Skogsmiljö och Trädlära

kompost

16 inlägg 13482 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kompost

lodjuret  
#174145 Funderar på och göra en hushållskompost (ej fisk och kött) av en plasttunna med lock.
Kommer även blanda in kutterspån i avfallet.
Tanken är att den ska användas 3-5 månader per år.

Min tanke var att borra (3-4 mm) en hel del hål i locket så vatten kommer in och i botten så det kan rinna ut. Orsaken till relativt sluten kompost är att jag inte vill föda sorken. Har aldrig använt annat än helt öppen kompost tidigare så man har lite bristande kunskaper i frågan.

Räcker det med hål i locket och botten eller blir det för dålig cirkulation?
Vill ju inte att det luktar allt för mycket då den kommer stå hyfsat centralt på tomten.



   TS
Användarvisningsbild

Re: kompost

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174148 När vi pratade kompostering i skolan.
Så kunde man ha kanaler av hönsnät för att få ner syre till botten.

Användarvisningsbild

Re: kompost

lodjuret  
#174156 Skolan kommer jag inte ihåg mycket från :(

Kan ju vara ett enkelt sätt att syresätta, frågan om inte hönsnät är för grovmaskigt men har en del myggnät liggandes så det borde kanske gå att använda.

   TS
Avatar Fallback

Re: kompost

axwell  
#174160 Tycker att du inleder rätt, massor av små hål i botten, hönsnät 3-4 lager, grovt ris av tex havtorn eller nyponros(ta det du har!) ovanpå nätet, lite matjord och sen dit med det som skall komposteras.
Undvik sånt som innehåller mycket salt, aska eller våldsamma mängder gräsklipp.

Nån skopa matjord extra/sommar.

Lycka till !

Användarvisningsbild

Re: kompost

lodjuret  
#174166 Gräsklipp är jag för lat för att ta upp samt det gör mer nytta där det ligger. Kommer mestadels bara vara olika sorters skal och en massa sump samt kutter som komplement.

Ja ris behöver man inte direkt leta ihjäl sig för hitta.

behöver man hål nertill på sidorna för att öka syresättningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: kompost

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174349 Jag vet inte om det behövs några hål på sidorna. Men rent spontant så måste det öka på syresätnningen.

Hur stor tunna hade du tänkt dig?

Avatar Fallback

Re: kompost

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174362 Matvaror har en tendens att klibba ihop så det räcker inte med hål i sidorna för syresättning utan man måste röra runt i komposten med jämna mellanrum. Då ska du se att komposteringen går snabbare.

Användarvisningsbild

Re: kompost

lodjuret  
#174425
Vedmaskin skrev:Hur stor tunna hade du tänkt dig?



runt 200 liter, nån gammal tunna med skruvlock

   TS
Avatar Fallback

Re: kompost

rockfax  
#174447 Vi gjorde egen kompost för 5-6 år sedan, den är gjord av en grov vägtrumma som har botten och lock av plywood. Vi har inga hål mer än högst upp och en liten lucka längst ner som används för att leta mask. Vi slängar allt från ägg till kött och trädgårdsavfall och vi har fått en mycket fin jord nu efter några år.
Dock brukar vi vattna i den när det är väldigt varmt på sommaren, så om du kan låta regnet sköta det så är det ju bara positivt.

Kan även säga att vi har våran precis i tomtgränsen upp mot skogen och det luktar aldrig mer än precis runt den.

Avatar Fallback

Re: kompost

k_h  
#174475
lfq skrev:Matvaror har en tendens att klibba ihop så det räcker inte med hål i sidorna för syresättning utan man måste röra runt i komposten med jämna mellanrum. Då ska du se att komposteringen går snabbare.

Vi investerade i en isolerad tunna för många år sedan och slänger potatisskal och annat matavfall (ej kött) i. Innan vi kom på att blanda upp med grenar och röra runt så luktade det ruttna matavfallet som pesten när den skulle tömmas. Ingen kompostering där inte! Inte mycket lukt annars, tät upptill och nät i botten. Klart bättre nu när vi blandar med lite spån och grenar.

Användarvisningsbild

Re: kompost

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174606
lodjuret skrev:
Vedmaskin skrev:Hur stor tunna hade du tänkt dig?



runt 200 liter, nån gammal tunna med skruvlock


Då skulle en gammal rödfärgstunna kunna passa. Nu tänker jag på den blå plasttunnan. Den finns med nån grej så man kan spänna fast locket.

