Skördare

901 med 942 aggreg.

9 inlägg 5049 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

901 med 942 aggreg.

etl  
#186404 901 av 1988 årsmodell med 942 aggergatet: Sågkedan stannar ej när den kapat färdigt,
Hälsn. E T L



   TS
Avatar Fallback

Re: 901 med 942 aggreg.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186457 Hej!

Åker svärdet tillbaks och kedjan fortsätter snurra, eller fastnar svärdet ute också?

Stannar kedjan om du stänger av datorn i maskinen?

Användarvisningsbild

Re: 901 med 942 aggreg.

Mäki  
#186458 Går kedjan med full fart eller snurrar den långsamt?
Om den snurrar långsamt kan det vara sågventilen som läcker genom lite.

Avatar Fallback

Re: 901 med 942 aggreg.

etl  
#186663 Svärdet går tillbaka men kedjan fortsätter roterar,jag har bytt oringen i ventilen som regler sågmotorn. Häls. ETL

   TS
Avatar Fallback

Re: 901 med 942 aggreg.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186773 Hej!

Jag hade ett liknande fel för några år sedan.

Om jag minns rätt så fastnade sågmotorn lite på halvfart liksom efter att man kapat.
Samtidigt dummade sig datorn på något sätt, minns inte exakt hur.
Om man stängde av datorn så stannade kedjan och var still tills första kapet då den fastnade i på-läget igen.

Det var något lustigt fel där jorden mellan kran och elektroniken i aggregatet blivit dålig.

Då jordade sig elektroniklådan i aggregatet genom ventilen till sågmotorn istället.
Strömmen genom ventilen var inte stor nog att öppna den, men när den väl öppnats så räckte strömmen för att den skulle hålla sig öppen..

Tog ett tag innan jag hittade det felet :roll:

Tipset är alltså att kolla att jorden mellan elektroniken (datorn) i aggregatet och kopplingslådan i kranen är hel.

Avatar Fallback

Re: 901 med 942 aggreg.

etl  
#186774
Mäki skrev:Går kedjan med full fart eller snurrar den långsamt?
Om den snurrar långsamt kan det vara sågventilen som läcker genom lite.

kedjan går med foll hastighet tror jag

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 med 942 aggreg.

Kse  
#186795 Har för mig att vi hade samma fel och då var det nått chip i datorn som var tvunget att bytas, men det kan förståss vara nått annat fel också.
Har en låda med lite prylar som nog passar din maskin om det kan vara intressant.
IMG_1095.JPG

Avatar Fallback

Re: 901 med 942 aggreg.

etl  
#199470
etl skrev:901 av 1988 årsmodell med 942 aggergatet: Sågkedan stannar ej när den kapat färdigt,
Hälsn. E T L

Detta problem lösees med en ny oring.
Ny fråga? Hur kalibrera grip på 942+ har tittat på 945 de är ju inte lika?
Även Sågdjup?

Hälsn. ETL

   TS
Avatar Fallback

Re: 901 med 942 aggreg.

etl  
#199477
Kse skrev:Har för mig att vi hade samma fel och då var det nått chip i datorn som var tvunget att bytas, men det kan förståss vara nått annat fel också.
Har en låda med lite prylar som nog passar din maskin om det kan vara intressant.
IMG_1095.JPG


Beskriv vad som finns och ev. pris.

Hälsn. etl

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).