Arbetskläder för skogen

Älglus. hur f.n fredar man sig.

38 inlägg 65471 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Älglus. hur f.n fredar man sig.

jan larsson  
#187857 dessa förbenade flygande, krypande små kräk. som kryper runt i ansiktet eller i håret under hjälmen o retar o irriterar, eller ännu värre när de dyker ner i fillingarna o kryper krabbgång mellan skinkorna där de söker en vrå att gömma sig i. fy tusan.

koncentration o fokus på topp = säker arbetsmiljö?

finna det något sätt att freda sig från denna ohyra?

dyngblöt brukar jag vara redan efter första timmen. och därmed är de hopplösa att plocka. o alternativ att rycka ner brallorna för att plocka en är inte att tänka på. försöker man plocka en så kan man ge sig f.n på att man har öppnat upp o släppt in tio istället.

puh. vad göra?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

machonisti  
#187859 Det kan man inte, hos oss kom de för tio år sen å blir bara fler.

Det är väl bara att vänja sig men roligt är det inte. Har du märkt nåt som inflammerade bett eller liknande från fulingarna.

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

jan larsson  
#187863 nej inga bett eller liknande hittills.

men de kan vara olika intensiva från dag till dag.
en kan vara mer irriterande än tio. och tio irriterade är hemskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

machonisti  
#187865 Jag har inte fått svårare symptom av bett än likanade myggans men andra har fått allvarligare men. Dock biter de inte ofta men det verkar vara så att folk är olika känsliga för äcklen.

Denna höst verkar lugnare än förra årets, då kunde 20 - 30 stycken sätta sig på framsidan av jackan under en halv minut när man kom till ett för dem lämpligt ställe nån glänta eller så.
De är inte några långflygare utan befinner sig rätt koncentrerat på kläckningsplatsen vilken leder till att älgens eller viltets övervintringsområde är fullt av flugor.

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Blivande snickare  
#187917 Älglus är det samma sak som älgfluga?

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187922 Ja, kärt barn har många namn http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Blivande snickare  
#187923 Bästa sättet att skydda sig är väl att sitta hemma framför datorn :D

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Fredrik Reuter  
#187927 Lägger in en länk om en tidigare tråd om älgflugor, älglöss, hjortfluga. Vet inte om det ger något mer faktiskt, men mer att läsa iaf...

viewtopic.php?f=15&t=100

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188805 I onsdags träffade jag på min första älglus, funderade på vad det var för kryp som gick som en krabba på sina kraftiga ben och såg allmänt elak ut.
Efter att jag hittat den första såg jag att jag hade hur många som helst på mig, valde helt fel plats att fika på, helt klart!
De var större än jag trodde och lite lättare att få tag i, hade fått för mig att de var så små och platta att man inte kunde plocka dem med fingrarna. De som satt i håret var däremot jävligt svåra att få bort...

Mig bet de inte men sambon hade 3 bett nästa morgon, såg ut som bromsbett och jag misstänker att jag fick med mig några odjur hem.

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

machonisti  
#188824 Hej Palms ska vi lösa det så här.


Vi trycker ett stoppmärke på skogsrocken och förbjuder med vite lusen att landa.

Användarvisningsbild

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

totte  
#188843
machonisti skrev:Hej Palms ska vi lösa det så här.


Vi trycker ett stoppmärke på skogsrocken och förbjuder med vite lusen att landa.


Är det inte lika bra att inrätta en flygförbudszon?

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

Rudolf  
#191902 Jag undrar om inte dagens myggmedel fungerar? eller beckolja? någon som provat?

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191916 annars så få ni väl roa er med www.gunnarskogsorkester.com med låten om en älglus.

Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

jan larsson  
#191934
bengt.a skrev:annars så få ni väl roa er med http://www.gunnarskogsorkester.com med låten om en älglus.
:-bd :-bd :-bd såna här inlägg förgyller tillvaron starkt.

mina egna erfarenheter är att får man tag i dom. så skall de rullas ihjäl mellan tummen o ett finger. snabbt hårt o bestämt.
är de flera eller att man inte får tag i dem. av med hjälmen i med alla fingrar o rota runt ungefär som när man schamponerar sig. samma här. snabbt hårt o bestämt.
så knepet är att rulla ihjäl dem.
fredad är man ju inte. men man blir av med dem som landat ganska snabbt o effektivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älglus. hur f.n fredar man sig.

johnjohn71  
#220081 Jag var i norge och jagade för ngr år sedan och de använde en "parfym" gjord på skvattram mot mygg och älglöss. fick faltiskt en flaska med hem men den har man ju inte med sig när den behövs som mest..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).