Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105602 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeröjsåg bra?

Gantarås  
#186895 Tjena

Funderar på att köpa en kedjeröjsåg...

Har en skogsfastkighet som jag o min sambo tagit över från hennes föräldrar. 100 hektar varav drygt 60 produktiv. 15-20 av dessa hektar är i behov av röjning......... Att ta in någon på entreprenad skulle kosta mig ca: 75-100 ksek..
Har hittils i år röjt ca: 4 hektar mha liten motorsåg och vanlig röjsåg.

Frågan är om det kan vara värt att köpa in en kedjeröjsåg för att underlätta arbetet? Någon som har röjt med denna typ av såg? Fungerar det bra? Är den ergonomisk, bra mot kroppen osv....

//Tack!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#186904 Ja den är bra. Men det finns många trådar om denna varav en skapad så sent som häromdagen.

Kolla in viewtopic.php?f=12&t=14649 så får du säkert veta mer.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

ejgum  
#187115 Om man har sen röjning / tidig gallring.
Och man tänker ta vara på en del ved borde man kunna kvista, kapa toppen och kapa stammen medan man står helt upprätt och alltså slippa kröka rygg så mycket, är det någon som provat det?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Konsult  
#187203 Jag har provat en demo under en helg och jag bedömer den som underlägsen en vanlig röjsåg pga låg produktion, avhoppande kedja, besvärlig att transportera, går ej att starta utan att ta av sig, behov att släpa med sig kedjeolja utöver bensin i fält.
Främst är det den låga produktionstakten som sätter ned betyget.
Satsa på en ny stihl eller husky proffsröjsåg med låg vikt är mitt tips, typ stihl 460.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

mrvimek  
#187227 håller inte me dig konsulten för ja ha en 345 röjsåg som kollegan kör o ja kör kedjeröjen o soppan räcker längre o ja går ifrån han hur lätt som helst o mår bätter i ryggen :)

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Konsult  
#187231 Hur är det möjligt. Det är ju omöjligt att göra "svepande drag" där du tar 5-10 stammar med kedjeröjaren. Med kedjeröjaren måste du ju stanna upp och såga varje stam. Lägg till att kedjan kan hoppa, kedjeolja måste medtas och påfyllas, kedjan måste sträckas regelbundet, kedjan måste vässas oftare än en klinga måste filas samt att det tar längre tid att vässa en kedja vs en klinga. Såg med sele måste även plockas ned från ryggen varje gång den ska startas.

Valet är enkelt, ska man röja skog finns bara ett alternativ, vanlig klassisk röjsåg av märket stihl eller husqvarna. Se dock till att välja en proffsåg med lätt vikt.

Om du ska kvistrensa så är kedjeröjarn för tung och osmidig. Här ska man satsa på en japansksåg el. liknande eller en bensindriven stångsåg som är avsedd för ändamålet.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Storken  
#187252 Håller fullkomligt med dig Konsult i allt du skriver ! :smile:
Jag var inte heller imponerad av midjeröjaren...
Den kändes inte färdigutvecklad.
Sen begriper jag inte varför man kör 0.325 på en sån maskin...
Måste ju va bättre med den lilla 3/8 kedjan och dreva upp farten lite i stället!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#187264 Nyss hemkommen efter en halv dag i röjskogen. 100% kedjeröjsågskörning blev det i tät hög björkföryngring, gick utmärkt. Lika pigg som innan är man också och inte ett dugg sliten i ryggen trots att det var ett tag sedan sist.

Några noteringar apropå vad som skrivits här eftersom denna tråd tydligen tagit fart:

1) Att kapa en röjstam i flera delar när den ännu står är ett effektivt sätt att få ner den där det är trångt. Lättare att fälla 2-m bitar än en 5-6 m. Rotdelen sist. Tvivlar på att man kapar högt så enkelt med klinga.

2) kortaste avstånd mellan röj- och huvudstammar idag: ca 3 cm. Snabbt, kastfritt och inga problem. Inte en skråma på huvudstamen.

3) Större sjok med röjstammar, 5-10 st togs enkelt med ett "svep" (jodå, det gick bra).

