Traktorer och processorer

Fordsson Super Major

12 inlägg 9600 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fordsson Super Major

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130 Jag har blivit erbjuden en fordsson super major med frontlastare. Den är i ganska normalt bruksskick.

Har ni några komentarer om den?? Hur funkar dom i skogen är dom för tunga??

Alla tankar och åsikter mottages tacksamt.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Kvistfri  
#132 Hej...Jag har inte så jättemycket att komma med. Jag körde en supermajor en del när jag var barn. det var farfar som hade den och visst den körde han i skogen, har för mig att den har ca 70hästar eller? den är ju lite lik gamla hederliga T31, så jag vet inte riktigt om det finns en viss stegringsrisk, det var ju T31 farlig, stora bakhjul etc. Annars är det väl gamla goda tricket med tummarna på UTSIDAN av ratten, köra över stubbe med framhjul i sväng med tummarna på INSIDAN har nog orsakat diverse skador, men framförallt en hel hoper svordomar genom tiderna :wink:

lycka till i vilket fall

hälsar Kvistfri

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#133 En släkting driver timmer och ved (husbehovs), med en Supermajor/Star Wirekran och ett modifierat 4 hjuligt lastvagn ursprungligen avsett för "1 hästkraft", och det har sammantaget funkat bra i mer än 20 år.
Visst!, det är ju inte som en ny 4 WD Valmet med ett 12 tons fullutrustat Patruunavagn, men sett till den ringa investeringskostnaden så är det ändå ett gångbart skogsekipage för den självverksamme.

Kolla bara vad man får i ATV väg för samma pengar?,,,,

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135 70hästar stämmer så den är ju inte klen.
Jo visst skulle det sitta fint med en valmet och griplastarvagn men det saknas väl lite kapital för att förverkliga det.

Jag skulle få ge 6500kr för traktorn, så priset är det ju inte fel på. Sedan har jag redan en boggiekärra så det enda som fattaas är en lämplig skogsvinch. Vad har ni för åsikter där rottne eller star eller vad finns det för andra märken vad skall man sattsa på?

ATV är uteslutet för min del, jag vill kunna använda traktor till jordbruket (hobby) också.

   TS
Avatar Fallback
busen  
#137 Fordson major är en bra traktor men några 70hk finns inte - åtminstone inte på kraftuttaget ca50hk vill jag minnas. Frontlastaren är bara ivägen i skogen.

Lycka till !

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186 Ny information det var en Power Major, den är på 50hk (supern är på 54hk).
Och jag tog den.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#188 Tjena,

Grattis och lycka till med nya inköpet!

MvH
Fredrik

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#198 grattis och lycka till......... hmm undrar vart jag fick 70hk ifrån, fel vart det iallafall.....
hälsar kvestfri

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199 Tackar, skall hämta hem den snart. Gött att ha en lite större traktor, skulle tippa på att den blir alldeles lagom för mina behov. Skall bara få tag på en bra vajerkran oxå sen är det full fart.

   TS
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#24981 Känner du att majoren levde upp till dina förväntningar???

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24984 Ja den är ju nästan lika bra som min Same..... :D

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25005 He ni är för roliga :) . Jag läste tråden utan att lägga märke till datumen o tänkte att nu måste ni ha fått spatt :)

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).