Traktorer och processorer

Hjälp tack?

16 inlägg 11420 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp tack?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18569 har ett arbete som jag måste göra om traktorer... och där är bland annat hur mycket traktorer dricker... men hittar inget om det :(
så är det någon som vet nått om hur mycket en traktor på ca 100 hk (valtra N92) drar när den plöjer och när den går på transport osv...

Mvh Jonas



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18572 Skulle tippa på 8-10 l/tim
Beror ju lite på hur stor plogen är o vilken jordart det gäller

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18573
Valtra6850 skrev:Skulle tippa på 8-10 l/tim
Beror ju lite på hur stor plogen är o vilken jordart det gäller


du har en 4-skärig växelplog. och normal jord?

   TS
Avatar Fallback
MF 165  
#18574 vad menar du med normal jord. på mina marker är det uteslutande lerjord de går trögt som fan. då kommer du nog upp i 15l i timmen får ha riktigt låg växel när ja drar en 4skärig teg plog efter min 90 hästars traktor.

Avatar Fallback
Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18575 Då hamnar man nog runt 10 l/tim förutsatt att man håller varvtalet på en rimmlig nivå.
Det är nog inte omöjligt att få igenom närmare 15 om man värkligen vill, men under normala omständigheter så ska det nog hamna runt 10l/tim

Avatar Fallback
MF 165  
#18650 då erbjuder ja dej å komma hem å köra din traktor i min tröga lera med fyra skär på en 7-8km/h iaf å komma under 12 liter i timmen.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18730
MF 165 skrev:då erbjuder ja dej å komma hem å köra din traktor i min tröga lera med fyra skär på en 7-8km/h iaf å komma under 12 liter i timmen.


hehe tackar för era svar :D

   TS
Avatar Fallback
lassel  
#18827 Vi har mätare i T190an och de där beror mycket mycket på varvtalet.

vid fulla varv på vägkörning(plant)50km/h och ca 20tons lass så drar den ca 27liter/h. Drar du ner 200rpm så ligger de på 25liter/h. Ett medeltal ungefär. Går om man vill ställa in en medeltalsräknare om man vill men har aldrig gjort något test jag kommer ihåg av det.

Vi har en 5skärig växelplog och nu kommer jag inte ihåg exakt vad det drar vid måttlig lerig jord.
Skulle jag chansa så +-15liter/h


Lasse

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18831 Hur lyckas DU mf165 med att komma upp i 15L med 4ploggskär och med din åker??? är det i en gammal torkade mosse då eller???

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18832 Ett riktvärde på motorer är ca 220- 240 g bränsle / KW . Har för mig gammla Volvo 814 drog 215 g men det var i reklamen för den modellen av Volvo. Disel väger väl en 800 g Litern.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18857
Ungdomshuggare skrev:Hur lyckas DU mf165 med att komma upp i 15L med 4ploggskär och med din åker??? är det i en gammal torkade mosse då eller???


det är inte svårt att komma upp i 15 liter i timmen! torkade gammal mosse är det knappast utan i styv lera så orkar inte en 100hästars traktor att dra en 4 skärig plog utan du kan få ner till 3 skärig!!!

du kan ju kolla diesel testet i traktor power som dom har gjort på 90 hästars traktorer! i fält körning med 6 meters harv(de går tungt på bara 90 hästar) och det är i sand jord(som går lätt) i 9 kilometer i timmen med fullgas så drack valtra 6200 minst och den drack 17,7 liter i timmen av 5 traktorer, den sämsta drack 19,5! så ska man ligga i 7-8 kilometer i timmen med en 4 skärig plog och bara en 100 hästars traktor så går de åt en del diesel!

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#18861
Ungdomshuggare skrev:Hur lyckas DU mf165 med att komma upp i 15L med 4ploggskär och med din åker??? är det i en gammal torkade mosse då eller???


Styv lera kan för j**ligt.. Hörde berättas om att dom på en större gård utanför Kristianstad i slutet på 70-talet hade en ganska rejäl Steiger framför tror det var en 12-skärig plog.. På sina ställen fick dom flagga med 4 skär, för att steigern skulle orka...

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18875
Valmet830.3 skrev:
Ungdomshuggare skrev:Hur lyckas DU mf165 med att komma upp i 15L med 4ploggskär och med din åker??? är det i en gammal torkade mosse då eller???


Styv lera kan för j**ligt.. Hörde berättas om att dom på en större gård utanför Kristianstad i slutet på 70-talet hade en ganska rejäl Steiger framför tror det var en 12-skärig plog.. På sina ställen fick dom flagga med 4 skär, för att steigern skulle orka...


Ja styv lera kan vara ett riktigt helvete, på en del ställen behöver man plöja med en 150 hästars till en 3 skärig plog!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18961
Valtra skrev:
Valmet830.3 skrev:
Ungdomshuggare skrev:Hur lyckas DU mf165 med att komma upp i 15L med 4ploggskär och med din åker??? är det i en gammal torkade mosse då eller???


Styv lera kan för j**ligt.. Hörde berättas om att dom på en större gård utanför Kristianstad i slutet på 70-talet hade en ganska rejäl Steiger framför tror det var en 12-skärig plog.. På sina ställen fick dom flagga med 4 skär, för att steigern skulle orka...


Ja styv lera kan vara ett riktigt helvete, på en del ställen behöver man plöja med en 150 hästars till en 3 skärig plog!


Hej.Jag bara måste skriva en sak. :D Jag har plöjt 3 skärigt (tror det var 12") med 50 hk .Ett stort problem var att få runt traktorn på vändtegen.Det var nästan all vikt på bakhjulen med plogen upplyft.Traktorn var 2 wd för er alla som måste ha 4wd. :D Givetvis var det ganska lättplöjt, absolut ingen lera.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18976 jo jag vet att de går med 3 skärig tegplog och 50 hästar på en del ställen, på vissa ställen går de hemma, men inte alla!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).