Funderar på om det inte skulle kunna gå att rulla den på marken. För att blanda innehållet så att det syresätts i botten mera. Fast då går det i så mycket om det skall bli utrymme för att det ska röra på sig inne i tunnan.

Användarvisningsbild

Re: kompost

lodjuret  
#175278
Vedmaskin skrev:Funderar på om det inte skulle kunna gå att rulla den på marken. För att blanda innehållet så att det syresätts i botten mera. Fast då går det i så mycket om det skall bli utrymme för att det ska röra på sig inne i tunnan.


Jag har även haft den tanken men kom fram till att jag är för lat/glömsk. :(
Om det inte fungerar så blir man nog tvungen att börja röra om eller rulla den.

Så nu har jag gjort en.

Gjorde en av en grå tunna (200-240 l?) med skruvlock som har stått oanvänd i 30 år, la fårstängsel varvat med d 3-5 cm tallgrenar (d 3-5 cm) i 3-4 lager och sen ett lager med finare maskor. Totalt kommer komposten upp 2-3 dm från botten. PÅ det la jag tallris och sist ett lager med nästan färdig kompost från en annan (öppen) kompost.

Gjorde flera hål (3.5 mm) i botten och 1 dm upp på sidorna samt i locket sedan ställde jag den på ett par tegelstenar. Förhoppningen är att den kan stå på ett ställe som bara ger förmiddagssol, dock relativt öppet.

Då den står i stugan så kommer det bara vara 3-4 veckor per år det kommer läggas i "mycket" per dag men fungerar det så lär man göra minst en till till nästa år. Bättre än att mata de där jäkla sorkarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kompost

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175499 Med isolerad kompost, lämplig kol/kväve-kvot och lagom fuktighet, så bör komposten kunna nå en arbetstemperatur runt50-60 grader, vilket knäcker alla fluglarver.

Bästa komposten torde väl vara jora-komposten - med god vinstchans i tombolan! :lol: http://www.joraform.se/

Se deras komposthandbok http://www.kompostbutiken.se/sv/kompost ... h-rad.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: kompost

norrskog  
#186620 jag har en blå tunna som jag har skärt ut ett lock i på mitten ungefär och har den liggandes. Ca 300 dyngmaskar la jag i. Detta för tre år sen ca. idag har jag säkerligen två nollor mer mask i antal och allt jag stoppar i försvinner på några veckor. en dyngmask äter sin halva kroppsvikt per dygn. några pyttehål så fukten rinner ur och detta tar jag vara på. kanon att vattna rabatten med. Har ej tömt den ännu men tanken är att jag ska göra det till våren. Ska även försöka ta tillvara all mask för att återigen få mitt avfall att försvinna. säljer mask för 20 kr asken ca 100 st till fiskare. Även grannen brukade komma i början men idag har hon en egen maskkompost för att utfodra hönorna lite då och då.

Avatar Fallback

Re: kompost

mooos73  
#186662
lodjuret skrev:
Vedmaskin skrev:Funderar på om det inte skulle kunna gå att rulla den på marken. För att blanda innehållet så att det syresätts i botten mera. Fast då går det i så mycket om det skall bli utrymme för att det ska röra på sig inne i tunnan.


Jag har även haft den tanken men kom fram till att jag är för lat/glömsk. :(
Om det inte fungerar så blir man nog tvungen att börja röra om eller rulla den.

Så nu har jag gjort en.

Gjorde en av en grå tunna (200-240 l?) med skruvlock som har stått oanvänd i 30 år, la fårstängsel varvat med d 3-5 cm tallgrenar (d 3-5 cm) i 3-4 lager och sen ett lager med finare maskor. Totalt kommer komposten upp 2-3 dm från botten. PÅ det la jag tallris och sist ett lager med nästan färdig kompost från en annan (öppen) kompost.

Gjorde flera hål (3.5 mm) i botten och 1 dm upp på sidorna samt i locket sedan ställde jag den på ett par tegelstenar. Förhoppningen är att den kan stå på ett ställe som bara ger förmiddagssol, dock relativt öppet.

Då den står i stugan så kommer det bara vara 3-4 veckor per år det kommer läggas i "mycket" per dag men fungerar det så lär man göra minst en till till nästa år. Bättre än att mata de där jäkla sorkarna.

Tror inte den ska stå på tegelstenarna utan på marken så maskarna kan krypa in och göra jobbet. Du ska nog sträva efter skugga snarare än sol för risken är att den torkar ur i solen och då avstannar komposteringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).