Motorsåg och handhållet

Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

96 inlägg 71064 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

slatte  
#187303 Jupp men ett tips kan vara och kolla så att det inte läcker in luft mellan insug och förgasare eller cylinder förgasare. Jag har nämligen åtgärdat det på en såg tidigare. Då var det ungefär samma symtom kanske inte 40 ryck men kanske 20 vid kallstart.

Med det bästa är väl att lämna in den och få det fixat pågarantin.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187320 Vad är det som gör det svårt o lämna in?

Går det inte rätt så bör de som säljer den få reda på det så de kan om inget annat rätta till det.
I de flesta fall så rapporteras det ju till tillverkare så får de reda på vad de byggt.
Om det går en massa såg i skogen halvdan't så rättas det inte till nåt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

SawTroll  
#187538
rikard_e skrev:Är 550 och 560 bra vid kvistning? Jag kör med hva 359 med 16" just nu, är otroligt nöjd med.
Rapp och perfekt för fällning vid lite grövre träd.

Men upplever den som lite för stor och tung vid kvistning, ligger på 5.1 kilo

Hur upplever ni 550 och 560?


359 veier ca 5.85 kg i virkeligheten, en del mer enn 560xp.

Specifikasjonen på 359 (og 357xp) var 5.5, men den var veldig "optimistisk", med unntak av de aller første som ble laget. :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187669
SawTroll skrev:
rikard_e skrev:Är 550 och 560 bra vid kvistning? Jag kör med hva 359 med 16" just nu, är otroligt nöjd med.
Rapp och perfekt för fällning vid lite grövre träd.

Men upplever den som lite för stor och tung vid kvistning, ligger på 5.1 kilo

Hur upplever ni 550 och 560?


359 veier ca 5.85 kg i virkeligheten, en del mer enn 560xp.

Specifikasjonen på 359 (og 357xp) var 5.5, men den var veldig "optimistisk", med unntak av de aller første som ble laget. :wink:

Väg skrotet med svärd och kedja så kommer vikten att stiga drastiskt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187673 Läser här att en del har svårstartade 550 och 560!...det problemet upplever inte jag direkt på min 560!...kall såg tänder på choken på ett eller två drag....sedan ytterligare ett eller två drag så går den!...helt normalt alltså!...det jag däremot stör mig oerhört på är att när sågen är varm,och är nyss avstängd så krävs det 3-4 drag! :???: ....detta har jag avhjälpt genom att trycka ner stoppreglaget i botten när sågen är avstängd...som man gör när man stänger av sågen!...verkar bli nån form av "halvchoke" eller "halvgas" då!...vet inte vilket...men det funkar å sågen hoppar igång på ett ryck varm! :smile:

/ Huggarn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

rikard_e  
#187688 Har vart och kollat på 550 xpg idag. Riktigt sugen

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Nonkan  
#187721
Huggarn skrev:Läser här att en del har svårstartade 550 och 560!...det problemet upplever inte jag direkt på min 560!...kall såg tänder på choken på ett eller två drag....sedan ytterligare ett eller två drag så går den!...helt normalt alltså!...det jag däremot stör mig oerhört på är att när sågen är varm,och är nyss avstängd så krävs det 3-4 drag! :???: ....detta har jag avhjälpt genom att trycka ner stoppreglaget i botten när sågen är avstängd...som man gör när man stänger av sågen!...verkar bli nån form av "halvchoke" eller "halvgas" då!...vet inte vilket...men det funkar å sågen hoppar igång på ett ryck varm! :smile:

/ Huggarn.


Det har med temperaturen i tändspolen att göra. Det du temporärt kan göra är att flytta spolen närmare svänghjulet, 0,2 mm istället för 0,3 som är standard samt knacka ihop tändstiftet till 0,4 mm istället för 0,5 mm. Det ska du inte behöva göra själv iofs, eftersom det är garanti kvar.

Det är en temporär lösning, de som är svårstartade varma ska förmodligen bytas spolar på, och det jobbas på en fix, men det är inte riktigt klart än. Däremot är det inte så många drabbade, men det är viktigt att det blir rätt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187727 Jo.Nonkan...dom kanske inser att det är ett problem!...men gör man som jag sa ovan så är det inget problem!.....då startar sågen på första......även varm!.....det verkar funka som på gamla stihl 084 och 090 mfl!......halvgas/choke! 8)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Nonkan  
#187731 Det är ju bra att du har en egen lösning :) Men ja, när fixen kommer ska du nog se till att få den applicerad även på din såg, det är ju surt om det förvärras och garantin gått ut..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187741 japp! håller med! om och när "fixen" kommer!....jag överlever ändå!...men det kanske finns dom som ligger sömnlösa över detta!....det är ju trots allt inget jätteproblem att trycka ner reglaget med högertummen när sågen är avslagen!..men när man läser här på forumet så är man ju förvånad att vissa ens klarar av att ta sig ur sängen på morgonen!

/ Huggarn!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187770 tyvärr typiskt hva! att släppa nått som inte är utprovat ordentligt! har hänt förr tyvärr! om 3-4 år så är nog 550-560 riktigt bra sågar!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187777 Det hade varit bra om det kom nåt som funkar.

Det som Huggarn beskriver låter rimligt.
ser ut som det skulle funka på sprängskiss, har ingen såg o testa på just nu.
Startar den i högre varv o kan gå där obehindrat för att sedan gå ner på tomg. när den återställs med gasen?

Många har problem, men lämnar inte in för åtgärd.
Inte bra alls, då tar allt bara längre tid och ingen vet nåt mer!

Går de inte som de ska ska de lämnas in! Det är viktigt för utvecklingen på sågen..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

BjörnL  
#192963 Någon som vet om den där fixen har kommit än?

Provkörde för övrigt en MS 261 och jämförde med 346. De är ju knappt inte jämförbara, Stihlsågen är ju något jävulskt klumpig i jämförelse när man kvistar. Vid fällning är den ju OK, men det är ju även 346an. Skall sägas att Stihlsågen hade 15-tum, medan 346 13-tum. Till helgen skall vi testa 550 mot 261, samma svärdslängd, så får vi se.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

SawTroll  
#192986
knaggen skrev:
SawTroll skrev:
rikard_e skrev:Är 550 och 560 bra vid kvistning? Jag kör med hva 359 med 16" just nu, är otroligt nöjd med.
Rapp och perfekt för fällning vid lite grövre träd.

Men upplever den som lite för stor och tung vid kvistning, ligger på 5.1 kilo

Hur upplever ni 550 och 560?


359 veier ca 5.85 kg i virkeligheten, en del mer enn 560xp.

Specifikasjonen på 359 (og 357xp) var 5.5, men den var veldig "optimistisk", med unntak av de aller første som ble laget. :wink:

Väg skrotet med svärd och kedja så kommer vikten att stiga drastiskt.


Ja, selvfølgelig - men da blir det flere variabler.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

rikard_e  
#193076 Det verkar många som har problem med sina 550xp-såg.

Någon mer än mig som har 560xp?

Var väldigt orolig efter allt jag hört om att många av nya modellerna krånglar.
Mitt funkar perfekt än så länge iaf. Drar jag ut choken och drar en gång så startar det, är jag snabb och hinner skjuta ner choken igen så går det. annars får jag dra en gång till.

Och jag gjorde som husqvarna rekomenderade vid inkörning, såga i en större stock i 5-10 minuter för att få den maximalt inkörd. Nu går 560xpg såget sjukt mycket och dessutom billigare än det 359-såget jag hade före.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).