Skogsvagn (Huggarvagnar)

Någon som kan mycket om kronos huggarvagnar???

74 inlägg 25593 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18676 Jo det finns vagnar med rullar som sätts i mellan däcken så driver alla fyra back. Då när du vill slå av driften där back när du är ur skogen så gör det ju inte för dom rullarna tar i banden och så blir det moss av allt :? ..
Sen finns det med hydralik motor som du sätter backsidan om däcket vid boggin så driver 2 hjul back på vagnen och då kan man ha band på vagnen så bär der bättre 8)

   TS
FTG
Användarvisningsbild
kronos  
#18691 Ja vi vet hur det funkar med drift på vagnar och vem vill ha band på en huggarvagn??? det år ju säkert i hop med ekonomin. En sådan vagn får du inte under 500 000 kr hypros 14 tonare tex går på ca 500 000 och ska du ha en kronos driven med band och påbyggd midja kan du ju glömma de små summorna!! Och då är det dags att överväga om inte än skotare är bättre och skönare att köra. :?

Men här kommer en bild på vagnen på alla fyra

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18711 Så det är så mycket dom ska ha för en vagn som är möjligt med band :?

Nää. Då är det bättre med en skotare fast dom är jobbiga att få igång om dom står lite längre och sen blir det ju meka också med det är ju inte farligt :)

   TS
Användarvisningsbild
kronos  
#18723 Jo men det beror på vad du har för skotare :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18745 Det får ju vara 10 tons skotare då :)

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18756 en 10tons skotare är större än en 10 tons huggarvagn :!:

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18795 Jag vet det=) Läs min profl så förstår du nog att jag går skog på en av sveriges bästa utbildning. :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18812 Elmia Wood är väl internationell utställning.

Skogsmässan Elmia är väl vartannat år o Nolia i Umeå vartannat år?

Användarvisningsbild
kronos  
#18820
Ungdomshuggare skrev:Det får ju vara 10 tons skotare då :)


finast skulle ju vara en 8,5-9 tons skotare

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18829 Neja. Dom är lite väl små som skotare för det är ofta dom som tar stryck väldigt lätt och har mycket problem :?

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18836 men som du beskriver dina marker så skulle det ju inte vara så lämpligt att dra in en stor maskin..Bara att den som kör maskinen använder huvudet och inte vräker på jättelass med långt timmer så ska nog maskinen hålla fint i många tusen timmar :)

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18860
timberjack810c skrev:men som du beskriver dina marker så skulle det ju inte vara så lämpligt att dra in en stor maskin..Bara att den som kör maskinen använder huvudet och inte vräker på jättelass med långt timmer så ska nog maskinen hålla fint i många tusen timmar :)


håller med dig :D :D

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18873 Det skulle nog gå fast inte nu för då går den ju knappt att gå på vissa stället :?
Sen så skulle jag köpa en skotare så skulle jag inte välja någon timberjack eller JD.. (Inget illa menat timberjack 810 C)

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18891
Ungdomshuggare skrev:Det skulle nog gå fast inte nu för då går den ju knappt att gå på vissa stället :?
Sen så skulle jag köpa en skotare så skulle jag inte välja någon timberjack eller JD.. (Inget illa menat timberjack 810 C)


vad skulle det vara för maskin då??

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18919 En rottne kanske eller ponsse är faktiskt fina också :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).