lör 08 sep 2012, 09:42#185484
På äldre traktorer är det enklast att montera en växelströmsgenerator med inbyggt laddrelä men teoretiskt funkar laddningen bäst för batteriet om man har laddningsrelät så nära batteriet som det går så att den har bättre koll på batteriets spänning och kondition..
Traktorns dieselmotor är ju ingen högvarvare som bilmotorer.
Då generatorn plockats från bensinbil bör remskivan bytas till en mindre då den monteras på diesel traktor.
Det kan lösas med delbara remskivor till Bosch generatorna som man kan lägga en bricka emellan så att dom tar en bredare rem eller att shimmsa isär den så att dels remmbredden stämmer och diametern minskar.
Ett annat tips är att byta ut orginal laddningslampan som kanske är på 2 Watt, till en på 4 Watt vilket gör att den den får laddning på betydligt lägre varvtal.
När man sätter i en lampa med högre watt-tal så laddar generatorn tidigare eftersom fältlindningen får högre ström-
En mindre nackdel med den större lampan är att strömmen över startnyckeln
ökar något.
Du kan oftast enkelt konvertera från plus jord till minus jord på äldre traktorer utan elektronik. Startmotorn fungerar oavsett + eller - jord.
Det som inte fungerar är generatorn som måste bytas eller om-magnetiseras och att ev amperemeter måste kopplas om. Ev radio måste oxå vara anpassade men de flesta är för - jord. Har du moderna led lampor måste de kopplas om men traditionella glödlampor fungerar oavsett strömriktning.
Orginal likströmmaren ger bara ca 11Amp(130W).
En växelströmare plockad från en bil ger kanske från 55amper upp till 100 amper så det
blir betydligt bättre än orginalet. Men kräver grövre kablar.
Använd en (röd +) kabel med area minst 16mm², men gärna 35mm² för att undvika spänningsfall mellan generator och batteri/startmotor. Man brukar räkna med max 10A per mm² koppar, men det är en klar fördel att överdimensionera, speciellt nära batteri/generator i systemet då startströmmen till start motorn är betydligt högre.
Samma area gäller minus-jordkabel (blå eller svart)eller jordflätor
Passa samtidigt på att se över avsäkringar och övrigt elkablage med apparater, så att man klarar utlösningsvilkoren och slipper kabelbrand.
Rensa upp och byt ut skadade kablar, dåligt ihoptvinnade 08-kabelskarvar och använd helst standard färger till plus eller minus mm enligt dagens bil-elektriska praxis. Rengör kontaktytor och kablage från färg smuts skit oljor och gud vet vad som finns.
Och du batteri frånskiljaren skall sitta på batteriet antigen på minus eller plus inte på generatorn den skall frånskilja batteriet från traktorn.
Stor generator gör verkligen nytta på vintern!
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM