Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alkylatbensin

12 inlägg 7535 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alkylatbensin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187202 Har kört sågarna på alkylatbensin sedan i våras och igår testade jag även att köra Vimek 620:n på alkylatbensin. Avgaserna känns betydligt angenämare, speciellt vid krankörning. Dock så har jag bara tillgång till oljeblandad alkylatbensin.

Det sitter en 4-taktsmotor från Honda i Vimeken. Hur påverkas en 4-taksmotor av att köras på oljeblandad alkylatbensin?



   TS
Avatar Fallback

Re: Alkylatbensin

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187204 Det finns ren alkylatbensin,så varför inte inskaffa det istället för att köra på oljeblandat i fyrtaktaren.

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbensin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187224
bengt.a skrev:Det finns ren alkylatbensin,så varför inte inskaffa det istället för att köra på oljeblandat i fyrtaktaren.

OKQ8 säljer oljeblandad alkylat på pump här för 19 kr litern. För att kunna köpa ren alkylat måste jag åka 11 mil. Det är anledningen till att jag undrar om det går bra att köra direkt på oljeblandad alkylat i fyrtaktsmotorn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alkylatbensin

totte  
#187259 Nej, det bör du inte göra, risken är stor att du får koks- och sotbeläggningar efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbensin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187266 Du har nog rätt, det blir att köra på vanlig 95. Ser på OKQ8:s hemsida att deras mack i Vindeln och Sundsvall säljer ren alkylatbensin på pump. Får försöka ha med en dunk när man passerar nån av dessa orter; http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation

   TS
Avatar Fallback

Re: Alkylatbensin

axwell  
#187276
OAS-forests skrev:Re: Alkylatbensin

Inlägg av OAS-forests » 50 minuter sedan.
Du har nog rätt, det blir att köra på vanlig 95. Ser på OKQ8:s hemsida att deras mack i Vindeln och Sundsvall säljer ren alkylatbensin på pump. Får försöka ha med en dunk när man passerar nån av dessa orter; http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation


Om du skulle ha vägarna mot Sundsvall, läs vägskyltarna till "Skönsberg", det saknas en tidigare avfart.
Alkylaten kostar där 17.40 inkl, ring och kolla(OKQ8 Gillebergsgatan) innan du lastar i alla dunkar.
Var beredd på att dom får starta om pumpen efter 45 liter.

Avatar Fallback

Re: Alkylatbensin

hgj  
#187815
OAS-forests skrev:Du har nog rätt, det blir att köra på vanlig 95. Ser på OKQ8:s hemsida att deras mack i Vindeln och Sundsvall säljer ren alkylatbensin på pump. Får försöka ha med en dunk när man passerar nån av dessa orter; http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation


Kan du inte kolla med Unanders/Sollefteå Servicecenter/GTM (vilken du nu är mest kompis med) eller OKQ8 om dom inte kan ta hem Aspen 4t eller motsvarande på 200 liters fat åt dig istället? Då kanske det går att komma ner hyfsat på literpriset.

Kör du mycket är ju inte 5l eller 25l dunkar ett rimligt alternativ prismässigt även om det fungerar rent praktiskt...

Men det är ju trots allt betydligt trevligare avgaser med alkyraten, körde svärfars myrangrävare på det i somras. En hiskelig skillnad när man sitter mitt upp i dom hela tiden...

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbensin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187842 Jo, det är ju ett alternativ förståss men jag förbrukar inte 200 liter per år. Det blir ju nästan 100 timmars körning med Vimeken.

Nån som vill dela på ett fat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alkylatbensin

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187867 Alkylaten står sig väl?

Avatar Fallback

Re: Alkylatbensin

hgj  
#187875 Jo alkylatbensinen ska ju tåla lagring bra, så det är nog inte hela världen om man inte kör upp det på ett år.

OAS-forests skrev:J
Nån som vill dela på ett fat?


Beroende på vad det blir för kurs på bränslet så kan ju 25-50l kanske vara intressant iaf...=) Har varit lur på att köra fyrhjulingen på det oxå, men 30kr litern (vilket det kostar om man köper 5l dunkar) har känts som lite i saftigaste laget... och till myran går det inte så mycket bränsle...=)

Avatar Fallback

Re: Alkylatbensin

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187895 Kör allt smått på alkylat t ex snöskoter 4-hjuling gräsklippare mm. Kostar ett par tusenlappar extra per år, vilket det absolut är värt. Köper 200L fat.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbensin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187928 Samma här, köper alkylat 4-takt på tapp och blandar med HVA XP-olja till sågar, röjsåg och gräsröjare och oblandat till Järnhäst, jordfräs, gräsklippare mm.. Blir avsevärt billigare än att köpa 5l- eller 25l-dunkar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).