör du när du åker hemifrån till ett nytt objekt nån mil bort och vill att familjen skall veta var du är?

Testade en app som heter Lookout PlanB som visar exakt position för mobiltelefin på en karta ......men har ännu inte förstått hur den skall användas.
Kör med markeringar på papperskartor än så länge.

Tips mottages taxamt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184372 JAg å farsgubben delar position med goggel maps... funkar väl helt ok, då kan man använda den som gps för att hitta till han åxå dom gånger han flyttat till nya trakter... + att han vet på ett ungefär vart man är om det händer nått när man får me sågen själv...

Användarvisningsbild

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184376 Google Latitude är nog vad du behöver! Finns både till Iphone och Android.

Användarvisningsbild

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184378 https://play.google.com/store/search?q=plan+b&c=apps

Plan B fungerar, men det är kanske inte just det du sökte.

Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Rolfnilsson400  
#184381 Google Lattitude fungerar utmärkt, de som du delat ut länk till kan leta upp dig med ca 15 meter noggrannhet, eller vag GPSen i din telefon har för noggrannhet just när de tittar. De kan också följa ditt spår med tidsstämplade loggpunkter.

Användarvisningsbild

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184415 Kanske inte helt vad du söker, men om du kör maskin av något slag kan detta vara bra ändå.
En liten box som larmar via sms så fort som maskinen rör sig.
Man kan ansluta ett antal nummer som får larm med sms, och som även kan skicka sms och fråga var maskinen befinner sig.
Fördelen är väl att du får ett larm om något händer vid maskin och du kan söka upp maskinen om den blir stulen, nackdelen är väl ett extra abbonemang / kontantkort.

http://www.aqualiv.se/naveye_index.html

Användarvisningsbild

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

selsmoran  
#184947 Nu har jag testat Lookout PlanB och det funkar!
https://www.mylookout.com/
Hemma kan dom logga in och får se min position med 5 meters noggrannhet.

Har varit på flera olika ställen både inne i stan och ute på olika jobb
ute i skogen.

Gratis dessutom.

Man tankar ner app'en till telefonen och registrerar ett användarkonto
som familjen använder när dom skall kolla var telefonen finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

masjäveln  
#185439 Fungerar appen även om telefonen är utom täckning?

Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

pgyllens  
#185517 Jag använder en app som heter BIG Launcher. Den har visserligen inte riktigt de funktioner som du efterlyser, men jag kan varmt rekommendera den vid ensamarbete.

Appen har bl.a. en stor och tydlig larmknapp. Om man trycker på denna går det direkt iväg ett SMS med mina GPS-koordinater plus ett textmeddelande till ett valfritt telefonnummer (tex hem till familjen).

Efter 15-20 sek ringer telefonen dessutom automatiskt upp ett valfritt telefonnummer (tex 112). En finess är att telefonen då även går över i högtalarläge. Jag kan enkelt stoppa telefonsamtalet om jag inte vill att det ska kopplas upp.

Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Pottan  
#185827 Hur funkar det när mobilen har noll mottagning? Jag råkade ut för en skenattack av en björn på försommaren och insåg efteråt att det kunde ha slutat illa, noll mottagning på telefon och ingen visste vart jag var.

Användarvisningsbild

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185830 Största problemet jag har är att batteritiden på dessa nya smartphones är så ¤)("("¤= dåliga att dom knappt räcker en dag, känns som att gps-programmen borde dra en hel del ström eller har jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185845 GPS drar ju mycket ström, men det gör även andra appar samt skärmbelysningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Sara  
#187400 Inte en app till telefonen, men...
Det finns ju externa GPS-sändare som fungerar som larmsändare, kostar runt 2000 kr och har alltid täckning. Det är en liten sändarenhet som i regel har två-tre knappar med enkla funktioner som: skicka mina koordinater till SOS Alarm. Skicka mina koordinater till "valt mobiltelefonnummer".. Dessa används framförallt av människor som arbetar otillgängligt och i "potentiellt farlig miljö". Jag tror det finns flera olika modeller och företag som säljer sånt här. Har själv funderat på att skaffa en men ännu inte gjort det..
Det är nog bland det pålitligaste man kan ha med sig men priset samt att man måste bära den lilla prylen (stor som en liten mobil) på sig hela tiden är två stora nackdelar.

/Sara

Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

Caspar  
#189207 Hej!

Jag köpte en Mc Murdo Fast Find för ett par år sedan. Fördelen är att man inte är beroende av mobilens täckning eller batteri. Nackdelen är att man ju måste vara vid medvetande och ha armarna i behåll för att kunna aktivera den! Man kan ju använda båda.
Här var ett bra pris: http://www.ctvservice.se/SART-/-EPIRB-/ ... B-GPS.html
Nu har den legat i bröstfickan i 2 år och när jag tittade på den häromdagen kom jag inte ihåg hur man aktiverade den! Som med all säkerhetsutrustning är det ju viktigt att man övar så det ska jag göra viken dag som helst!!

Avatar Fallback

Re: Spåra mobilen vid jobb i skogen

elis  
#189210 Här finns en del alternativ: http://www.gpslogik.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar