Vedmaskiner, flishuggar

Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

18 inlägg 32192 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186378 Bilken är grym så länge man inte kör för grovt. Man kan köra 15m3s/h förutsättningarna är rätt! Tänk på att de gör stor skillnad om man ställer upp den så att inmatningsbandet lutat lite framåt mot klyven..

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187601 Hej!

Brorsan började med en Bilke men sålde den snart till förmån för en Bala vedmaskin. (Bala-maskinen blev även den snart utbytt mot en Kisa Vedproffs).

Största orsaken att Bilken blev kortvarig var vad jag förstod att veden från Bilken inte höll tillräckligt bra kvalitet för att säljas.
Problemen är, i rangordning:

- Klyver endast i två delar. Vedkunder tenderar att vilja ha finkluvet vilket betyder att bara de minsta pinnarna fungerar. Svårt att köpa så små pinnar i större mängder, blir mycket stora bitar över.

- Klyver inte sista biten/sista biten blir för lång. Kunder tenderar att ogilla om var 10:e bit är okluven.

- Bitarna hänger ofta ihop efter klyvningen.

- Svårt att ordna med mekaniserad lastning.

Det blev en del skräp i veden, men det var inte huvudproblemet med maskinen.

Jag kan inte minnas att maskinen stannade pga. grov ved, men jag har för mig att det fanns instruktioner för hur man skulle backa maskinen manuellt för att få loss stocken ifall den körde fast.

Jag skulle säga att Bilken lämpar sig bäst till egen pannved, då man tenderar att vara mindre petig om man kluvit veden själv och det inte spelar så stor roll ifall nån bit är okluven.
Har man mycket pinnar är den oslagbart snabb, men har man mest större ved är den olämplig.

Det kanske bästa användningsområdet tyckte jag var att klyva bakved från sågverket.
Det gick rasande fort och blev precis lagom stora bitar av dessa bakar som annars tenderade att växa på hög och bara vara i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

herjman  
#187757
Anders Olsson skrev:Hej!

Brorsan började med en Bilke men sålde den snart till förmån för en Bala vedmaskin. (Bala-maskinen blev även den snart utbytt mot en Kisa Vedproffs).

Största orsaken att Bilken blev kortvarig var vad jag förstod att veden från Bilken inte höll tillräckligt bra kvalitet för att säljas.
Problemen är, i rangordning:

- Klyver endast i två delar. Vedkunder tenderar att vilja ha finkluvet vilket betyder att bara de minsta pinnarna fungerar. Svårt att köpa så små pinnar i större mängder, blir mycket stora bitar över.

- Klyver inte sista biten/sista biten blir för lång. Kunder tenderar att ogilla om var 10:e bit är okluven.

- Bitarna hänger ofta ihop efter klyvningen.

- Svårt att ordna med mekaniserad lastning.

Det blev en del skräp i veden, men det var inte huvudproblemet med maskinen.

Jag kan inte minnas att maskinen stannade pga. grov ved, men jag har för mig att det fanns instruktioner för hur man skulle backa maskinen manuellt för att få loss stocken ifall den körde fast.

Jag skulle säga att Bilken lämpar sig bäst till egen pannved, då man tenderar att vara mindre petig om man kluvit veden själv och det inte spelar så stor roll ifall nån bit är okluven.
Har man mycket pinnar är den oslagbart snabb, men har man mest större ved är den olämplig.

Det kanske bästa användningsområdet tyckte jag var att klyva bakved från sågverket.
Det gick rasande fort och blev precis lagom stora bitar av dessa bakar som annars tenderade att växa på hög och bara vara i vägen.



Tack för en utförlig recention. Var tyvärr som jag trodde, för bra för att vara "sann". Dom ska ha en ny knivdesign enligt annons men det lär ju inte hjälpa så mkt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).