Skogsnyheter

Anmäld för förstörda fornminnen...

13 inlägg 5761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anmäld för förstörda fornminnen...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189118 ...trots att inte fornminnen fanns markerade på kartan http://www.atl.nu/skog/fornl-mningarna- ... e-p-kartan
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

machonisti  
#189127 Kul med lagar. Den dikterar att man skall veta fast man inte vet. Jag blir helt vinglig i huvet!

Avatar Fallback

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

Tosca  
#189132 Saxat ur kommentarsfältet:
" Anders Bockgård •
Sex månader på vatten och bröd det enda rimliga."


Är det prästen som ska sättas på diet?

Användarvisningsbild

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

Skogstomte  
#189133
machonisti skrev:Kul med lagar. Den dikterar att man skall veta fast man inte vet. Jag blir helt vinglig i huvet!


Hehe, kom att tänka på Tage Danielssons monolog om sannolikheter :))

Användarvisningsbild

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189137
Tosca skrev:Saxat ur kommentarsfältet:
" Anders Bockgård •
Sex månader på vatten och bröd det enda rimliga."


Är det prästen som ska sättas på diet?


Dom dricker inget vatten. Dom ska ha vin till brödet. 8)

Användarvisningsbild

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

rokon  
#189148 Jag tvivlar på att det överhuvudtaget rörde sig om fornlämningar, men det kan väl tänkas vara andra kulturlämningar. I alla fall olyckligt, om man känner till sina marker väl så minskas riskerna för sådana skador, men efter vindfälld skog så får man väl förstå att det ej är lätt att se vad som döljs därunder. Tycker för övrigt det är en olycklig utveckling i Sverige där man tror att lagföring av hederligt arbetande befolkning är en viktig uppgift. Diplom och utmärkelser till duktiga förare och markägare vore bättre.

Avatar Fallback

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

volvo_buster  
#189158 Problemet är väl egentligen inte att de som bryr sig om sin skog felar pga okunskap utan detta kanske till stor del beror på att det finns "folk" som spekulerar genom att handla skog för egen vinning. Dessa bryr sig nog extremt lite om eventuella kultur/fornlämningar på den aktuella fastigheten och rent av skiter i vilket?! För dessa så är enbart kronor och ören viktiga medan vi andra som är fostrade i bygden och kan våra marker då tyvärr dras över samma kam.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189186 Volvo_buster: Jag vet inte riktigt om man kan jämföra kyrkan med klippare i dessa fall. Kyrkan har nog längre perspektiv på sitt ägande.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189192 Jag tror volvo_buster har en lite väl glamorös bild av folk "som är fostrade på bygden". ;)

Avatar Fallback

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

volvo_buster  
#189205 Skrev jag nått om kyrkan? *kliar mig i huvudet!!!*
Vad jag menar är att vi som VET om vad som finns på fastigheten har kanske ett visst intresse av att låta detta leva vidare medan "klippare" är just "klippare" och endast intresserade utav avkastningen som ren investering. Naturligtvis så finns det även de som är fostrade på bygden som kan anses som klippare MEN majoriteten av oss får man nog anse som seriösa!!!

Användarvisningsbild

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

totte  
#189215 Kyrkan kom in därför att det är kyrkan som äger marken som det handlar om i Nikings inlägg. Så det är knappast nån klippare som det handlar om just här.

Avatar Fallback

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

volvo_buster  
#189221 Förstår det men jag menade inte kyrkan specifikt i mitt inlägg utan snarare hänvisade till att klippare existerar, sen tror jag inte kyrkan är den bäste förvaltaren utav mark, dock min privata åsikt!

Har på min egen mark tex en fattigstuga (som för övrigt kyrkan inte ville ha på sin mark) likadant en backstuga, bara ruiner men iaf en del utav bygdens historia. Extra skoj var det då den sista barnet som såldes på auktion i vår bygd sökte upp och hittade kulturlämningen utav fattigstugan! Hon var tacksam att grunden fanns kvar och förmodligen hennes ättlingar också. Mycket handlar om livsöden och deras historia även om det är sorgliga livsöden så är det absolut värt att bevara!!!!

Användarvisningsbild

Re: Anmäld för förstörda fornminnen...

machonisti  
#189239 Kyrkan är i våra trakter en stor skogsägare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).