Traktorer och processorer

Valtra a83 kraftutagsproblem

13 inlägg 12726 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra a83 kraftutagsproblem

Hamstr  
#187891 Hej! Min Farbror har en valtra a83 som kraftutaget krånglar på. Traktorn har gått ca 40-50 timmar och kanske 4 timmar med kraftutaget i . Det började före midsommar när vi hängde på slåttermaskinen och skulle slå lite, först fungerade både 540rpm och 1000rpm när vi provade. När det var dags att börja slå så lät det som en stenkross när man försökte lägga i det på 540rpm, 1000rpm fungerade fortfarande så då körde vi på det istället. Och nu för några veckor sedan lät det lika illa om 1000rpm läget, inget av lägena fukade alltså då. Vi ställde av slåttermaskinen och provade obelastat, då snurrade det så fint på båda lägena. Imorse hängde jag på slåttermaskinen igen och provade med belasting, nu fungerar båda lägena igen :o Jag har provat att lägga i och ur båda lägena flera gånger och slagit lite på båda lägena, det fungerar fortfarande men efter ett tag kändes det konstigt när jag la i 540rpm, och sen tyckte jag mig höra ett litet svagt rassel när jag la i 1000rpm igen 😡

Har för mig att jag läste om något liknande här förut, är det ett "standardfel" på a3 serien kanske? Någon mer som har haft problem?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

valmet862  
#187905 ja det är ett fabriksfel ,men det är bara att ta kontakt med åtf,de reparerar alla på garanti. är en axel som är 10 mm för kort 😈 Transmissione är gjord i turkiet och turkarna kunde väl inte läsa på måttbandet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

Hamstr  
#187907 Vi har pratat med våran meck idag, han har även varit ut och provat det själv förut. Dock utan belastning. Just nu så funkar det ju så han tyckte vi skulle köra på. Något fabriksfel nämnde han såklart aldrig :mrgreen:

Är du säker på att det är fel på alla? Traktorn togs ut i mars i år om det hjälper något :P
Tycker mig ha läst att det felet var i början av tillverkningen, men jag kan ju ha fel :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

valmet862  
#187946 njaa om den är uttagen i mars,men när är den tillverkad då,ifall den är tillverkad iår så ska de inte va nåt fel. Men annars så är det fel på alla de tidigare känner inte till exakt när men nångång augusti -11 blev det väl åtgärdad. Nä det är ju förstås den första som har dedär felet,man har inte hört talas om nåt sånt här fel :lol: Det har man hört tillräcklit många gånger :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

Hamstr  
#187991 vet tyvär inte exakt när den är tillverkad :sad:

Får försöka köra så mycket krafttutag som möjligt innan garantin går ut så visar det sig nog när den är tillverkad :lol:

Tack för snabba och bra svar valmet862! :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187994 Sök fram dokumentation på hur många som blivit åtgärdade och stick under nosen på mekens chef och kräv åtgärd,det hade jag gjort på en ny traktor.

Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

Hamstr  
#188016 Det kan man ju såklart göra, men just nu så fungerar det felfritt å det känns konstigt att be dom fixa ett fel som inte finns :lol: Men garantin gäller väll ett tag, så man får ju hoppas att det visar sig om det är något fel eller inte innan garantin går ut :grin:

Jag slog lite gräs imorse med den och märkte inget som var skummt då :smile:

Hmm, känns lite skummt det här :roll: Kan det vara någon inslitningsgrej det här kanske :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

valmet862  
#188104 Har inte haft några skumma missljud från min a93:a och den går dagligen framför en fullfodervagn. Står på typskylten när den är tillverkad först en bokstav ,tror de va x för 2011 sen kommer tillverkningsveckan och veckodag t.ex. X50103 = 2011 v. 50 och den 1:a dagen i veckan och 03:e traktorn den dagen
Senast redigerad av valmet862 sön 30 sep 2012, 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

Hamstr  
#188112 Tack! Det ska kollas upp :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

alfha  
#188456 Våran a83 krånglade kraftuttaget på oxå i sommar. Den är en -11 som gått 600 tim.

Var o slog gräs och skulle stänga av kraftuttaget, det gick att slå ifrån men inte att lägga det i friläge för då bar tjöt det så man inte kunde va i hytten, då varnade det för att tappen snurrade för fort (9129 rpm). Tappen snurrade med sakta även när det var urkopplat. Jag fick lägga i det igen och ringa åf.
Åf kom ut hittade inget fel men lade i ny programvara, sen har det funkat.

Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

Hamstr  
#188571 Aha, intressant! :P Vad var det för ny programvara ni fick? Nått till kraftutagskopplingen då eller? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

alfha  
#188621 Det var allmänt för hela traktorn.
Tex Kraftuttaget skulle starta snabbare (slira kortare tid) sen var det en del andra små saker.

Användarvisningsbild

Re: Valtra a83 kraftutagsproblem

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716743 Att det rasslar som en stenkross? Är det då när man lägger i växeln? Eller är det när man har kraftöverföringen igång och kör med den som det låter som en stenkross?
På min traktor rasslar det till lite precis när jag lägger i växeln men sen är det tyst.

Var och såg på en annan traktor som drev lite lätt när kraftöverföringens frikoppling var i.
Han hade en strängläggare på drog i frikopplingen och la i växeln, efter en liten stund började strängläggaren snurra lite sakta trots att kraftöverföringen var frikopplad, är detta något man skall vara orolig för och åtgärda? Eller är det fullt normalt?
Hur åtgärdar man?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).