Skotare

Band eller ej i blötan?

32 inlägg 11902 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Band eller ej i blötan?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18339 Det var ett reportage om skog i lokalblaskan här i veckan. Det handlade om hur blött det är i skogen. Förarna i ett maskinlag intervjuades o skotarföraren (körde en Gremo) förklarade att han körde utan band när det var blött då banden rev sönder i backen för mycket!!! Jag trodde dom flesta hade band på vid blöt terräng!

Idag när jag åkte upp till mitt skifte var det med nöd o näppe jag tog mig in till min vändplan. Grannen gallrar o vägen är som ett enda gyttjebad. På vissa ställen ligger slitskiktet som en vall ute i diket. Ska bli intressant o se om o när den rättas till. Vid min vändplan stod en JD 1110D med grip o stockar på dieseltanken :) . På den satt det band på vagnen. Skördaren som kört (valmet911) såg jag inte till så den var nog klar.

Magnus M



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18340 ja håller på att man ska ha band för bärighetens skull :? Men det e sant som du säger de river sönder lite mer ,men det e inte så farligt mycket tycker jag..bättre och använda band och inte köra fast än att köra utan och köra fast där det e riktigt surt..

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18344 jag är inte så insatt va gäller band men vet att det finns olika band... så det gäller att ha rätt band... det finns ju dragande som river upp en del... sen har vi kombi band som både bär a drar... sen har vi bärande som inte river upp.... å de e dom de ska va när d e blött... tror de va så så de va.... rätta mej om ja har fel :?

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18349 Bärande band låter bäst när det är blött i marken. Jag hörde att dom går lättare än drivande band vet ej om det stämmer. Går dom lättare så borde det gå mindre bränsle också. Om bärande band är bättre än drivande så borde väl alla gå över till dom eller?
Har svårt att tro att skogsmaskinen tar sig fram sämre med bärande band.
Skogsmaskinen väger en hel del så jag tror inte att den kommer att slira fast och ett plus till måste vara att markskadorna blir mindre.
Vad säger ni som kör med band?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18365 Bärande band är ... bredare å tätare... tror jag... viket ger sämre dragförmåga....

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18368 Så här är skillnaden

Bärande
Bild



Standard/dragande
Bild



Kombi

Bild



så viss skillnad är det....

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18457 Jag tycker knappt man behöver band på en mindre maskin, typ gremon. Räcker långt med ett par kedjor. Men på de större maskinerna tycker jag det oftast krävs band, annars sjunker man som en sten....

Men det gäller ju att planera lite innan med mycket ris där man går upp på vägen. Då tycker jag det brukar hålla relativt bra.

Antar att han som var med i "lokalblaskan" körde gallring med sin gremo, där skulle jag inte vilja ha band som river upp men på ett hygge gör det ju inget...

Avatar Fallback
smaland  
#18463 Han kanske hade de gamla banden... De nya "miljöbanden" river inte lika mycket när man svänger osv. Folk i allmänhet tycker det är något dåligt att ha band på maskinen, typ gremo chaffören spär ju på det med. Själv tycker jag precis tvärtom. Rätt sträckta så ger de lägre marktryck -> mindre skador. Sen att de är ovärdeliga när man gått igenom för att ta sig loss gör ju inte saken sämre. Men med band, fler överfarter än utan...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18467 Vi använder ju bara de bärande banden när de behövs...typ sura gran gallringar :) Vi brukar få posetiv respons av markägare när vi tar oss tid och lägger på banden .. det e ju mycket roligare att lämna en gallring som e fin än en som e spårig och sönderkörd :D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18471 Det var bild på en skördare i reportaget oxå o den hade band!! Det stod dock i texten att det var tallskog dom körde o på bilden på skördaren var det bara granskog så det var säkert en arkivbild.
Skotarföraren framhöll oxå hur viktigt det var med mycket ris i vägen.
Distriktschefen (Sydved) intervjuades oxå o förklarade att dom köpt in broar och bärmattor som dom lånar ut till entreprenörerna.
Tänkte länka till reportaget men det går bara läsa om man är prenummerant o har en kod.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18496 man ska ha band på för det finns då bara fördelar med det

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18504
Vikman skrev:man ska ha band på för det finns då bara fördelar med det


det beror ju vad du kör... men jag tycker också att det mest är fördelar made dem :D

Avatar Fallback
Andreas_93  
#18565 en stor nakdel om man har band är
att man måste plocka av banden om
man flyttar mycke på asfalt :(
men har band och kedjor på
min fars Ponsse Beaver

Avatar Fallback
bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18615 Vi kör en hel del med band på gremon vi kör. Då vi även gallrar en del "öar" och skotar över mossmark så är dom bärande banden nästan alltid ett måste.... om maskinen går igenom ytan så är det inte roligt sen :)
Dom bärande banden är rätt snälla mot marken så det blir mindre spår med än utan band.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18716 band skyddar ju däcken oxå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).