Inomgårdsmaskiner

Bästa timmerbordet till ved?

6 inlägg 8941 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa timmerbordet till ved?

Vedvid  
#186724 Hej, jag ska investera i nytt timmerbord till min vedanläggning då mitt nuvarande är för litet. Har funderat både på ett kedjematat från woodmax och det lite mer omfattande med kedjebord, stegmatare och inmatningsbord från Ingvar Person AB. Finns säkert fler som är bra så gärna tips hur era bord funkar och styrkor och svagheter. Jag har en ett år gammal 1x37 easy och den står inomhus med timmerbordet utanför så inmatningen måste vara rejäl så man slipper gå ut och rätta till och dra in stockar för mycket 😡 Kapar till 90 % björk så grejerna måste tåla att det inte alltid är spikrakt... Lägger på bordet med en huddig med frontgrip eller skotare så måste vara smidigt att lägga på både från sidan och bakifrån. Tack på förhand!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bästa timmerbordet till ved?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187920 Hej!

Kölefors maskin (Kisa) har ju en del fina grejor: http://www.kisaved.com/produkter.html

Inte helt gratis, men deras grejor brukar fungera och tåla att användas.

Brorsan köpte både stockbord och stegmatare därifrån när han köpte ny vedmaskin.
Han hade dock lite problem med placering av stockbordet och efter att ha kört med bara stegmataren ett tag så sålde han stockbordet.
Vad jag förstod var stegmataren tillräcklig som buffert då han lastar direkt från skotaren till stegmataren.

Vad jag hört så fungerar grejorna fint, men jag kan fråga honom om en utförligare recension.

Om du köper något hydrauldrivet så får du förstås kolla upp först att det går att koppla ihop med hydraulsystemet på din maskin.

Avatar Fallback

Re: Bästa timmerbordet till ved?

ulfgustav  
#187980 Logcon har bra utrustning

Användarvisningsbild

Re: Bästa timmerbordet till ved?

halvproffs  
#187986 Hemmagjord stegmatare hos en kompis har jag erfarenhet av och den fungerar mycket bra. Bufferten är nog på 3travmeter + det i matningen.

Avatar Fallback

Re: Bästa timmerbordet till ved?

e_pettersson  
#193238 Har du en hakki måste du ställa upp trycker till inmatningsrullarna då hakki har jävligt dåligt tryck i de, typ 60bar. om du inte köper ett bord som dom själva byggt. men då är du låst vid finnen :P
Stegmatare måste du nästan driva med ett externt hydraulagg. då flödena också är jätte dåliga på dessa maskiner. Har en själv med stegmatare... logcon, jätte nöjd med den. Prata inte med trejon för dom säger bara att du ska köpa deras bord, och jätte bökigt att få fram tryck och vad allting tål osv.

Avatar Fallback

Re: Bästa timmerbordet till ved?

Vedvid  
#195556 Tack för alla svar, kul att höra andras synpunkter!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).