Föryngring

Planting på myran

9 inlägg 5937 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planting på myran

MrControl  
#185590 Jeg eier blandt annet en stor myr jeg ønsker å plante trær på.
Hva slags tresort tåler myr med relativt høyt grunnvann? Sitkagran?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planting på myran

Mäki  
#185591 Glasbjörk.
Granen kommer av sig själv under björken när björken har blivit så stor att den dricker upp tillräckligt med vatten så att granen klarar sig.

Avatar Fallback

Re: Planting på myran

MrControl  
#185606 Takk. Leser nå at svartor også er en plante som fungerer bra i myr. Vet ikke hva den kalles på svensk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Planting på myran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185646 Svartgran?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartgran

Sitka är väl lite mer kräsen och frostkänslig, hade inte försökt på myr.

Avatar Fallback

Re: Planting på myran

MrControl  
#185647 Nei. Tenkte på denne http://nn.wikipedia.org/wiki/Svartor

   TS
Avatar Fallback

Re: Planting på myran

jonsered95  
#185652 De jag fått fram är att Svartor är samma som klibbal. Det känns inte som att klibbal trivs på myrar men jag kan ju ha fel, de gillar ju iallafall vatten men de ska ju va relativt rörligt...
MVH jonsered95.

Avatar Fallback

Re: Planting på myran

nalle34  
#185653 HA, HA där ser man vad språk miss förstånd ställer till det! Tänkte i går före slå AL har några al träsk och det växer BRA, men en varning är på plats. Det är inget träd slag för lata slogs ägare. Sälv sådd al är ingen höjdare att röja det står TÄTT och måste gallras ofta. Men man kan slut avverka efter 30-40 år. Dock så vet jag inte hur långt upp det går att plantera. När det gäller svart gran har jag testat och resultatet är så där.

Användarvisningsbild

Re: Planting på myran

Mäki  
#185660 Om man vill göra en miljö gärning kan man bra plantera klibbal i träsk men om man skall ha den som produktions skog så skulle jag inte plantera klibbal för det är en livsmiljö som räknas som skyddsbar och åtminstone i Finland är det förbjudet att avverka klibbals träsk.

Man vet aldrig vad som händer i framtiden och plötsligt så har man planterat skog som skall skyddas för avverkning och då kan man känna sig lite dum.

Avatar Fallback

Re: Planting på myran

MrControl  
#185738 Nei er ikke så opptatt av miljø. Har bare spesielt en stor myr på 100 dekar/mål og vil gjerne plante trær der som kan klare seg.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).