Traktorer och processorer

MF 135a och huggarvagn?

53 inlägg 25849 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18627 Jag har haft en 165a och skulle aldrig välja en sådan före en Valmet i skogen!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18647 MF 165 har alldeles för dålig frigångshöjd under draget för att vara trevlig i skogen. Min erfarenhet i alla fall.

Avatar Fallback
MF 165  
#18648 ni vet ju inte vad ni snackar om. har kört ut både gudrun å per med 165an å de finns fan inte bättre. har både vajerspel med bom och vanlig kärra+ en riktig kranvagn moheda te den. å de funkar perfekt. men e där hitch på den kan ja hålla med om att frigången e lite taskiga annars e den utmärkt. å skulle de va så de e riktigt illa så lägger man stubben lr stenen så den går mellan draget och däcket så e där en jävla frigång. aldrig valmet i skogen hade en 604 innan rena skiten krånglade bara.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18667
MF 165 skrev:ni vet ju inte vad ni snackar om. har kört ut både gudrun å per med 165an å de finns fan inte bättre. har både vajerspel med bom och vanlig kärra+ en riktig kranvagn moheda te den. å de funkar perfekt. men e där hitch på den kan ja hålla med om att frigången e lite taskiga annars e den utmärkt. å skulle de va så de e riktigt illa så lägger man stubben lr stenen så den går mellan draget och däcket så e där en jävla frigång. aldrig valmet i skogen hade en 604 innan rena skiten krånglade bara.


stackare du kan ju inte ha twstat så mycket du ,om du håller fast vid att 165an är bäst :?

Avatar Fallback
MF 165  
#18720 jorå ja har kört en hel del olika. men ja ja står fast ändå.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18733
MF 165 skrev:ni vet ju inte vad ni snackar om. har kört ut både gudrun å per med 165an å de finns fan inte bättre. har både vajerspel med bom och vanlig kärra+ en riktig kranvagn moheda te den. å de funkar perfekt. men e där hitch på den kan ja hålla med om att frigången e lite taskiga annars e den utmärkt. å skulle de va så de e riktigt illa så lägger man stubben lr stenen så den går mellan draget och däcket så e där en jävla frigång. aldrig valmet i skogen hade en 604 innan rena skiten krånglade bara.


haha ja de e klart att du kan köra med din lilla 165:a på åkermark det kan la vem som helst xD :lol: :P

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18735 Masey Ferguson är bra traktorer inte för mycket lull lull. Men alla har väl olika smak.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18738
valmet901 skrev:Masey Ferguson är bra traktorer inte för mycket lull lull. Men alla har väl olika smak.



haha enligt mig är det bara plast som krånglar relativt mycket..

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18877 Var och en har rätt till sin åsikt! Det lär vara relativt få som anser att en 165a är en bra skogstraktor idag. Men visst går det att köra ut virke med en.

Och jo, jag vet faktiskt vad jag talar om...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18890 Nu tycker jag änna att det börjar bli lite tjatigt med erat hackande på andras traktorval. Alla har vi ju olika behov o möjligheter. Min gamla Fordson ser till att få ut mitt virke utan problem o till en nästan obefintlig kostnad o det tycker jag är bra.

Så tillbaks till en vettig diskussion igen tack!!

Magnus M

Avatar Fallback
s.ostergren  
#20555 Jag har kört några år med en 135:a och en liten 4-tons källefall bakom och det ekipaget gick mycket bra i skogen bara piggkedjorna satt på, kranen var dock lite klen så den knäckte jag i tornet när jag körde lite för grova stockar men den funkade mycket bra till små gallring och ved. Pumpen på 135:an är lite väl slö men det går ju alltid att komplettera med en på kraftuttaget.
Jag har dock fått större behov så numera åker jag Valmet 705 och 9-tons källefall.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20848 visst kan man köpa fina ekipage för 3 el 400 tusen
men inte kan man få nån lönsamhet i dom inte. håller
med magnus. billiga traktorer och vagnar kan man nog
få en slant över på i stormskogen men dyra ekipage får
man nog jobba gratis och skänka bort virket. och ska man
bara köra ved med dyra ekipage så blir det nog dyr uppvärmning.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20863
s.ostergren skrev:Jag har kört några år med en 135:a och en liten 4-tons källefall bakom och det ekipaget gick mycket bra i skogen bara piggkedjorna satt på, kranen var dock lite klen så den knäckte jag i tornet när jag körde lite för grova stockar men den funkade mycket bra till små gallring och ved.


Något i den klassen vore intressant för mig. Finns de fortfarande att få tag i (vagnen alltså)?

Avatar Fallback
Sammy  
#22998 Byt traktor!
Vi körde med en 135:a fram till 2006 och från början va de med en vagn från den lokala verkstan och traktormonterad vinch. Sen bytte vi vagnen och skaffa en Farma 38 D (heter CT 3.8 -6 nu för tiden, http://store.nyce.se/product_info.asp?SID=8B123B485F994BD095A2287272038064&DepartmentCode=92&StockCode=00096CT). Traktorn fick gå på en 1600-1800 rpm för att man KANSKE skulle kunna köra två funktioner samtidigt. Dessutom sjönk den traktorn som en sten. Hände ofta att halva dan gick åt till att lasta och andra halvan till att dra upp skiten ur nått surhål och börja om. FAAAN va jag hatar MF 135! MF 35 däremot är värdens skönaste transporttraktor, finns kvar än.

Nu för tiden har vi en Ford 6610 4WD och kan starkt rekomendera 4WD värt vartenda öre! Körde fast för första gången förra veckan och de va för att jag var oaktsam. Vagnen är dock för liten nu för tiden även om de förmodligen är bla de bättre man kan ha till en 135:a.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#23185 Håller med Magnus M detta forum ska vara i en positiv anda och inget småtjafs om traktorval. Har själv haft både MF 65 2wd och Valmet 4wd och fyrhjusdriften är ju det klart bästa, men har man fina marker att köra på så klarar man sig med 2wd om det inte blir för mycket snö. Ha det bra skogsbröder! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).