4) Omstart? Jo det behövdes ett par gånger (motorn går bra men visst nån hk extra hade inte skadat). Enkelt när motorn är varm - bara greppa snodden bak höften med vänster hand o rycka till. Brrrum så är den igång. Behöver aldrig ta av selen när tekniken sitter.

5) Kedjeolja? Har en kombidunk och bensin behöver man ju. Inget extrajobb o ta med oljan då inte. Och det går länge mellan tankningarna.
    
6) Kedjehopp? Jo en gång idag. Inget katastofalt. Lyckades faktiskt trixa på den med selen på ryggen, även om jag nog menar att det går snabbare att kränga av sig (var bara tvungen att pröva om det gick :smile:). Filning klarade jag mig med en gång idag, fast då var den skarp när jag startade.

7) Kvistrensning? Förstår nog inte helt vad man menar här. Att skala en buskig röjstam på rot innan den fälls för att få ner lättare i trängsel går kanon, ja är tom att rekommendera. Men tänker man på gallring och kvistning så ska man nog tänka om.

Tror det hela mycket handlar om vana och smak. Även vilken typ av röjning man kör.  Jag proffsröjer ju inte och har heller inte någon gammal inarbetad förkärlek till klingröjaren, även om jag tycker den är förträfflig vid slyröjning på hyggen. Men ryggen min mår i alla fall bättre av att slippa roterande rörelser som det lätt blir med motorn vid sidan och klingröjning.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

H-kan  
#187326 Jag tycker att din beskrivning var väldigt bra towes. Själv tuggar jag på med min trad. röjsåg dock.

zing
zing
ZRZINNG (fan - sten)

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Gantarås  
#187442 Hej alla!

Tack för alla inlägg! Jag tror att jag fortsätter ett tag till m.h.a. traditionell röjsåg och liten motorsåg. Utgifterna hopas sig ändå som nybliven skogsägare och röjning blir man ju inte rik på (möjligtvis mina barn ;o)

Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187459
towes skrev:7) Kvistrensning? Förstår nog inte helt vad man menar här. Att skala en buskig röjstam på rot innan den fälls för att få ner lättare i trängsel går kanon, ja är tom att rekommendera. Men tänker man på gallring och kvistning så ska man nog tänka om.


Man kan ju vid ex brunnsröjning med kedjeröjsågen kvista ena sidan på en björk som står "lite halvnära" en gran så att björken inte piskar granen. På detta sätt förhindrar då den kvarvarande björken nya björkskott att komma upp samtidigt som den kan fortsätta växa nära granen utan att störa den. Tror detta är en aspekt vad gäller kvistrensning med kedjeröjsågen.

Bildserien om "huvudgranen" på följande länk illustrerar ganska bra vad jag menar. http://naturskogsbruk.se/bildserier-provtrad/

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Konsult  
#187478 Klokt beslut gantarås.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

peter399  
#188644 Dåligt beslut garanteras. Jag har en medjeröjare och en ny Stihl 480 traditionell röjsåg.
Kedjeröjaren är fullkomligt överlägsen och då menar jag FULLKOMLIGT överlägsen.
Den vanliga röjaren (som sett likadan ut i ett halvt sekel) har sitt berättigande i mycket tidig röjning för att friställa plantor då slyet är <= 2cm i diameter samt betesmarker med slån, haloon osv... För allt större röjer du garanterat mycket snabbare med kedjeröjaren. Jag har skrivit många trådar om några av dess fördelar (upptäcker fler för varje dag man röjer med den). Det som är bra med ditt beslut dock är ju att det är ju fortfarande inte för sent att se ljuset ;) Av de 10-12 ha jag röjt med min anser jag den redan vara återbetald i tidsvinst samt uteblivna krämpor jämfört med den vanliga röjaren.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

H-kan  
#188646 Kan det vara så att man bör ha båda sorterna om man har en kedjeröjare men om man bara har råd med en av dem så får det bli den traditionella?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Konsult  
#188648 Verkar som att man här propagerar för den typ av såg man har investerat sina pengar i. Tyvärr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).