Motorsåg och handhållet

byta till husqvarna 550 xpg ?

75 inlägg 61043 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

hakans  
#187748 I österbotten

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

hakans  
#187802 nu har jag köpt en 550xpg :)

   TS
Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

rikard_e  
#187844 grattis! :wink:

Har du provsågat nått?

Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

hakans  
#187901 näe ha inte prövat ännu. har haft feber så bara legat å viilat nu :/
men ja skriver så fort ja ha sågat :)

   TS
Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

Blivande snickare  
#187919 Som om det inte skulle suga tillrekligt att ha feber så har man en ny motorsåg som man inte slipper ut å provköra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187992 Jag har testat 550 lite och tycker den är riktigt bra. Väldigt rapp. Enda är att den går lite dåligt i början när den ställer in sig. Men det är bara en ganska kort stund.

Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

rikard_e  
#187997 Har läst rätt mycket om både 550 och 560, blir inte riktigt klok på vilken jag ska välja ännu.

Någon som kör med båda sågen?

Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

hakans  
#188011 7265 7266 7267
här e några bilder på 550xpg och 2152

   TS
Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

traktorz  
#188038 Noterade att 550xpg lämnar ett dubbelt så högt ljudtryck som CS2152, 116 dB(A) vs 113 dB(A). Beroende på mer effekt 2.8kW vs. 2.4kW. Husqvarnan är dessutom ett hg tyngre än Jonsereden, men ser samtidigt smidigare ut. Sen skiljer det säkert 10 års utveckling mellan dessa modeller.

Vi har en CS2152 själva och tycker det är en riktigt bra såg, förutom problemet när den är varm (tankventilationen eller tändspolen?) Vi har inte tagit itu med att lösa detta problem ännu, kör med gamlingen 535 istället.

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

finskpinne  
#188041 Husqvarnan är ju ganska mycket före Jonsered i utveckling vad gäller ergonomi och balans och sånt. Det ser man även tydligt på hakans bilder. T.ex. vinklarna på handtagen är ju mycket bekvämare på HVA. Detaljerna är små men ganska viktiga i det långa loppet för yrkesbruk...

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188044
traktorz skrev:Noterade att 550xpg lämnar ett dubbelt så högt ljudtryck som CS2152, 116 dB(A) vs 113 dB(A). Beroende på mer effekt 2.8kW vs. 2.4kW.

Effekt har nödvändigtvis nåt med volym och ljudtryuck att göra.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... sin-17437/
http://www.jonsered.com/se/chainsaws/compare-chainsaws/

traktorz skrev:Husqvarnan är dessutom ett hg tyngre än Jonsereden, men ser samtidigt smidigare ut. Sen skiljer det säkert 10 års utveckling mellan dessa modeller.


Att en tio år nyare är sämre i något avseende, vad det än må vara borde ju vara konstigt.

finskpinne skrev:Husqvarnan är ju ganska mycket före Jonsered i utveckling vad gäller ergonomi och balans och sånt. Det ser man även tydligt på hakans bilder. T.ex. vinklarna på handtagen är ju mycket bekvämare på HVA. Detaljerna är små men ganska viktiga i det långa loppet för yrkesbruk...

Att handtagen skiljer är av utvecklings skäl utan för att många föredrar det.
Jag till exempel.
Vad det gäller ergonomi och balans har det inte hänt mycket de sista 30 åren.
Olika Modeller/konsultationer som man kan se lika detaljer i.

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

traktorz  
#188114
Mange skrev:
traktorz skrev:Husqvarnan är dessutom ett hg tyngre än Jonsereden, men ser samtidigt smidigare ut. Sen skiljer det säkert 10 års utveckling mellan dessa modeller.


Att en tio år nyare är sämre i något avseende, vad det än må vara borde ju vara konstigt.

XPG-modellen har förvisso både handtags och förgasarvärme, vilket ökar vikten 2hg. Tar man bort dessa två "features" för en rättvisare jämförelse, så blir den nya 550XP ett hekto lättare än gamlingen CS2152. Fast skulle jag köpa en ny motorsåg idag, så skulle jag inte pruta bort handtagsvärmen - av erfarenhet är en sådan är guld värd på både MCn och främst ATVn!

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188118 Har du hållit i delarna som krävs för handtags värme?
Tror inte det är två hg i det...
Jämför du lika såg blir ju 2152 oxå lättare utan värme.

Ska det diskuteras vikt är det bara en vikt som är intressant. Den som vägs ut med svärd o kedja monterat, tankad o drift klar. Det är den vikt man går o bär på....
Läser man specifikationer enbart so tappar man lite verklighet eftersom de listas olika.

Jag upplever 550 tyngre än 346 när jag håller i den.
346 / 2147 tycker jag känns väldigt lika.
Samma så upplevde jag 560 tyngre än 357/359. 357 och 2156 upplevdes rätt lika.

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188121
traktorz skrev:Noterade att 550xpg lämnar ett dubbelt så högt ljudtryck som CS2152, 116 dB(A) vs 113 dB(A). Beroende på mer effekt 2.8kW vs. 2.4kW.

Volym har som sagt lite att göra med effekt.
Olika dämpare ger olika ljud i samma såg. Effekt kan påverkas men inte nödvändigt vis.

Från bruksanvisning till 2152/2153

Ljudeffektnivå, uppmätt dB(A) 112: CS 2152 C
113: CS2152, CS 2152 W ,
CS 2152 WH
113: CS 2153, CS 2153WH
110: CS 2153C, CS 2153CWH

Ljudeffektnivå, garanterad LWA dB(A) 113: CS 2152 C
114: CS 2152, CS 2152 W , CS 2152 WH
114: CS 2153, CS 2153WH
113: CS 2153C, CS 2153CWH

Ljudnivåer (se anm. 2)
Ekvivalent ljudtrycksnivå vid användarens öra, uppmätt
enligt tillämpliga internationella normer, dB(A)
102 104: CS 2153, CS 2153WH
103: CS 2153C, CS 2153CWH

http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 207-10.pdf

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

finskpinne  
#188148
Mange skrev:Att handtagen skiljer är av utvecklings skäl utan för att många föredrar det.
Jag till exempel.
Vad det gäller ergonomi och balans har det inte hänt mycket de sista 30 åren.
Olika Modeller/konsultationer som man kan se lika detaljer i.


Jo det är ju klart att det är en smaksak om man tycker om dom detaljerna, allas kroppar är ju olika så nått som passar åt en person så passar ju inte nödvändigtvis åt en annan. Själv trivs jag oerhört bra med 346an som jag har nu. Har även en del andra gamla sågar liggandes hemma (bl.a en gammal partner, HVA 444 och en del andra gammla modeller) och jag tycker nog att utvecklingen har gått åt rätt håll, även om utvecklingen inte har gått väldigt snabbt men ändå. Avvibrering och renare avgaser och såna små detaljer tycker jag är väldigt viktiga, speciellt om man använder sågen för yrkesbruk. Dom sakerna är ju kanske inte lika viktiga om man bara använder sågen en eller två dagar per år...

Sedan skiljer ju inte detaljerna så väldigt mycket mellan märkena, dom är relativt jämnbördiga idag. Val av märke skulle jag gissa mera avgörs av tillgången till god service och dylikt än av märkets kvalitet... Sedan så finns det ju alltid såna som är märkestrogna bara för att dom är det! :lol: Som tur är så har jag inte fått den sjukdomen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).