Skogsnyheter

Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

38 inlägg 13941 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

Hema  
#185436 Uvskogen: Det är väl alltid så att när säljaren blir tvingad att sälja uppstår ett "emotionellt" värde utöver det faktiska värdet (ev. att marken funnits inom släkten en lång tid), samt att köparen vill betala så lite som möjligt. För att förhindra framtida stora krockar, kanske ett bättre regelverk borde uppföras så att rimlig ersättning borde erhållas. Men ska en markägare förhindra eldragning till en stad? Klart att man måste ha leta olika alternativ osv.

Sedan angående t.ex. prospektering på någon mark som idag verkar få göras precis hur som helst anser jag såklart vara fel, borde ges ekonomisk eller annan ersättning till markägaren.

Mig veterligen idag är det de större ägarna som köper upp majoriteten mark som kommer ut till försäljning. Vart leder då detta? Jag har svårt att faktiskt se några större fördelar med än färre markägare. Vad ska en privatperson med över 1000-5000ha till? Såsom jag ser det finns det risker att vi får "monokulturer" om vi har för få aktörer. Kommer det då finnas möjlighet att testa alternativa metoder inom skogsvård?

Men tillbaka till din frågeställning. Klart att man ska ha äganderätt, men och då ett stort men, den får inte bli total in i absurdum. Då blir det inga nya vägar, inga nya järnvägsspår eller liknande.

Samt efter att ha uppgifter om vilken typ av skog det var, känns det som om markägaren redan hade skapat mark för reservat, då det redan gått för långt för ev. avverkning. Men visst att ett organ bara helt plötsligt ta sig rätten av marken det är fel. De borde såklart börjat med en dialog med ägaren först. Jag är för sunt förnuft från alla parter.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185444 Alltså "Hema" och "Mangan" nu knuffar ni ju ut mig ändå!
Det är kloka ord från er båda tycker jag. För mig är det här med äganderätt kanske överdrivet känsligt, men tog mig 50 år innan jag fick ihop allt så jag kunde köpa min skog. Varje gång jag läser om hur skog och mark tas från folk, här på forumet eller i Land, så sover jag dåligt. Kan inte för mitt liv förstå hur jag skulle klara av att hantera ett besked från staten "Vi tar din skog av xxx-skäl". Sen står jag där med lite pengar och en saknad som är oändlig. Då är det lite svårt att ta när folk blir överlägset och buffligt behandlade av människor som i statens tjänst tar för sig. Men som sagt, det här, kära vänner, skulle vi tala om över en, eller två, kall öl i stället. Det går liksom inte med det skrivna ordet. Ungefär lika omöjligt som när jag försökte förklara hur jag fixade att åka med vajerkran i transport med traktorn......

Men jag vill också ha elledningar, vägar till och från, och IKEA i Borlänge :wink:

Avatar Fallback

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

volvo_buster  
#185446 Att stat, kommun eller annat löst folk skulle handla min mark har jag inget emot MEN, väldigt stort MEN, så ska jag också ha vad jag begär. Att sätta priser, som gjordes vid en expropering hos oss av el-bolag, med 1958 års pristabell DET är i absurdum. Om inte rätt pris föreligger så ska INGEN behöva sälja anser jag oavsett vägar, järnvägar mm mm. Sån är iallafall min ståndpunkt ich jag hoppas framtida personer har samma släktdrag som jag angående detta! ;)

Avatar Fallback

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

Hema  
#185467 Uvskogen: Ta en öl låter bra :)

volvo_buster. Marknadsmässiga priser eller annan likvärdig kompensation.

Härligt att se att vi kan ha en mogen diskussion. Det är väl därför man älskar skogsforum :)

Användarvisningsbild

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

totte  
#185475 Kan ställa upp på den där ölen :D

Avatar Fallback

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

volvo_buster  
#185476
Hema skrev:Uvskogen: Ta en öl låter bra :)

volvo_buster. Marknadsmässiga priser eller annan likvärdig kompensation.

Härligt att se att vi kan ha en mogen diskussion. Det är väl därför man älskar skogsforum :)



Ett marknadsmässigt pris är ju inte säkert att det återspeglar det värdet man tänkt sig, allt har ett emotionellt värde och att sätta pengar på det kan ingen annan än den personen det drabbar. Som ex gården jag har ärvt har gått i vår släkt sedan 1658, så långt man kan släktforska tillbaka då kyrkböckerna började vid den tidpunkten i "min" socken. Att då sätta ett marknadsmässigt pris på det VEM skulle vara byxad till det är då min fråga?

Att ha en vuxen diskussion är ju självklart ;)

Men jag tänker inte frivilligt avsätta mark till allt tjafs å trams som äventyrar framtida generationers rätt att ärva marken OCH fastigheten ;)

Användarvisningsbild

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185557 Jag är ingen öldrickare, så jag får väl ta en cider eller alkoläsk istället :grin:

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Långdragen tvist efter naturvårdsstöld

Hema  
#185580 :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).