Skogsnyheter

Stålbad i höst för skogsindustrin

62 inlägg 41972 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#183995 TVÅ stora fel i Sverige anser jag

1. ETIK
2. MORAL

Klart vi "small people" får betala eftersom de stora drakarna inte kan betala, de hotar med nedläggning och flytt utomlands om så vore fallet. Tex Volvo, SKF mm mm

Finns inget land i världen där det är billigare att lägga ned en arbetsplats, för ägarna, än Sverige. Att på så sätt köpa ett bolag för att komma åt en innovation/produkt, driva firman med förlust ett par år, klaga på dålig lönsamhet och höga löner. Sedan flytta produktion utomlands, å vipps har vi förlorat arbetstillfällen samt en svensk gedigen produkt UTAN att det kostat ägarna en enda svensk sekin!!!!

Som sagt ETIK och MORAL!!!!!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#187630 Nu börjar det!

http://www.barometern.se/nyheter/monste ... 0-(3449878).gm

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187644

Nått måste nog styrelsen göra för att få sitta kvar!
Enklaste sättet för dem att skydda sina egna "jobb" förmodligen.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

malåraggarn  
#187650 seskarö och bac i örarna borta i norbotten

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187654
volvo_buster skrev:

Nått måste nog styrelsen göra för att få sitta kvar!
Enklaste sättet för dem att skydda sina egna "jobb" förmodligen.


Vad hade du gjort då?

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187656 Södra är medlemsägd förening, så OM man nu varit medlem hade jag yrkat på styrelsens avträde å det snaraste efter att VD;n mfl fick lämna skutan. Då kanske man hade kunnat stoppa blödningen!

Att skicka en arbetare i arbetslöshet kostar ju inte företaget något vilkt om man tittar på våra grannländer inom Euro-gemenskapen är VÄLDIGT dyrt! Ford i Tyskland är ett lysande exempel på just detta med straffavgifter vid uppsägningar.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187660
volvo_buster skrev:Södra är medlemsägd förening, så OM man nu varit medlem hade jag yrkat på styrelsens avträde å det snaraste efter att VD;n mfl fick lämna skutan. Då kanske man hade kunnat stoppa blödningen!


Och helt plötsligt hade verksamheten blivit lönsam?

Att skicka en arbetare i arbetslöshet kostar ju inte företaget något vilkt om man tittar på våra grannländer inom Euro-gemenskapen är VÄLDIGT dyrt! Ford i Tyskland är ett lysande exempel på just detta med straffavgifter vid uppsägningar.


Om målet är att sysselsätta så många som möjligt hade du kanske haft en poäng.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

haggloader  
#187672 Problemet med uppsägning av personal är att dem bästa personerna fort hittar andra jobb vid arbetslöshet eller börjar se sig om efter en annan arbetsgivare.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187687 Ja, visst är det så. Men alternativen är antagligen inte bättre.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187699 Jag kommer ihåg Vänerskog som hade en svag ledning. I sin iver att vara fack, kommuner och lokalpatriotiska medlemmar till lags så satt de med flockar av övertaligt folk ända tills det slutade med Sveriges största konkurs.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187700
Mangan skrev:
volvo_buster skrev:Södra är medlemsägd förening, så OM man nu varit medlem hade jag yrkat på styrelsens avträde å det snaraste efter att VD;n mfl fick lämna skutan. Då kanske man hade kunnat stoppa blödningen!


Och helt plötsligt hade verksamheten blivit lönsam?

Att skicka en arbetare i arbetslöshet kostar ju inte företaget något vilkt om man tittar på våra grannländer inom Euro-gemenskapen är VÄLDIGT dyrt! Ford i Tyskland är ett lysande exempel på just detta med straffavgifter vid uppsägningar.


Om målet är att sysselsätta så många som möjligt hade du kanske haft en poäng.


Förmodligen inte MEN att en styrelse sitter kvar med släpphänthet med tanke på Södras förluster innan i just sågverksdelen ökar ju inte på förtroendet.

Angående sysselsättningen så får iallafall inte jag ihop kalkylen att de anställda kostar mer än företagsledningen i reda pengar. Har man ingen producerande personal så blir det just det INGET producerat. Men med tanke på chefers avgångsvederlag (för visst är det synd om dessa stackars chefer) så förstår jag att de inte går frivilligt direkt ;) Inte specifikt ett Södra problem men inte har de gjort något åt sina avgångsvederlag heller vad jag vet!

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

hokatorpet  
#187706 Jag tror snarare att det är dom höga tjänstemännen i toppen som måste visa styrelsen att man är handlingskraftig. Man måste göra något för att inte själv ses som "handlingsförlamad" och då är det bra att sparka ner i leden.
Tråkigt för dom som blir berörda och deras familjer.
Med en svag styrelse kan topptjänstemännen leka affär efter bästa förmåga och utan kontroll.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187709
hokatorpet skrev:Jag tror snarare att det är dom höga tjänstemännen i toppen som måste visa styrelsen att man är handlingskraftig. Man måste göra något för att inte själv ses som "handlingsförlamad" och då är det bra att sparka ner i leden.
Tråkigt för dom som blir berörda och deras familjer.
Med en svag styrelse kan topptjänstemännen leka affär efter bästa förmåga och utan kontroll.


Precis!
Det är väl detta som till stor del inträffat i detta avseende. Sen att konjunkturen är som den är det VET sågverken om! 4 bra år följt av cirka 8 taskiga år, den "vanliga" cykeln iaf av mina 20 år på sågverk så var det så. Sen är nog denna konjunkturen något djupare än tidigare pga bla allt schabbel inom EU med tanke på syd-europas sätt att se på bla bidrag mm.

Användarvisningsbild

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

221  
#187720 men när kan det tänkas vända då? trött på orden lågkonjuktur och kris...

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187739 Vi behöver en värre kris än vi har. Såpass att kronan sjunker som en sten. Då blir svensk virke billigt. Sägverken kan sälja för fullt och timmerpriserna kommer att skena tills man slår huvudet i taket nästa gång. De lär sig aldrig. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).