Uppvärmning

Fliseldning eller bergvärme

41 inlägg 40532 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fliseldning eller bergvärme

TB82  
#188325 Står i valet mellan dessa två för att få ner driftkostnaderna rejält. Vad kan det skilja i driftkostnad på flis jämfört med el. Räkna då med att man köper flis för marknadspris. Övriga för och nackdelar?

Det skiljer ca det dubblapriset i investeringskostnad, flis ca 300 000 och bergvärme ca 600 000.

Tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Dexxaz  
#188329 Bergvärme för 600.000???
Kör du ett värmeverk?
Halva slanten brukar vara borrkostnad och då gissar jag att du vill ha ca.1200 borrmeter nånstans...
Flera fastigheter eller nått stort?

Nyfiken fd borrare.... :geek:

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

TB82  
#188336 Värmer upp två fastigheter på totalt 760m2 plus källare. Lägemheter samt framtida kontorshotell. Ska borra totalt 5 hål är tanken samt en 43kw pump.

Alternativt en ETA 50kw panna med fjäderomrörare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

volvo_buster  
#188341 Jag har ytjordvärme med 800m slang som värmer upp 258m2, detta kostar mig 9000kWh/år med en medelvärme inställd på 22 grader vintertid. Allt varmvatten värms upp av inbyggd elpatron!

Kostnad för detta vid installationen var pump: 68 000 + 50 000 gräv+slang.

Är MYCKET nöjd med detta då jag slipper allt krabb med eldning mm.

Veden jag får från skogen blir inkomster att betala min uppvärmning med!

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Skogsforskare  
#188347 Titta in på www.varmepumpsforum.com så får du tips av en hoper intresserade människor.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188405 Hej!

Du borde kunna få ner priset för bergvärmen tycker jag.
Vi installerade en 16kW-pump som värmer 300m2 för två år sedan.
Med två borrhål och alla kostnader utom grävning landade det på 140000kr har jag för mig.
Jag tror att ROT var avdraget i det priset.
Jag tycker du borde kunna få ner priset med hundratusen eller mer, såvida du inte har typ 50 meter till berggrunden där du bor?
Begär in offerter från flera företag!

Spontant skulle jag gissa att driftkostnaderna mellan flis och bergvärme är likartade. Se upp för höga mätarsäkringsavgifter dock! (vid 43kW bergvärme)
Vi räknar med att man skulle kunna hugga veden och sälja den och använda pengarna för att köpa den el som värmepumpen drar. Kanske till och med att man skulle tjäna lite pengar.

Sedan beror det mycket på vad för värmesystem husen har och hur väl du kan optimera det.
I vårt fall har vi gamla stora radiatorer. Jag spenderade också ett par veckor med att springa runt och balansera elementen och kunde därmed sänka framledningstemperaturen 6 grader.
Detta i kombination med att pumpen är något överdimensionerad, så att den klarar hålla värmen ner till -20 grader utan att gå in på elpatron har gjort att COP närmar sig 4.

COP kan bli avsevärt mycket sämre om din radiatorkrets är dåligt dimensionerad och justerad och i så fall får du helt andra elkostnader.

Det kan av ovanstående anledning även vara värt att fundera på att ha flera mindre pumpar. Särskilt om du har golvvärme i en byggnad och radiatorer i en annan, då det är svårt att kombinera dessa på en och samma pump med bra resultat.

Fliseldning har den fördelen att verkningsgraden inte ändras så mycket beroende på framledningstemperaturen, så har du många udda radiatorsystem så kan det vara ett bra alternativ, då verkningsgraden inte påverkas i så stor utsträckning av det.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Storken  
#188442 Driftkostnaden för bergvärme kan jag inte uttala mig om, men jag gör ett försök på fliseldningsalternativet...
Säg att det går åt ca 300 m3 flis x 200 kr/ m3 = 60000kr
Kanske har räknat lite högt, men nånstans mellan 50000 och 60000 är nog realistiskt...

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

TB82  
#188445 Fick idag den skriftliga offerten för bergvärmeanläggningen, 2st pumpar samt 5 hål på 175m st 15 meter till berg plus lite annat lull lull för att få det till att gå bra, pris 626´plus moms. Lika med att det blir Flis, i min värld så bör driftkostnaden bli minst lika bra med flis om man köper den för marknadsvärde och risken att hitta en bra deal med någon att köpa flis är nog troligtvis lättare än at deala med el-priset =)

Tack för bra svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188450 Biobränslet flis ges väl heller inte bort för något reapris,flisved är ju inte långt efter massavedspris när man säljer virke.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Boarpan  
#188457 Du kan nog få till en bra deal med ngn som är trött på handla med de stora aktörerna.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188461 Kanske bergvärmen är dyrare i installation men den är väldigt bekväm att ha. Jag förbrukar totalt 12000 kWh inklusive hushållsel och varmvatten. Om jag skulle installera nytt idag tror jag att jag kompletterat med fastbränslet ved och någon accumulatortank.

Man kan ju ändå hugga ved men det som inte förbrukas i braskamin(1 m3/år) säljer jag vidare.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Minken.  
#188505 Många som förordar bergvärme verkar tro att det är en massa jobb med flis men det är väldigt lättarbetat om det är modernt och bra ordnat, går inte alls att jämföra med ved.

Om man väljer en flisanläggning som av typ Fröling el ETA så är det nästan lika lite jobb att sköta som en bergvärmeanläggning. Töm sotburken (som rymmer ca 10 lite sot) var 6-8 vecka och däremellan behöver du inte lyfta ett finger.

Är det stora ytor som skall värmas så blir det billigare med flis än bergvärme.

Visst man måste flisa men det går också att leja bort.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Storken  
#188528
OAS-forests skrev:Kanske bergvärmen är dyrare i installation men den är väldigt bekväm att ha. Jag förbrukar totalt 12000 kWh inklusive hushållsel och varmvatten. Om jag skulle installera nytt idag tror jag att jag kompletterat med fastbränslet ved och någon accumulatortank.

Man kan ju ändå hugga ved men det som inte förbrukas i braskamin(1 m3/år) säljer jag vidare.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha bergvärme, om jag tex hade bott i ett radhus eller liknande så att man inte har plats med knappt nånting på tomten...
Men jag skulle ju aldrig installera det om jag hade plats och möjlighet att få tag i bränsle till rätt pris...
I det här fallet så hade jag satsat på flis alla gånger, under förutsättning att det går att lösa det hela på ett bra sätt rent logistikmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188530 Jag snackade med en fastighetsägare nyligt och han hade en kombination med pellets/bergvärme
och det funkade vist enormt bra och billigt.
Han kör bergvärme mars-oktober och pellets resten, när det är kallare än -20 så slår han
även igång bergvärmen som ett stöd åt pelletsen.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

axwell  
#188535
Slurfi skrev:Han kör bergvärme mars-oktober och pellets resten, när det är kallare än -20 så slår han
även igång bergvärmen som ett stöd åt pelletsen.

Gav han något motiv till varför bergvärmen inte går under resten av året?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).