Bioenergi

prissättning på vedklyvning

39 inlägg 33051 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

prissättning på vedklyvning

snuffis  
#186482 Tjenare!

jag har en som vill att jag kommer och hugger upp hans vedhög, det är ca 70-80M3 som ligger på hans mark i hög. Och jag har tänkt att börja med den här verksamheten vid sidan av mitt ordinarie jobb. Men jag är lite osäker på prissättningen, om jag skulle ta te.x ca 150 kr M3 för två personer. ska också tillägga att det är en pw-klipp som jag klyver med.

/Snuffe



   TS
Användarvisningsbild

Re: prissättning på vedklyvning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186495 Är det inte bättre med timpris?
Tex 340:-/gubbe & 100:-/h för maskinen?

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

Månskensbonnen  
#186546
snuffis skrev:Tjenare!

jag har en som vill att jag kommer och hugger upp hans vedhög, det är ca 70-80M3 som ligger på hans mark i hög. Och jag har tänkt att börja med den här verksamheten vid sidan av mitt ordinarie jobb. Men jag är lite osäker på prissättningen, om jag skulle ta te.x ca 150 kr M3 för två personer. ska också tillägga att det är en pw-klipp som jag klyver med.

/Snuffe

Beror på maskinens kapacitet och hur den drivs. Din timpenning+ maskinkostnad är vad du behöver ha ut i timmen. Om 150 kr/m3 täcker det så visst. Det är inget överpris på något vis.

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

skogsbonne  
#186549
Månskensbonnen skrev:
snuffis skrev:Tjenare!

jag har en som vill att jag kommer och hugger upp hans vedhög, det är ca 70-80M3 som ligger på hans mark i hög. Och jag har tänkt att börja med den här verksamheten vid sidan av mitt ordinarie jobb. Men jag är lite osäker på prissättningen, om jag skulle ta te.x ca 150 kr M3 för två personer. ska också tillägga att det är en pw-klipp som jag klyver med.

/Snuffe

Beror på maskinens kapacitet och hur den drivs. Din timpenning+ maskinkostnad är vad du behöver ha ut i timmen. Om 150 kr/m3 täcker det så visst. Det är inget överpris på något vis.


jag skulle ta 100 kr m3 för kapning och 100 kr m3 för klyvning, 200 kr m3 blir det då för färdig klyvd ved,ju större maskin du har ju fortare går det för dig att tjäna pengar

Användarvisningsbild

Re: prissättning på vedklyvning

santatorp  
#186551 700 kr/tim tar en som kör runt här för traktor vedmaskin och bord , några hundra till om han ska ha en traktor och skogskärra oxå. ( en 1x maskin ingen klipp)

Användarvisningsbild

Re: prissättning på vedklyvning

stegmaster  
#186590 Det er ju inte bara själva kap och klyv momentet man får räkna på.
Hur ska det gå til i båda endar av produksjonen??
Hur får du virket upp på maskinen, och ska veden köras ut på bakken eller i säckar??

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

skogsbonne  
#186594 man lyfter ju veden till kapan som man alltid ha gjort

Användarvisningsbild

Re: prissättning på vedklyvning

herjman  
#186605
stegmaster skrev:Det er ju inte bara själva kap och klyv momentet man får räkna på.
Hur ska det gå til i båda endar av produksjonen??
Hur får du virket upp på maskinen, och ska veden köras ut på bakken eller i säckar??



Precis! Ska man göra det seriöst behövs ju stockbord, maskin med transportör och något att lasta stockar på bordet med.
Blir som en liten kringresande cirkus!

Däremot tror jag stenhårt på idén, många vedeldande skogsägare som inte gillar klyva ved för man har gjort det sedan barnsben.

Det bästa måste vara att ta det med en Bilke eller liknande, lite mer fysiskt ansträngande dock eftersom man får bära stockarna..

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

snuffis  
#186608 det är tänkt att vi ska lägga på veden på klippen och sen ska det ut på backen bara

   TS
Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188333 pw-klippen är ju inte snabb så det stör men vid exakt rätt dimension på veden fungerar den ju rätt ok, så mitt förslag är att ta en titt på högen och tror ni att det går att göra ca 3 m3 i timmen eller mer kan man ju få lite betalt för slitet, sedan kan man ju naturligtvis resonera som så att alternativet är att glo på tv och ha långtråkigt och det är lika bra att göra något vettigt och tjäna någon krona men jag tror att pw-klippen är på gränsen kapacitetsmässigt för att få en vettig timmpening och samtidigt hålla ett gångbart pris för klyvningen. ett transportband bakom klippen är ju nästan ett måste då det tjorvar i hop sig bakom klippen nästan på en gång.

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

skogsbonne  
#188334 ta betalt för kbm istället för timme då kan du köra hur fort eller sakta du vill

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

Husqy346  
#188356 hur många kubik har ni klippt hitintills totalt med klippen? jag hade en kellfri o jag ledsnade totalt på den efter 18 m3 .
Då hade jag ändå engammal flakvagn till stockbord. Skulle köra produktion med den men det var inte mycket att stå efter så 70 - 80 m3 lär ni ha att göra ett bra tag med.
Sedan är jag lite nyfiken vad stockarna ni ska klippa har för diameter?

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

skogshasse  
#188381 hej ska du jobba med en sådan maskin så tror jag att ni måste lämna pris på hela jobbet men har ni en kapmaskin typ hakki pilke eller likvärdig så kan ni jobba på timpeng

Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

snuffis  
#188414 Nej, det har inte blivit något klippt med klippen än, ja vi har tänkt att kanske hålla 80-100 kr/m3 så det blir ju fasta priser. Men säsongen är ju inte riktigt här än. men det trummar nog igång lite till våren får jag hoppas

   TS
Avatar Fallback

Re: prissättning på vedklyvning

marcus_ford 3600  
#188637 80-100 kronor per m3 låter vettigt.ska man ha 150-200 kronor kubiken så blire genast fördyrt att hålla med egen ved,då många säljer färdigklyven för 300 kronor m3 tycär

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).