Verkstan

Fastrostade skruvar

16 inlägg 9742 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fastrostade skruvar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185238 Har möjligen varit uppe tidigare men jag hittar det inte.
Problemet är att bakljusets plastglas på släpet har rostat fast. Jag har redan förstört spåret för mejseln och har nu borrat en stund för att få bort skruven. Antingen har jag för slö borr eller också är det ingen smart metod. Jag har för mig att någon har tipsat om något att fästa på borrmaskinen som ska kunna dra ut skruven.
Tips mottages tacksamt.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fastrostade skruvar

axwell  
#185242
lfq skrev:Problemet är att bakljusets plastglas på släpet har rostat fast. Jag har redan förstört spåret för mejseln och har nu borrat en stund för att få bort skruven. Antingen har jag för slö borr eller också är det ingen smart metod. Jag har för mig att någon har tipsat om något att fästa på borrmaskinen som ska kunna dra ut skruven.
Tips mottages tacksamt.


Om borren är slö bör den kunna slipas, skaffa en borrslip om du inte vågar fila borren riktigt vass.
Börja med körna fram centrum på skruvskallen, dvs slå med en liten hammare upprepare ggr på körnaren tills du har en markerad grop i resterna av skruvskallen.
Borra med den skarpaste borren under 3 mm minst 5-6 mm in i skruven, slå in den största torx som går att få i och försök skruva loss, slå på torxbitsen igen och försök omväxlande dra fast/loss.

Om det misslyckas får du borra bort hela skruvskallen.

Sk. "grispittar" är visserligen oftast vänstergängade men ändå värdelösa, för spröda.

Användarvisningsbild

Re: Fastrostade skruvar

totte  
#185252 Byt bakljus!

Avatar Fallback

Re: Fastrostade skruvar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185255
totte skrev:Byt bakljus!

Jag har funderat på det men slit och släng är inte riktigt i min smak. Men jag ska offra några torx först och sen återstår väl hammaren. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastrostade skruvar

totte  
#185256 Nä så tycker jag också, men hoprostade bakljus passerar min tålamodsgräns. Har det börjat håller det på. Får du isär den så köp i alla fall rostfri skruv och sätt i. Gör förresten det om du byter också.

Avatar Fallback

Re: Fastrostade skruvar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185258 Ja mitt tålamod ger sig också ganska fort i såna här sammanhang och dessutom är jag i starkt behov av kärran, den har stått med körförbud sen i våras och jag har bara använt den ett par gånger under den tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastrostade skruvar

valmet862  
#185271 går ju att svetsa fast en lämplig mutter i de flesta bultar som skallen är förstörd på eller bulten har gått av

Avatar Fallback

Re: Fastrostade skruvar

axwell  
#185285
valmet862 skrev:går ju att svetsa fast en lämplig mutter i de flesta bultar som skallen är förstörd på eller bulten har gått av


Normalt är det ju en möjlig utväg men det måste till en överdjävlig svetsare för att inte förstöra plastglaset.

Användarvisningsbild

Re: Fastrostade skruvar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185287 Lägg en bricka på lampglaset som skydd och svetsa punktvis med miggen en topp
på skruvskallen som är en cm hög, spraya med vatten mellan punktningarna, ta sen lös skruven med en rörtång.

Användarvisningsbild

Re: Fastrostade skruvar

santatorp  
#185306 Byt bakljus till Ledljus . så slipper du ärgade lampor + du behöver inte lossa glaset.

Avatar Fallback

Re: Fastrostade skruvar

erikl  
#185315 Glömt inte 5-56 så får dra in i rosten.....

Avatar Fallback

Re: Fastrostade skruvar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185332 Måste man då inte ha led-ljus på hela släpvagnen. Jag har läst nånstans att det kan bli problem att blanda olika lampor - varför vet jag inte. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastrostade skruvar

Mäki  
#185342 Det går utmärkt att blanda.

Användarvisningsbild

Re: Fastrostade skruvar

totte  
#185352 På bilar kan det bli problem med glödtrådsvakten om det finns, man måste sätta in ett extra motstånd som drar ström annars tror bilfan att lampan är sönder. Blinkers kan vara problem också om man inte har blinkrelä som är belastningsoberoende, men knappast blinkers på en släpvagn. Annars finns inget som hindrar att blanda friskt.

Användarvisningsbild

Re: Fastrostade skruvar

Kse  
#185369 På nyare bilar sätter man ju dit en CAn bus anpassad diod med inbyggt motstånd för att slippa felmedelanden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).