Föryngring

Fråga om nyplantering på utdikad myr

7 inlägg 6165 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga om nyplantering på utdikad myr

Kolmila  
#186389 Hej!

Vi äger en liten gård med en del utdikad myrmark (som inte kan användas till något, egentligen, en del av denna mark använder vi som betesängar för häst och får) och har kommit på idén att kanske plantera skog på en del av detta. Den biten vi framförallt tänker på är ca 0.5-0.8 hektar och idag försedd med grovt gräs, älggräs, småbusk m.m.

Vi undrar följande:
1. Får vi plantera skog "hursomhelst" på denna mark? Jag är novis på detta och undrar om det krävs något slags tillstånd eller sånt?
2. Vad för trädslag ska vi välja? Jag gillar tall, och skulle helst vilja plantera tall, men jag förstår att det mest växer björk och energiskog och kanske en del gran på denna marktyp.
3. Var köper jag plantor av det trädslag jag väljer sen? Kan jag köpa tvåhundra plantor på en plantskola och plantera själv?
4. Vad ska jag tänka på när jag planterar? Hur skyddar jag mot rådjur och hjort som vandrar i mängd i områdena?

Tacksam för svar!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Fråga om nyplantering på utdikad myr

Blivande snickare  
#186400 1. Vet inte.
2.Jag skulle börja med björk och sedan vänta på att det kommer gran under och när den når passlig höjd ta ut björken och göra den till ved.
3. Vet inte var du kan köpa plantor men du borde nog kunna plantera själv bara du får rätt avstånd mellan plantorna.
4.Har du mycket klövvilt som tycker om plantor så måste du nog hägna in området. Eller köpa ett maskingevär och många kulor :ymcowboy: .

Avatar Fallback

Re: Fråga om nyplantering på utdikad myr

Kolmila  
#186526 Hej!
Tack för svar!
Enligt mig själv, så "borde" det inte finnas något hinder för nyplantering, men jag vill vara säker.
Planterar man bäst på sommaren?
Fungerar sådana där planteringsrör mot ätande djur?
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om nyplantering på utdikad myr

Blivande snickare  
#186675 Bäst att plantera på sommaren, ja.
Planteringsröret är det som du använder när du sätter ner plantan i jorden. Mot viltet hjälper nog bara inhägnad.

Avatar Fallback

Re: Fråga om nyplantering på utdikad myr

JonnyiBullaren  
#407009 Det brukar vara fukt en bit ner, kanske Al funkar?

Avatar Fallback

Re: Fråga om nyplantering på utdikad myr

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407043 Var i Sverige? Är det magert kan tall vara bra. Du måste ansöka om tillstånd för att återgå från jordbruksmark till skog. Pratat med skogsstyrelsen, så kan du säkert få tips. Länsstyrelsen tror jag det är som ger tillstånd.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om nyplantering på utdikad myr

Göt  
#407045 Prata med skogsstyrelsen som Mangan säger. På myrmark vore det väl bra med tall, kanske skulle markberedas först. Skogsstyrelsen har i alla fall tidigare sålt plantor och lånat ut redskap.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).