Logistik, Transport

Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

12 inlägg 13662 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

kephart  
#187550 Hej,

Vi har ett antal mil skogsbilväg på den fastighet vi förvaltar och har idag anställd personal som underhåller vägarna. Vi har en ganska hög ambitionsnivå när det gäller vägunderhållet. I princip vill vi kunna köra på alla våra vägar med oömma bilar hela tiden då de används för övervakning, jakt och annat.
Idag har vi två redskap som används för att klippa vägkanterna, ett Trimcut-aggregat som sitter på en hydraularm till en L90 och en gammal Epok kedjeröjare. Epoken är gammal och behöver bytas ut. Min tanke är att vi ska byta in det dyra Trimcut-aggregatet då det inte funkar bra för våra behov (Det blir inte tillräckligt hydraulflöde när man kör långsamt.).

Tanken är att vi endast skulle ha en ett kedjeröjningsredskap, t ex en Optimal M160. Är detta tillräckligt? Vår kille som kör vill gärna ha hydraularmen kvar, men jag ser inte riktigt vitsen med att ha kvar en en dyr maskin som bara är till för att klippa gräs och bortre dikeskanter.

An annan fråga är om man bör skaffa sidoförskjutningsramen till Optimalen också. Då kommer man ut lite längre, men behövs det?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

sidsjö  
#187567
kephart skrev:Hej,

Vi har ett antal mil skogsbilväg på den fastighet vi förvaltar och har idag anställd personal som underhåller vägarna. Vi har en ganska hög ambitionsnivå när det gäller vägunderhållet. I princip vill vi kunna köra på alla våra vägar med oömma bilar hela tiden då de används för övervakning, jakt och annat.
Idag har vi två redskap som används för att klippa vägkanterna, ett Trimcut-aggregat som sitter på en hydraularm till en L90 och en gammal Epok kedjeröjare. Epoken är gammal och behöver bytas ut. Min tanke är att vi ska byta in det dyra Trimcut-aggregatet då det inte funkar bra för våra behov (Det blir inte tillräckligt hydraulflöde när man kör långsamt.).

Tanken är att vi endast skulle ha en ett kedjeröjningsredskap, t ex en Optimal M160. Är detta tillräckligt? Vår kille som kör vill gärna ha hydraularmen kvar, men jag ser inte riktigt vitsen med att ha kvar en en dyr maskin som bara är till för att klippa gräs och bortre dikeskanter.



An annan fråga är om man bör skaffa sidoförskjutningsramen till Optimalen också. Då kommer man ut lite längre, men behövs det?



Sidoförskjutning är absolut ett måste, Jag har Ilsboröjare 150 Pro med sidoförskjutare och det fungerar ypperlikt bra. Med sidoförskjutningen når man ut åt sidan riktigt samt man kan fälla in röjaren bakom maskinen vid transport.
samt det är mycket mer effektivt att köra in aggregatet med hydraulik när sten eller annat hinder dyker upp istället för att behöva sitta och parera genom att svänga med maskinen.

Mvh
Thomas

Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

nordtravare  
#187643 gillar inte stenutlösningen på ilsbon ,såg en stenkörd på lantmännen i sundsvall .det fanns inget av ramen ,både traktordel och det yttre som var reparabelt.

Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

kephart  
#187645 Tack för svaren. Låter som jag ska sälja hydraularmen till L90n då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

loppan  
#187734 Man når ner till dikesbotten på riktig skogsväg med bra diken,inte mer med traktorburen klippare.
Tänk på det innan du säljer kranen.

Har själv en Osma dhl 190 som funkar bra men skall inte riktigt jämföras med vad du har nu.
Traktorburet har alltid sina begränsningar.

Användarvisningsbild

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

stegmaster  
#187761 Den här verkar inte helt fel tycker jag.
Räcker långt, och inga kilremmar.


Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

mrvimek  
#189373 varför inte satsa på en slagkraft ?

Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515510 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515533 Var det inte Ströman

Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515570 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515905 Kolla med Epoke då ?

Avatar Fallback

Re: Dikesröjning - hur mycket maskin behövs?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515906 Men de delar du ska ha får du gjort hos mek.verkstad

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).