Motorsåg och handhållet

Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

96 inlägg 71106 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186823 Det är ju tanken...
Det ska anpassa sig efter rådande förhållande och alltid gå "rätt".

Andra har ju samma system, även om det kallas olika.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Nonkan  
#186835 Förgasaren har ju alltid en grund att utgå ifrån, om man t.ex. byter till en annan typ av bränsle så går ju sågen givetvis, men den går inte riktigt bra förrän efter 2-3 minuter sågning i rätt varvtalsområde.

Precis samma sak gäller ju en vanlig förgasare, den skulle egentligen behöva ställas om när man byter omgivning, men det gör ju ingen.

Knaggen, du är ju alltid så kritisk och ganska aggressiv i tonen när det är något nytt på gång. Jag tycker du ska prata med närmaste Husqvarna-åf och låna hem en såg vid tillfälle och prova själv. Jag tror du blir förvånad över hur, och kanske mest att det faktiskt fungerar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

peter399  
#186836 Anledningen till en sådan instruktion som i bruksanvisningen är ju också givetvis att den är densamma över hela världen, dvs sågen kan packas upp och köras första gången varsomhlest i världen, t.ex i havsnivå och 45 gradig värme i Australien eller på fjället i 30 gradig kyla i norra Sverige etc . Köper du en så är det givetvis bara att köra och du kommer ju inte märka något om du startar sågen i augusti och nästa gång i oktober .. Det är ju inte så att man går från ett extremfall till ett annat bara så där. Sågen finjusterar sig ju själv, till skillnad mot en vanlig förgasare. OK, säg att luftfiltret plötsligt skulle bli helt igensatt (nu är ju inte detta en Stihl men vi leker med tanken :wink: ), då går ju en vanlig såg också dåligt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186850
Nonkan skrev:Förgasaren har ju alltid en grund att utgå ifrån, om man t.ex. byter till en annan typ av bränsle så går ju sågen givetvis, men den går inte riktigt bra förrän efter 2-3 minuter sågning i rätt varvtalsområde.

Precis samma sak gäller ju en vanlig förgasare, den skulle egentligen behöva ställas om när man byter omgivning, men det gör ju ingen.

Knaggen, du är ju alltid så kritisk och ganska aggressiv i tonen när det är något nytt på gång. Jag tycker du ska prata med närmaste Husqvarna-åf och låna hem en såg vid tillfälle och prova själv. Jag tror du blir förvånad över hur, och kanske mest att det faktiskt fungerar.

Jag har haft en 550 i två dagar som jag har kört med och inte F ställde den in sig något eller så är dom så dåliga att dom inte klarar att gå i havsnivå utan den gick bara och två taktade hela tiden det var några till som har provat samma såg och tycker den är misslyckad.
Jag ställer om mina sågar efter väderlek och jag märker direkt på sågen om den behöver ställas om.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

bevakare  
#186871 Jag har sedan ett par månader en xp 550.
Blir riktigt irriterad på att den är svår startad.
Är det nån fler som upplever detta ???

När sågen väl går är det en mycket trevligt bekantskap.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

slatte  
#186927 Hur svårstartad är den?

kallstart?
varmstart hur många drag ca? hur ofta?

Jag har också hört klagomål på svårstartade 550 och 560, men hur svårstartade kan de vara?
Jag har kört rätt många olika 550 och 560 och har inte upplevt några av dessa svårstartade, kanske lite många drag ibland när de är varma kanske 3-4 drag vilket är lite många :p

Men jag har däremot pratat med andra som har betydligt större problem med sina sågar, verkar som att vissa fungerar kanon medans vissa inte gör det :?

Men annars älskar jag dessa sågar både rappa och stabila på tomgång mm, och 560 har riktigt gött vrid med :D, helt klart min favorit.

Ger dessa sågar ett par år, när de har löst alla barnsjukdomar. Sedan tror jag inte att man någonsin vill gå tillbaka till en vanlig förgasare utan Autotune.

Däremot har jag kört dåligt med Stihls motsvariga modeller, någon som vet om de har samma startbarhetsproblem?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186943 Ett par år? Denna motorn kom med 455/460 och 570/575 8 år sen. Då utan autotune....

Autotune och aktiv tändning tror jag mer på än friskluftsmotorn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Nonkan  
#187089
bevakare skrev:Jag har sedan ett par månader en xp 550.
Blir riktigt irriterad på att den är svår startad.
Är det nån fler som upplever detta ???

När sågen väl går är det en mycket trevligt bekantskap.


Är den svårstartad varm så är det förmodligen tändspolen. Byts på garanti om du inte meckat själv.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

bevakare  
#187154 Min xp 550 behöver ca 30-40 ryck i startsnöret 😡 😡 när den är kall. varm 1-2 ryck i startsnöret.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

traktorz  
#187167
bevakare skrev:Min xp 550 behöver ca 30-40 ryck i startsnöret 😡 😡 när den är kall. varm 1-2 ryck i startsnöret.


- Har du ingen choke på XP550?
- Vår gamla Jonsered 535 behöver max 6-8 ryck för att gå igång kall. Varm 1-2 ryck som din.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

rikard_e  
#187173 Är 550 och 560 bra vid kvistning? Jag kör med hva 359 med 16" just nu, är otroligt nöjd med.
Rapp och perfekt för fällning vid lite grövre träd.

Men upplever den som lite för stor och tung vid kvistning, ligger på 5.1 kilo

Hur upplever ni 550 och 560?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

axwell  
#187180
rikard_e skrev:Men upplever den som lite för stor och tung vid kvistning, ligger på 5.1 kilo

Hur upplever ni 550 och 560?


Är inte 359;an tyngre, det väger ju 550 utan skärutrustning och den är nog flera hg lättare än 359.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

rikard_e  
#187194 5.45 kilo enligt specifikationer från husqvarnas amerikanska hemsida

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Nonkan  
#187208
bevakare skrev:Min xp 550 behöver ca 30-40 ryck i startsnöret 😡 😡 när den är kall. varm 1-2 ryck i startsnöret.



Sånt här är ju bara dumt. Det är ju ett uppenbart fel, så varför inte lämna in den? Det förstår väl vem som helst att en såg som inte startar på 30-40 ryck måste åtgärdas.

Använder man primer och sätter sågen i startläge så ska den starta på 2-3 ryck, annars är det något som inte stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187214 Min första tanke var densamma!

Varför inte lämna in?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).