Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ösa 250. Ingen drift

28 inlägg 28062 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188476 Nä,du måste kolla hur kabeldragningen är gjord mellan EF-kortet och transmissionspumpen.

Det sitter ett kontaktdon där som EF-kortet är "instucket" i.

När du kör framåt så går ström ( den du mätte upp i säkringen ) från stift nr 44 i EF-kontakten till magnet 102 på pumpen,och back så gäller stift 54 som ska gå till magnet 103 på pumpen.

På en standard skotare så går kablarna direkt,men eftersom den där varit skördare i sitt förra liv så går kablarna och svänger nånstans under vägen och det är troligen där som du har fel.

Som sagt på en 707 så går det via ett SHU-kort men om det varit en 706 så minns jag inte hur det gick,du måste följa kabeln,alt. dra en ny........
Senast redigerad av Simba fre 05 okt 2012, 06:25, redigerad totalt 1 gång.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

frallansson  
#188510 Okej. Då tror jag att jag är med på hur du menar. Har nu efter jobbet suttit och bläddrat i instruktionsboken för att få ett hum om hur det ser ut. Tror jag har hyfsad koll nu.
Blir väl att jag kollar detta till helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188515 På 2-grepparna ( 706 o 707 ) så satt det en tryckvakt ( monterad på en slang i scuntblocket ).

Denna sände in en minus-signal som drog Relä 19.

Dess uppgift var att se till att processoraggregatet verkligen var ischuntat,annars kunde maskin flytta sej när man tex körde matarvalsarna.

Men på en skotare ska denna vakt inte alls vara monterad,finns den kvar måste du leta fram den och koppla bort den helt,kabelnummer 24A,går in i SHU-plinten Z18 ( jag vet förstås inte om SHU-kortet finns kvar i din maskin )

Ett vanligt problem annars är tryckvakten för matartrycket kabelmärkning 41B,som drar relä 17A ( monterad på kretskort längst fram vid högra sidan )
Reläet ska dra ( om jag minns rätt )när man startar maskinen.
Annars lossar inte bromsarna.....

Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

frallansson  
#188539 Lägger upp en bild på maskinen. Så kan ni få modellbestämma den. I instruktionsboken står det 706-250, men där är den bara 6-hjulig.

Bild



Hur gör jag för att koppla bort den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250. Ingen drift

machonisti  
#188555 Höll på med en grävmaskin 5 år sedan. El till magnetventil föll bort ledde till att bromsarna låg på. Maskin rörde sig inte ur fläcken utan endast rycket frallansson nämner. Felets detektion, två man en i hytten en kollade händelsekedjan.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

øsa  
#188603 Tipper du har en 84-86 modell. Ser den har kjedeboggi ,og er opprinnelig gul ?

Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

frallansson  
#188610 Jo det är en - 84a. Insidan av hytten och där färgen har skrapats är det gult. Boggielådorna har troligtvis varit röda en gång i tiden. Om det är kedjeboggie låter jag vara osagt för jag har ingen aning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188749 Det du ska göra är:

-Slå på tändningen,ta bort EF-regleringen ( brytare A med ett kugghjul ) vrid potentiomern till max,sätt i fram.
-Mät volt på säkringen på EF-kortet
-Tippa upp hytten,lossa kontakt 102 på pumpen och mät volt där,ska va samma som du mätte i punkten innan.
-Gör samma med back,kontaktdon 103 på pumpen
-Kolla oxå jordkablarna från kontaktdonen på pumpen

Vill minnas att det ska va 12 volt som mest på pumpen,men är lite osäker på det.

Har du inte samma spänning på pumpen som i säkringen på EF-kortet så måste du leta enligt tidigare inlägg.

Är strömmen till pumpen ok och han släpper bromsen men inte flyttar sej måste du kolla hydraultrycket.

Börja med matartrycket,hur du ska mäta finns i instuktionboken

Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

frallansson  
#188762 Okej. Tack för utförligt svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

frallansson  
#221874 Hej igen.

Efter att ha låtit maskinen stå hela vintern så är det nu dags att få fart på åbäket igen.

Hur gör jag för att kontrollera transmissonsoljenivån?

Mätte upp att den bara laddar 23,6 V när maskinen är igång. (Mätte på lite olika ställen i hytten, samt över batterierna.) Kan detta påverkar att maskinen inte rullar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

350  
#221889 hej! råkade ut för samma problem på en 250. ta bort plåten till säkringarna,då ser du två rader med relän Vicka sidledes på det nedersta tror det var det högra,samtidigt som du trycker på fram/ back knappen.potentiometern(hur det nu stavas) vrid upp till max.Detta hjäpte mig dock stod det något helt annat på reläet.värt att testa i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

Krille85  
#278058 Har du fått ordning på driften?

Haft liknande problem på vår 250 skördare, och för mig verkar det vara något eller några relän på effektkortet som krånglar.

Som förgående var inne på, så tycker jag att du kan testa med att helt plocka bort plåten på sidan oh hytten. Lägga i potentiometern i ett ganska lågt läge, välja fram eller back samt knacka försiktigt på samtliga relän du ser (trol på effektkortet, det med typ 8st reläer) med ett finger.
Det hjälper för mig när det fastnar. Relän är inte roliga när de blir gamla.

Prova både med och utan effektreglering, men slå över brytare när du har potentiometern på 0.

Annars om du ska mäta så är det egentligen strömmen som styrförstärkaren lämnar som är intressant. Så istället för att mäta spänningen på säkringen mot jord så borde du mäta strömmen som går igenom den. Om du tar en multimeter, sätter ena anslutningen på Ampere (det kan gå upp mot 600mA tror ja, så t.ex 10A uttag på multimeter borde vara lugnt.) och den andra anslutningen på COM. Tar bort säkringen och kopplar så att strömmen måste gå genom multimetern. (Är du väldigt försiktig så kan du även koppla så att strömmen måste passera säkringen men då kan du inte ha den kvar helt i hållaren utan får böja upp ena anslutningen o koppla multimetern mellan där.)

Om du nu mäter 0,00A så kan det vara elektriskt fel som gör att varken relä R23 eller R24 är dragna. Eller så är det avbrott någon annanstans. I så fall skulle du kunna försöka koppla förbi t.ex R23med en bygel och ta bort R24. Och kolla om det då går en ström. För i så fall borde maskinen röra sig.

7V på säkringen borde ge upphov till någon ström om det inte är avbrott någon annan stans på vägen till magnet körning fram/back.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Ösa 250. Ingen drift

Timmerville  
#284764 Kan vara fuktproblem plocka ur drivbox lägg den tort och varmt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).