Skogsmiljö och Trädlära

Flodkräfta i Viltvatten

14 inlägg 11371 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flodkräfta i Viltvatten

torpöbo  
#185272 Jag har börjat fundera på om att man kanske skulle bygga sig ett viltvatten. Samtidigt är jag intresserad av att bevara flodkräftan, samt fascinerad av dess förmåga att växa till större storlek än signalkräftan. Finns det någon som provat att plantera in flodkräfta alternativt funderar i samma banor?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flodkräfta i Viltvatten

masterchief  
#185313 Funderat har man igen, men tyvärr så sattes det i signalkräftor i sjöarna jag har vatten i :-(

Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

torpöbo  
#185314 Det fungerar ju inte att plantera in i ett vatten med tillflöde från pestsmittade sjöar och vattendrag men om man tar en damm som ex med tillflöde från en bäck borde det ju gå utmärkt kan tyckas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flodkräfta i Viltvatten

masterchief  
#185318 Är ju lite så tyvärr att om det funnits is i magen när pesten var så om man väntat i låt säga 10 år så hade pesten försvunnit ur sjöarna och det fungerat o sätta in flodkräftor igen.
Sedan fanns det resistenta individer som tålde pesten och vem vet vad som hänt om de fått leva vidare.
De blev ju tyvärr utkonkurrerade av den betydligt aggresivare signalkräftan som planterades in som tål pesten men tyvärr bär den så den finns kvar.
Sedan kan jag inte känna någon skillnad i smak på dem. Har kokat dem jämnsides.

Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

torpöbo  
#185320 Svampen som sprider pesten lever högst i ett par dagar utan värddjur så det räcker med att man har ett vatten utan kräftor i så kan man plantera in flodkräftan. Det skulle vara spännande att se om det fanns bestånd av flodkräfta som är mer resistena än andra bestånd, såg för nått år sedan på svt om en sjö i värmland där någon planterat i signal men trots detta hade flodkräftan överlevt. Man funderar ju på om det skulle gå att utveckla nått vaccin annars så att flodkräftan blir motståndskraftig.
Senast redigerad av torpöbo tor 06 sep 2012, 10:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flodkräfta i Viltvatten

JörgenO  
#185321 Hur långt upp i Sverige lever kräftor? Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

torpöbo  
#185322 Långt upp men signalkräftan klarar kylan och köldstötar i norr sämre än flodkräftan. Man har till o med haft problem på småländska höglandet med att plantera in signal i vissa vattendrag för att klimatet är för bistert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185326 För några år sedan vid fisket hemomkring så skulle man rapportera till fiskevårdsområdet storlek samt hur många av kräftorna som hade synlig pest. Efter detta har fångsterna bara gått nedåt, nu i år är det så dåligt att fisket är inställt på flera platser.
Detta gäller signalkräftor inplanterade på 80-talet.

Är det pesten som håller på att knäcka signalkräftorna genom stress, eller?
Hur ser det ut på andra håll?

Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

torpöbo  
#185327 Har försökt att läsa rapporter för att lära mig mer om kräftan, det jag kommit fram till är att det är flertalet faktorer som gör att signalkräftan inte trivs.
Dessa faktorer som jag kunna läsa mig till är den S.k. surstöten som infaller varje vår kräftan är väldigt känslig för låg PH och PH Förändringar, vattentemperaturen, bottnens struktur samt tillgången på mink i vattendraget. Finns fler faktorer som jag glömt.
När man kommer till ev byggande av vildvatten har jag tänkt att köpa kalksten typ 16-32 och lägga i vattnet så PH hålls på en jämn nivå. Jag har även tänkt att kalka i bäckar som leder till sjön med grövre kalksten så att det automatiskt blir en kalkning av vattendraget i långsam takt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flodkräfta i Viltvatten

masterchief  
#185336
D Brown skrev:För några år sedan vid fisket hemomkring så skulle man rapportera till fiskevårdsområdet storlek samt hur många av kräftorna som hade synlig pest. Efter detta har fångsterna bara gått nedåt, nu i år är det så dåligt att fisket är inställt på flera platser.
Detta gäller signalkräftor inplanterade på 80-talet.

Är det pesten som håller på att knäcka signalkräftorna genom stress, eller?
Hur ser det ut på andra håll?

Det är som du säger en stadig kruva nedåt de senaste tio åren.
Positivt i de 2 sjöar jag fiskar i är att efter bottenåret ifjol, så har det planat ut o blivit tom lite bättre.
Hoppas o tror på att de hittat sin normala nivå i balans med ecosystemet i sjön nu.
Blev en väldig explosion strax efter iplanteringingen då de verkligen tog för sig.
Har för mig vi ligger ungefär på flodkräftenivån nu.

Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185337 Kan man plantera in i vicken mossgöl som helst, eller?

Användarvisningsbild

Re: Flodkräfta i Viltvatten

masterchief  
#185339 Verkar inte så, vi planterade 100tals kilo i en sjö där det var gott om flodkräftor,,, de dog ut allihop inom ett par år.
Verkade inte trivas helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

torpöbo  
#185341 flodkräftan är mindre känslig för vattenkvalitet och temperaturförhållanden än signalkräftan iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flodkräfta i Viltvatten

Nicke Nyfiken  
#185361 hej hopp!

Min uppfattning är att flodkräftan är mycket känsligare för vattenkvalitet än signalkräftan.

Signalkräftan växer fortare än flodkräfta.

Signalkräftan förökar sig snabbare än flodkräftan( gissar att den behöver det i sin naturliga biotop i konkurrens med minken som ju också kommer från nordamerika).

Signalkräftan är aktiv större delen av året, har tom fått kräfta på angelmört på vintern.

Signalkräftan trivs bäst i sjöar och dammar, ej i mindre bäckar där flodkräftan gärna breder ut sig.

Signalkräftan blir minst lika stor som flodkräftan, de största kräftor jag sett var signalkräftor i storlek hummer.

Problemen vi upplever nu med minskande bestånd på signalkräfta tror jag beror på födobrist, som grundar sig i att vi fiskat för lite och under för korta perioder.

De sjöar jag fiskat signalkräfta i har helt och håller ändrat karaktär her finns nu mer inte ett grönt strå, tom vassen är försvunnen.
Har sett kräftor kämpa med vassrötter många gånger.

Smaken är samma.

Flodkräftan är trots allt en mycket trevligare kräfta, ta bara alla färger som förekommer.
Tänk er bara att gå barfota i en grund bäck och plocka flodkräftor, vilken känsla, får en att tänka tillbaka på barndomen.

Alla försök att bevara flodkräftan är guld värda, lycka till! se till att skapa en damm där du har bra vattenkvalitet, kalkylera med risken att pesten kan dyka upp när som helst.
Se till att mata rejält så går det snabbare att bygga upp ett bestånd, dammen bör även vara djup, gärna minst 3 meter på de djupaste ställena.

H/Nicklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).