Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125399 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

herjman  
#188868 Arbetsmiljöverket har gjort tankevurpor på flera plan verkar det som!!

http://www.lantbruk.com/skog/naringen-i ... r-i-skogen



   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188920 Har arbetsmiljöverket verkligen rätt att bestämma vad jag har på mig när jag sågar i egen skog? Trodde det gällde arbets- och uppdragstagare endast.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188921 Ser att man måste ha sågskyddstövlar när man röjer också...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188922 Typisk sån där myndighet som har för lite att göra eller för många tjänstehen. Bestämt mig för att försöka ignorera det hela i stället för att reta upp mig.

Blir väl så att alla huggarblusar som finns att köpa är korrekta sett med myndighetsögon efter ett tag. Så man hamna där vare sig man vill eller inte. Vill de springa runt i min skog och titta på mina kläder och skor så är de välkomna. Ännu ett bevis, i så fall, på att de inte har nog med jobb och är kraftigt övertaliga.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mäki  
#188925
Uvskogen skrev:Typisk sån där myndighet som har för lite att göra eller för många tjänstehen. Bestämt mig för att försöka ignorera det hela i stället för att reta upp mig.

Blir väl så att alla huggarblusar som finns att köpa är korrekta sett med myndighetsögon efter ett tag. Så man hamna där vare sig man vill eller inte. Vill de springa runt i min skog och titta på mina kläder och skor så är de välkomna. Ännu ett bevis, i så fall, på att de inte har nog med jobb och är kraftigt övertaliga.

Jag är säker på att dom inte kommer ut i skogen och kollar men det brukar ju bli så att om det händer något och vid granskning av olyckan framkommer att all utrustning inte varit korrekt så betalar inte försäkringsbolaget ut någon ersättning och du kan hamna på böter för att ha brutit mot arbetsskyddet.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Bajk  
#188928 Gäller detta bara yrkesutövande eller jag som fritidssågare oxå? Eller har de ändrat sig?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188930 Enligt dem själv gäller det alla. Vissa delar gäller inte den självverksamme, men dessa gör det.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Bajk  
#188931 Va!!!??? Så nu behöver jag ha "revj kläder" och "saft blandare" på huvudet samt motorsågskörkort A för att fälla/kapa träd?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188933 Om du inte står på vedbacken och kapar ved. Då tror jag du kan stå i jeans. ;)

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Helmer95  
#188946 Poliserna ska kanske byta fokus från trafiken till att åka runt och kolla klädseln på folk i skogen 8) 8) 8)

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Kse  
#188952 Vilket svammel.
Det sista vi behöver i skogen är mer lagar och förordningar.
Sätt varselkläder på gamlingarna istället så blir dom lättare att hitta när dom springer bort.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Snowblow06  
#188958 Kan någon upplysa mig om skillnaderna i de olika motorsågs "körkortsklasserna". Gick själv en grundkurs i handhavande av motorsåg och trädfällning hos skogsstyrelsen 2005. En kurs som jag tyckte var mycket bra och givande och inkluderat fika och gubbsnack höll på i tre dagar. Kan jag tillgodo räkna mig denna kurs som någon behörighet eller måste jag gå kurs på nytt.....

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

wigge  
#188969 Är väl bara teckna separat försäkring å skita i de där.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#188973 Knackar nån på min axel vad gäller klädseln åberopar jag demens. /gubbe 58

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188976 Håller med om att man inte skall tvinga en självverksam till att köpa ny huggarblus.

Men man bör nog ändå som självverksam tänka på vad man tar på sig, kamoflagekläder är kanske inte så lyckat om man skulle råka illa ut och räddningstjänsten skall leta rätt på dig.

Själv försöker jag oftast ha på mig något färgglatt när jag är ute...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).